Läste uttalanden av K.

Sv: Läste uttalanden av K.

mackan skrev:
skolor är väl ett utmärkt exempel. De bidrar till i allra högsta grad, styrka, balans och register hos hästen rörelse mässigt. med andra ord är de ett mycket viktigt steg på vägen i hästens grundutbildning som jag ser det. att man sen anpassar rörelsen efter nivån är en annan femma och självklar - återigen RYTTARENS ansvar. man rider inte sluta upp och öppna ner hundratals meter på en ofärdig häst. men ett steg här och ett steg där - JA. då behöver det inte heller sitta helt felfritt. RYTTAREN måste vara rätt i sina hjälper. Återigen.

Här ignoreras inte :D men ibland hinner jag inte med att läsa allt, man svarar på ett och sen hamnar man längst bak i tråden och tittar därifrån och missar en massa emellan.

Inte helt säker på att jag förstår första delen. Men jag håller med om exemplet skolorna. Men jag vill att redan från start ska rörelsen utföras korrekt, inte bara att benflyttningen blir rätt. Om man undantar de allra första gångerna för att visa vart man vill, s a s.
Sen blir det inte många korrekta steg först men hellre det.

Nu senast med denna häst så frestades jag att "fuska" med att nöja mej med inte korrekt eftersom det var svårt att få henne att vara med åt ena hållet. Som tur var blev jag påmind om min egen svagare vänstra sida som viker sig när det blir problem.
När jag hade rättat till det fick vi fin sluta åt båda håll, men korrekt självklart bara korta bitar. Då får det blir så. Sen kan man öka på och rätt som det är klarar hästen nästan en långsida i korrekt form öppna och snart sluta.

Då har man sluppit mera tjafs som kan bli följden av att man först går med på att det inte är korrekt och sen börjar ändra sej, ur hästens perspektiv.

Sen ökar man kraven i rörelsen men det är lättare ur det läget än om man först ska ändra felinlärning.

Som jag ser det.

_Viva_ skrev:
Hm, är det inte där den där tippade manken kommer in i bilden? För att hästen stöttar sig mer på ena frambenet. Lutar.

Fast vad är enklast? Rätta till framdelen först eller korrigera bak och så rättar framdelen till sig automatiskt.

Eller behöver man jobba båda samtidigt?

Kanske fler har svarat på men inte rättar då framdelen till sig atuomatiskt. Min gamla häst var fena på att stoppa ut ett ben här eller där och jag kämpade med att plocka in, kändes som att brottas med en bläckfisk ibland:crazy:

Sen struntade jag i vad tränaren sa om bak och rättade in fram efter bak vilket var mycket enklare. Att försöka flytta baken på en ål är dödfött.

Att helt enkelt flytta bogen efter bak var enklare och hästen blev rakare t o m galopperna där han annars alltid gärna tryckte på mer bakifrån än han hann med fram och hamnade med böjd rygg och ben innanför spåret eller i fyrtakt. I båda varven. Rätt typiskt fulllblod f ö , tycker jag, eftersom många av dem är lite överbyggda så det är lättare att glida ut åt sidan än stoppa under sig.

Men när jag slutade försöka påverka bakenens placering blev det skillnad och hästen nöjdare, i kombination med att man låter galoppen ta den plats den behöver blev den mycket rak och bärig och "plötsligt" (nåja) kunde vi utföra galoppslutor på diagonalen i korrekt form (enligt tränare), piruetter och samla till mkt kort men fortfarande bärig och rak galopp.

Nu är vi långt ifrån detta, särskilt jag som är ringrostig i riktig dressyr även om jag har ridit i alla år.

Ja, båda vägarna går att ta.

Jag vill gärna ta ett bakben i taget innan jag ber om samling med båda och då krävs det en böjd häst.

Så när jag tränat ytter bak i en sluta så behåller jag helt enkelt böjningen fast rider rakt fram tills jag gör en ny skola.

Sen är det klart att öven i en korrekt böjning rakt fram så jobbar båda bakbenen lika. Men i mitt fall är böjd rakt fram mer en vilofas där jag inte kräver samma jobb av hästen. Gör de inte det så får man korrigera genom antydan till öppna eller sluta. Eller räta upp framdelen.
Idealiskt är väl att hinna med att korrigera bak innan man måste räta upp framdelen men det är inte alltid det går så lätt.

Sen krävs det ju också en lång överlinje för att få en fin böjning. Främst området framför manken är svårt att komma åt på min häst.

Fast nu har jag ju inte tränat honom på ett år så det är mkt möjligt att hans nuvarande ryttare kommit åt problemen som jag haft. Vi rider ju alla olika.

Ah. ja.

I vänster varv så fick jag alltid rätta in bogen på min ena häst och i högervarv ordnade det sig automatiskt när bakbenen var på plats..

Det finns ingen given mall där alla hästar passar in så man får känna sig för vad som fungerar.

Jag brukar likna hästen vid ett rankt skevt bord.
rakriktning handlar om att få alla fyra ben benen på plats :D

_Viva_ skrev:
Det finns ingen given mall där alla hästar passar in så man får känna sig för vad som fungerar.

Nej verkligen inte. Så sant.

Susan skrev:
Jag brukar likna hästen vid ett rankt skevt bord.
rakriktning handlar om att få alla fyra ben benen på plats :D

Nja ett väldigt böjligt bord i så fall. :rofl:

Snarare ål på fyra ben:crazy: (Om jag fortfarande pratar om den gamla herrn)

mimus skrev:
Jag lärde med in förvända först.
Mitt problem blev snarare att den hästen fick så otroligt bra balans att det försvårade inlärningen av galoppombyten.

Förvänd galopp är annars lite underskattad och egentligen inte så svårt att rida, jag tycker den övningen är utomordentligt bra att träna in sin egen kroppsbalans och eftergift.

Ja precis - samma problem har uppstått för mig. Hästen är så sjukt idiot säker i förvända att den helst inte byter.

Senast ändrad:

_Viva_ skrev:
Ja, båda vägarna går att ta.

Jag vill gärna ta ett bakben i taget innan jag ber om samling med båda och då krävs det en böjd häst.

Så när jag tränat ytter bak i en sluta så behåller jag helt enkelt böjningen fast rider rakt fram tills jag gör en ny skola.

Sen är det klart att öven i en korrekt böjning rakt fram så jobbar båda bakbenen lika. Men i mitt fall är böjd rakt fram mer en vilofas där jag inte kräver samma jobb av hästen. Gör de inte det så får man korrigera genom antydan till öppna eller sluta. Eller räta upp framdelen.
Idealiskt är väl att hinna med att korrigera bak innan man måste räta upp framdelen men det är inte alltid det går så lätt.

Sen krävs det ju också en lång överlinje för att få en fin böjning. Främst området framför manken är svårt att komma åt på min häst.

Fast nu har jag ju inte tränat honom på ett år så det är mkt möjligt att hans nuvarande ryttare kommit åt problemen som jag haft. Vi rider ju alla olika.

:bow: Förstår mycket bättre nu! :bow:

Flashlight:
Jag tror absolut inte på att fuska heller. vi pratar nog om samma sak.
självklart ska rörelsen (ff.a HJÄLPEN) vara korrekt. Men man kan göra en "halv" rörelse, eller en "antydan" till en rörelse - det blir också korrekt, även om man börjar med en mini bit, och sen bygger på.

Senast ändrad:

mackan skrev:
:bow: Förstår mycket bättre nu! :bow:

Flashlight:
Jag tror absolut inte på att fuska heller. vi pratar nog om samma sak.
självklart ska rörelsen (ff.a HJÄLPEN) vara korrekt. Men man kan göra en "halv" rörelse, eller en "antydan" till en rörelse - det blir också korrekt, även om man börjar med en mini bit, och sen bygger på.

Ja då är vi överens :bow:

mackan skrev:
Ja precis - samma problem har uppstått för mig. Hästen är så sjukt idiot säker i förvända att den helst inte byter.

Ja det kommer jag ihåg på mina tidigare (inte där än på denna) att det blev förvirrat ett tag med byten/förvänd.
Du har ju också ett fulllblod eller hur (såg en gammal tråd på galopp, ser fin ut :D ) De är idiotsäkra i det mesta som gäller galopp, när de väl vet vad de ska göra och är starka nog.

Har man just lärt in byten så byter de ivrigt i förvänd och tvärtom.

Dem är ju så jäkla känsliga och går och känner efter och väntar på vad man vill och kan tendera att ligga före om man inte passar noga.

("jag vet jag vet vi ska byta"!:bump: eller "Jag vet, jag vet vi ska gå tvärtomgalopp"!:banana: Damen jag rider nu är sån i skänkelvikningar tex. Härligt ambitiös men lite otålig och vill göra efter eget huvud ibland.:cool: )

flashlight skrev:
Ja det kommer jag ihåg på mina tidigare (inte där än på denna) att det blev förvirrat ett tag med byten/förvänd.
Du har ju också ett fulllblod eller hur (såg en gammal tråd på galopp, ser fin ut :D ) De är idiotsäkra i det mesta som gäller galopp, när de väl vet vad de ska göra och är starka nog.

Har man just lärt in byten så byter de ivrigt i förvänd och tvärtom.

Dem är ju så jäkla känsliga och går och känner efter och väntar på vad man vill och kan tendera att ligga före om man inte passar noga.

("jag vet jag vet vi ska byta"!:bump: eller "Jag vet, jag vet vi ska gå tvärtomgalopp"!:banana: Damen jag rider nu är sån i skänkelvikningar tex. Härligt ambitiös men lite otålig och vill göra efter eget huvud ibland.:cool: )

Tack - det stämmer bra, och även din beskrivning :D

Bytena går bättre nu, men han blir lite väl i gasen och går och pejlar huruvida matte tänker säga Byt eller fortsätta i förvänd.....att träna byte annat än enkla, via diagonalen är uteslutet då blir det pannkaka av allt snabbt.

Min är som du beskriver, otroligt ambitiös. enda gången han blir arg är när han inte förstår under ridning. Då svär han (bokstavligen - slår med käkarna om han inte GENAST förstår hur man menar.) sen när han hunnit tänka ngra sekunder och upptäckt att man förstår bättre då, är allt frid och fröjd igen. :rofl:

Detta att få hästen att trampa till med bakbenen - bli mer elektrisk kvickare i bakbenen.
Jag menar att det är en sorts aktiverande halvhalt

Nä den skall inte trampa till och sätta sig eller jo det får den väl gärna göra i varje steg :angel: utan den skall gå lite som på glödande kål eller hur jag skall uttrycka det. Inte ryckigt men elektriskt. Snabbare aktivitet i upplocket.

Helt värdelös på att förklara :crazy:

jag tror jag förstår i all fall

föresten så förstår jag så gott som alltid vad du säger då du använder beskrivningar som man kan relatera till

.
du säger m a o att Brink o troligtvis K. gör fel när de börjar med att takta hästarna- allra första trampet.
Att man inte får fuska o lära in tekniken först.

Men du ansåg att den nykorade Världsmästaren inte heller var korrekt i sin form.
För mig är det som C. Lind skrev:- Att man måste se till helheten o den stora glädjen som hästen utförde sina rörelser med.
Jag är ju mitt i mitt kollande av L.L ´s bok.

Han tyckte inte att man skulle utgå ifrån piaff för att lära hästen passage, utan att man skulle ta tillvara på hästens naturligt inbyggda balanstrav o kombinnera den med samlad trav.
Sen transfomerar / utvecklar han den vidare till äkta passage.

:devil: Det är inget nytt att använda olika metoder.
Denne var innovativ o utvecklade sitt eget system från Arméns ridhandbok redan i början av 1920-50-talet.
Han "köpte" heller inte SRS metod att rida galoppsluta o sen göra en piruett mot väggen. Snacka om att vara före sin tid:bow:

Senast ändrad:

Ja jag är ju en av de som på lek har köpt ditt argument och faktiskt låtit hästen nosa på att trampa lite när tillfälle infunnit sig naturligt nån gång då och då.

kan säga att det fungerar bra. det är inga klockrena piaffer vi får till, men när han svalt förvåningen över att bli klappad när han taktade de första gångerna jag provade, så fattade han mkt snabbt vad skillnaden var. det går att få till ganska ambitiöst tramp på honom nu, eftersom jag gett hjälperna när det "olyckades" i början, samt klappat massor :D

dock får man vara noga tycker jag att om man väljer att "ta tillfället i akt" mkt noga ger HJÄLPERNA. annars kan det bli missförstånd och en snabbtänkt häst tror med ens att det som efterfrågas är att gå och småtakta. alltså inte fallet.

nu kanske jag får skäll för att jag trampat min häst - som annars ej är redo för sådana rörelser egentligen. :D

Du krävde väl ingen större samling av honom- eller hur?
Var ska man börja?
tycker att det är sunt att ta tillvara på hästens egna talanger.

*KL*
Lette skrev i sin bok att det tog S E X år för HONOM att utveckla en bra piaff.
Axel- bokmalen, men bara idag:cool:

Liknande trådar

Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 986
Senast: Ray
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 248
Senast: Emelei
·
B
Trav Har travare annorlunda bäcken än ridhästar? Har aldrig hört det förut själv men vissa ridfolk hävdar det. Bifogar en artikel om det...
Svar
13
· Visningar
2 173
Senast: Krims
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 995
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025