F
flashlight
Sv: Läste uttalanden av K.
Här ignoreras inte men ibland hinner jag inte med att läsa allt, man svarar på ett och sen hamnar man längst bak i tråden och tittar därifrån och missar en massa emellan.
Inte helt säker på att jag förstår första delen. Men jag håller med om exemplet skolorna. Men jag vill att redan från start ska rörelsen utföras korrekt, inte bara att benflyttningen blir rätt. Om man undantar de allra första gångerna för att visa vart man vill, s a s.
Sen blir det inte många korrekta steg först men hellre det.
Nu senast med denna häst så frestades jag att "fuska" med att nöja mej med inte korrekt eftersom det var svårt att få henne att vara med åt ena hållet. Som tur var blev jag påmind om min egen svagare vänstra sida som viker sig när det blir problem.
När jag hade rättat till det fick vi fin sluta åt båda håll, men korrekt självklart bara korta bitar. Då får det blir så. Sen kan man öka på och rätt som det är klarar hästen nästan en långsida i korrekt form öppna och snart sluta.
Då har man sluppit mera tjafs som kan bli följden av att man först går med på att det inte är korrekt och sen börjar ändra sej, ur hästens perspektiv.
Sen ökar man kraven i rörelsen men det är lättare ur det läget än om man först ska ändra felinlärning.
Som jag ser det.
mackan skrev:skolor är väl ett utmärkt exempel. De bidrar till i allra högsta grad, styrka, balans och register hos hästen rörelse mässigt. med andra ord är de ett mycket viktigt steg på vägen i hästens grundutbildning som jag ser det. att man sen anpassar rörelsen efter nivån är en annan femma och självklar - återigen RYTTARENS ansvar. man rider inte sluta upp och öppna ner hundratals meter på en ofärdig häst. men ett steg här och ett steg där - JA. då behöver det inte heller sitta helt felfritt. RYTTAREN måste vara rätt i sina hjälper. Återigen.
Här ignoreras inte men ibland hinner jag inte med att läsa allt, man svarar på ett och sen hamnar man längst bak i tråden och tittar därifrån och missar en massa emellan.
Inte helt säker på att jag förstår första delen. Men jag håller med om exemplet skolorna. Men jag vill att redan från start ska rörelsen utföras korrekt, inte bara att benflyttningen blir rätt. Om man undantar de allra första gångerna för att visa vart man vill, s a s.
Sen blir det inte många korrekta steg först men hellre det.
Nu senast med denna häst så frestades jag att "fuska" med att nöja mej med inte korrekt eftersom det var svårt att få henne att vara med åt ena hållet. Som tur var blev jag påmind om min egen svagare vänstra sida som viker sig när det blir problem.
När jag hade rättat till det fick vi fin sluta åt båda håll, men korrekt självklart bara korta bitar. Då får det blir så. Sen kan man öka på och rätt som det är klarar hästen nästan en långsida i korrekt form öppna och snart sluta.
Då har man sluppit mera tjafs som kan bli följden av att man först går med på att det inte är korrekt och sen börjar ändra sej, ur hästens perspektiv.
Sen ökar man kraven i rörelsen men det är lättare ur det läget än om man först ska ändra felinlärning.
Som jag ser det.