Läste uttalanden av K.

Sv: Läste uttalanden av K.

axel skrev:
Susan tror att jag rider med böjd hals jämnt- varav ständiga kommentarer om detta.

Nej susan tror att AR ryttare rider med ständigt böjd hals.:o

Du är väl inte AR ryttare:confused:

eller

Nej!
KL
Kan ni inte ta upp trådar om allt igen?
Har glömt bort allt som vi har diskuterat, med undantag av VM-tråden.

axel skrev:
Vad är det som säger att det är fel teknik?
Det kanske passar den individen bättre.

Det finns alltså bara en väg att gå.
Inte påbörja ngt innan föregående uppgift är optimal- vilket den aldrig blir- status quo.

Susan tror att jag rider med böjd hals jämnt- varav ständiga kommentarer om detta.

Brinkens taktpiaff är väl inte godkänt heller.
De ska vara lika för alla hästar. Nu är den redo för att trampa- fram med långpisken.
Lette sa att det 6 år för honom att få fram en fin piaff.
Hur lång tid ska det då inte ta för oss oerfarna med likadana hästar:confused:
De duktiga ryttarna lär sina hästar byten innan de är samlade.

Jag fattar inte riktigt vad du är ute efter i din fråga, fel teknik är ju om hästen arbetar på ett felaktigt och skadligt sätt, hur kan det någonsin bli rätt?? klart dom lär in byten innan dom är samlade för det skall dom kunna när dom är 6 år, men jag tror knappast dom lär in fel teknik för det?? Sedan är det ju lite si och så med bytena för dessa 6 åringar det syns ju klart och tydligt i championaten.

Kan ju avslöja att Ingrid Klimkes häst som vann unghäst VM för 6 åringar där funkade inte ett byte veckan innan :crazy:

Jag är inte emot att påbörja rörelser tidigt absolut inte, men jag ser inte meningen med att medvetet lära in en teknik som är skadlig för hästen alltså att hästen arbetar fel för hur skall den då bygga upp sig?
Det har ju inte med "en väg att gå" att göra utan enbart sunt förnuft.

Ja det kanske faktiskt tar minst 6 år att få en fin piaff därmed inte sagt att man inte skall påbörja den tidigt, övning ger färdighet men fel inlärningsteknik skapar ju bara ångest hos hästen som jag anser tex som du vet att både Lussan och Tinne av någon anledning alltid råkar ut för eftersom deras hästar i stort sett jämt reser sig i piaffen om dom försöker få den på stället och det gäller ju faktiskt i stort sett alla deras hästar så något i deras inlärningsteknik är ju fel! Däremot har dom ju alltid oftast jättefina bytesserier tex som man blir glad av att se :) även om Guiness har en förmåga att trilla framlänges och tappa luftigheten men själva tekniken är ju väldigt bra.

axel skrev:
Nej!
KL
Kan ni inte ta upp trådar om allt igen?
Har glömt bort allt som vi har diskuterat, med undantag av VM-tråden.

Så du menar att vi skall komma ihåg alla ämnen som diskuterats dom 2 sista månaderna :D

angående ditt förra inlägg

måste du vara så smart - man får ju komplex :devil:

Vem har sagt ngt om att lära hästen en felaktig teknik?- själva utförandet.
Istället bör ryttarens teknik vara variabel-
Inte-det ska gå på detta viset

Senast ändrad:

axel skrev:
Vem har sagt ngt om att lära hästen en felaktig teknik?- själva utförandet.
Istället bör ryttarens teknik vara variabel-
Inte-det ska gå på detta viset

Du sa det som jag uppfattade det..

Iallafall sa jag ju att är det skadligt för hästen är det fel teknik, sedan får man ju gå in då på VAD som är skadligt för hästen och inte och det är väl där allt tjafs tar vid så det går jag inte ens in på längre känns lite som om alla faktiskt redan vet var vi alla står i den frågan efter allt som hänt :cool:

axel skrev:
flashlight skrev:
.Du är avancerad du;)
Så efter ett par ggr med bytesförsök så ska det vara korrekt.
Då är man färdig för svår dressyr inom ett halvår:D

Jag var väl ivrig med att debattera efter dagar av uppehåll:crazy: -varav luddig fråga.

Javadå, på en bra häst sitter bytesserier efter två gånger:p

Nej jag pratade inte om bytesserier. Men ang byten så behöver jag en viss grad av samling i galoppen innan jag lär in byten på ridbanan Annars blir det gärna hafsigt och i obalans eftersom hästarna gärna svarar stort när man överdriver för att visa.

Denna har jag inte bytt annat än ute på än, där (ridvägar) kan vi byta på rak linje nu, menjag har inte tagitg in det i ridhuset än.

Men det här kan bero på mina brister självklart.

Andra rörelser som skolorna mm däremot, gälller förra svaret för:idea:

Har lite bråttom just nu, kanske otydligt, återkommer.

Utomlands talar man om grader av samling

Första och andra och tredje graden. De delar ju in sina klasser så också.

Ett byte skulle jag tolka kräver första graden av samling - typ lätt klass

Skolorna kräver den andra graden för att hästen skall okra, vara o balans och rakriktad - typ medelsvår.
och PP kräver tredje gradens samling för att hästens skall orka bära sig över ryggen i rörelsen - typ svår.

sägs det....

Susan skrev:

Skolorna kräver den andra graden för att hästen skall okra, vara o balans och rakriktad - typ medelsvår.
och PP kräver tredje gradens samling för att hästens skall orka bära sig över ryggen i rörelsen - typ svår.

sägs det....

Ja, precis så skulle jag vilja säga, också. Det handlar om olika grader och alltså kan man lära in korrekt utan att vara på svårklassnivå.

Susan skrev:

sägs det....

Ja, men det där kändes ju helt rätt.

Jag tror inte K motsätter sig detta när det gäller inlärning.

Personligen tycler jag man kan börja rida skolorna små, korta frekvenser, även om man ligger i grad ett på utbildningsskalan.

Just för att träna in tekniken.

Ryggning är ju en rörelse som förekommer ganska tidigt i tävlingsform, och den kräver egentligen samling. Även om den oftast används som en "lydnadsgrej".

Beträffande PP och jag tveksam på om det finns några genvägar, men jag har helt missat diskutionen "fiskpassage" och vet inte vad det innebär.

och PP kräver tredje gradens samling för att hästens skall orka bära sig över ryggen i rörelsen - typ svår
.
du säger m a o att Brink o troligtvis K. gör fel när de börjar med att takta hästarna- allra första trampet.
Att man inte får fuska o lära in tekniken först.

Men du ansåg att den nykorade Världsmästaren inte heller var korrekt i sin form.
För mig är det som C. Lind skrev:- Att man måste se till helheten o den stora glädjen som hästen utförde sina rörelser med.

I skolorna vet jag inte om det handlar så mkt om teknik, om den klarar att spåra på en volt.
Sen har vi den ökande böjningen o i diagonalslutorna alltmer brantare tvärningen.

Hur många klarar av att rida i svårklassamling i dessa?
Hästen samlar sig inte per automatik för att man rider skolor, vilket många tycks tro.
Antingen är det i bra arbetstrav eller dålig sdn.
Visst är det ett sätt att kunna förmå hästen att samla sig där - om ryttaren kan tekniken.

Nu vet jag ju inte om det du skriver "taktande" är samma sak som "halva steg" som det heter utomlands.
halva steg är ju att lära in tekniken under lättare former.
Det gör ju han fransosen.. Carde - väldigt tidigt, och om om det är nåt han är bra på så är det ju att piaffera :)

Dert som är intressant är ju om ryggen är med - eller inte

Återkommer om det andra....

Bara allmänt, inte till dig Susan.

För mig så är utbildningen mycket baserad på teknik.
Att få hästen att förstå hjälper individuellt för att påverka olika kroppsdelar.

Först skall hästen vara avslappnad och kunna länga överlinjen.
Efter det så är böjning grunden för mig.
Men det skall vara böjning genom hela hästen inte i bara i halsen. ;)

Genom böjningen så kommer jag lättare åt bakbenen ett i taget, vilket jag tycker är enklare.

Jag rider sällan hästen rakställd mest för att jag tycker att den är allt annat än rakriktad då.
Rider man en häst rakställd så har den alltid ett favoriitbakben som den bär med lite extra.
Bättre då att komma åt båda bakbenen i böjning och få den rakriktad i böjningen.

Vem uppfann förresten ordet Öppna???
Engelskans Shoulder in är så mycket bättre då det beskriver vad som händer i rörelsen.

axel skrev:
.
du säger m a o att Brink o troligtvis K. gör fel när de börjar med att takta hästarna- allra första trampet.
Att man inte får fuska o lära in tekniken först.

Men du ansåg att den nykorade Världsmästaren inte heller var korrekt i sin form.
För mig är det som C. Lind skrev:- Att man måste se till helheten o den stora glädjen som hästen utförde sina rörelser med.

:eek: Nu var det nog inte till mej va?

Citatet kommer inte från mej i alla fall. Har heller inget sagt om Brink o Kyra för jag vet inte hur de gör i så fall.

Jag har inget att invända mot att den hästen hade en väldigt härlig arbetsglädje.

axel skrev:
I skolorna vet jag inte om det handlar så mkt om teknik, om den klarar att spåra på en volt.
Sen har vi den ökande böjningen o i diagonalslutorna alltmer brantare tvärningen.

Hur många klarar av att rida i svårklassamling i dessa?
Hästen samlar sig inte per automatik för att man rider skolor, vilket många tycks tro.
Antingen är det i bra arbetstrav eller dålig sdn.
Visst är det ett sätt att kunna förmå hästen att samla sig där - om ryttaren kan tekniken.

Nu var det kanske till mej?:confused:

Vet inte om jag skrev att skolorna var samlande per automatik? :confused: För så är det ju självklart inte. Men visst är det en väg mot samling och mot ökad grad av samling?

Så här skrev jag ang samling:

Det handlar om olika grader och alltså kan man lära in korrekt utan att vara på svårklassnivå.

Var det den meningen du svarade på eller något jag skrev tidigare?

Skolorna handlar visserligen i teorin om att spåra på volt, men om rörelsen ska föras ut till rak linje är det ju inte lika lätt. :p

Lite förvirrad nu, tror inte du heller vill lära in fel för att sen ändra:confused:

_Viva_ skrev:
Jag rider sällan hästen rakställd mest för att jag tycker att den är allt annat än rakriktad då.
Rider man en häst rakställd så har den alltid ett favoriitbakben som den bär med lite extra.
Bättre då att komma åt båda bakbenen i böjning och få den rakriktad i böjningen.

jag tar det inte till mig men svarar ändå

Det går att få den att bära lika med bakbenen fast den är rakställd.
Det är inte så svårt egentligen men man måste kunanha bra egen kroppskontroll

Om man inte får fatt i det rakt fram är det svårt att kontrollera att hästen inte fuskar i böjningen är min erfarnhet utifrån vad jag ser.
Även omhsäten sätter foten var man vill ha den - kan den tex tippa bäckenet eller tornutskotten i manken etc.

Rätt teknik för mig är att rörelserna går genom ryggen - och det kan dom bara göra om tornutskotten eller bäcken inte är tippat i sidled

rätt ergonomisk teknik är svåååårt :o

vet inget om öppna varför det heter så:crazy:

Liknande trådar

Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 986
Senast: Ray
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 250
Senast: Emelei
·
B
Trav Har travare annorlunda bäcken än ridhästar? Har aldrig hört det förut själv men vissa ridfolk hävdar det. Bifogar en artikel om det...
Svar
13
· Visningar
2 173
Senast: Krims
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 995
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30