Läste uttalanden av K.

Sv: Läste uttalanden av K.

Susan skrev:
vad säger du om att förändra takten då?

jag tycker takten blir tillräckligt bra först när hästen blir rak, varför skall man ändra den till fortare - det orkar väl inte hästen, och fortfarande vara igenom i ryggen ?

jag hajjar inte

det är inte takten man snabbar upp utan upplockningen utav hästens bakbenen och att den då spenderar mer tid i luften innan den sätter ner igen och mindre tid i marken men det sker inom den långsamma takten.

Särskilt på hästar som är tungridna och har en långsam aktion är det viktigt.

Alltså hästen blir mer elektrisk inte elastisk som axel säger, det är två helt olika saker.

Nej, inget rättas in efter det andra som regel.

Ibland kan det hjälpa hästen att flytta in en bog, en annan gång är det ett bakben som behöver aktiveras mer, en höft som skall fram, en ställning i nacken som inte är korrekt.

Tack, det skall jag komma ihåg.
Motiverade han sitt val av namn?

Enda jag kan tänka på är att hästen är placerad såsom den är då den påbörjar "öppnar" en volt.

Slutan kan ju då tänkas "sluta" volten?

Aha. Ja då är han definitivt klassisk.
Han har vart elev på SRS samt Reiner Klimkes andreryttare under många år.

Jag måste höra mig för imorgon vad han anser om saken.
Återkommer.

fio skrev:
Jag har försökt att gå den vägen , den böjda vägen, det gör jag inte om.

Jag har stått på "dressyrinriktat" stall som sagt där det bland annat böjdes mycket. Jag har aldrig på ett och samma ställe varit med om så många hästar med diagnosen kotledsinflammation. :crazy: Och det dömdes ut en hel del hästar också.

Kanske var tillfälligheter, dåliga hästar, vad vet jag.:confused:

Då blev det begripligt :D

Men är inte det en halvhalt :confused:

Senast ändrad:

Bra att via hoppade in här.
För jag har trott att ni var en och samma :o
:rofl:

Kunde ha gjort bort mig där....

Senast ändrad:

hals och ryggkotpelaren har en väldigt liten förmåga att böja i sidled.
Antingen så måste den börja rotera/vrida och kommer då att tippa över vikten på det yttre frambenet.

Eller så måste den välvas uppåt samidigt som den sidböjer - och det gör ju liksom inte hästen av sig själv :angel:

Man måste vinkla om bäckenet en aning - före böjning - annars finns inte fysiskt möjlighet att böja med tornutskotten bibehålna rakt upp.

För mycket böjning av halsen, tippar altså tornutskotten i manken i sidled och förskjuter vikten utåt på det yttera frambenet.
Eftrsom hästen har "tappat balansen" så börjar detta ben fungare som en stötta, och eftersom hästen inte är korrekt böjd bakifrån så pekar det utåt från böjningen och överrullningen börjar ske fel i leden.

Med denna sidböjning så har man sabbat kontakten bakifrån och vikten kan inte förkjutas bakåt och hästen är på bogarna

Du är nog inte så fel ute :D

Senast ändrad:

_Viva_ skrev:
Hästen kan vara böjd men rakriktad.
Hästen kan vara rakställd och rakriktad.

Hästen kan INTE vara rakställd utan att vara rakriktad.

Ja absolut, allt ovan stämmer, men det är där jag inte förstår riktigt, för i det första inlägget så skriver du att du sällan rider rakställd pga att det är lättare att få hästen rakriktad böjd.`? äsch, vad trött jag blir på mig själv som frågar så rörigt - det jag säger är att jag blev förvirrad när du skrev det, för i min värld så går det (precis som du säger i DETTA inlägg,) utmärkt att rida en rakställd häst rakriktad, det ena förutsätter det andra....:confused:

Vi rider nog lite olika, jag är lik Sus beskrivning på grund utbildning/unghäst...

varför ignorerar samtliga mitt inlägg # 45 :D :angel:

Senast ändrad:

Det finns väl inget att tillägga :D

Det är ju ingen som vet hur trådskaparen tänkte med denne tråd utom trådskaparen själv.

Kanske tyckte hon att hon fann belägg för att fiiskpassagen var okey - Vad vet jag.

kankse ville hon dryfta Kyra - vad vet jag.

Senast ändrad:

HA - Ok :D

jag är ovetande om fiskpassagen ö.h.t ska villigt erkännas.

för övrigt - köra buss, som du gör, är ju min styra kanot. :D

Jag höll mig i stort sett utanför den diskussionen så jag har inte så mycket koll heller faktiskt

Jag minns din kanot:D

Inget av det du nämnde:D
Man behöver bara inte gå tillväga den svåra/ rätta( enligt vissa) vägen jämnt.
hur många fastar inte i lätt klass bara för att man ska lära hästen att gå (för) säkert i förvänd?
( var ute med cykeln om Matiné.)

Det där med fiskpassagen är bra. Hur många klarar av passage även om de kan trampa?
Det är det som är så svårt- att få hästen att gå från maximalt bärande till att skjuta på uppåt-framåt.varav stor vikt läggs vid övergångar mellan dessa.
Det finns ingen här i trakten som kan passage- däremot trampa med hjälp av långpisken.
"min" metod är snäll mot hästen, nackdelen är att den ofta blir långsam när den ska trampa, men iom att man oxå lär den att följa sätets takt -så går det.

Just det, ang. förvända ja....
Jag har haft problem med det, för lärde in förvända utan att träna byten samtidigt... men det är två olika skolor, och jag tror den gamla skolan att göra så, som vissa tränare fortfarande har, är på utgång, - de flesta kör K och L stuket.....

Jag lärde med in förvända först.
Mitt problem blev snarare att den hästen fick så otroligt bra balans att det försvårade inlärningen av galoppombyten.

Förvänd galopp är annars lite underskattad och egentligen inte så svårt att rida, jag tycker den övningen är utomordentligt bra att träna in sin egen kroppsbalans och eftergift.

Tibblin sa att förvänd inte är en rörelse i sig, utan en check av ekipagets balans o lydnad.
Efter bytesinlärningen tycker jag att det är en bra lösgörande o balanserande övning.

Kan inte påminna mig att mina hästar har bytt i förvända.
I början får man vara tydlig o sitta still o inte utsätta den för svårare böjda spår- att den inte kan gå kvar.

Ja, det är verkligen en check i balans och lydnad!

Många lär ju galoppombytena innan den förvända galoppen, just för att ta till vara på hästens egen obalans, att vilja byta för att inte trilla, eller för att bibehålla balansen.

Jag har bytt till förvänd i början för att få hjälp av väggen med rakheten.

en tillfällig tränare tyckte att jag var dum i huvét som bytte först.
hon bad mig rida förvänd o gena mkt i hörnen.
PAAh" baggis!
behövde inte alls skära hörnen nämnvärt.
Det var premiären av förvänd.

däremot när jag började med bytena så drog stoet iväg själv o bytte- Skitakuul!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 986
Senast: Ray
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 248
Senast: Emelei
·
B
Trav Har travare annorlunda bäcken än ridhästar? Har aldrig hört det förut själv men vissa ridfolk hävdar det. Bifogar en artikel om det...
Svar
13
· Visningar
2 173
Senast: Krims
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 995
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025