Läste på www.stallmagasinet.com

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Little_Chance
  • Startdatum Startdatum
Re: Läste på www.stallmagasinet.com

Flippan hinner säkert få både ett o två egna föl på "vanligt" sätt när hennes hoppkarriär är över. Detta med embryotransfer är väl en bra lösning för uppfödaren och ägaren, som så klart vill ta föl på sin guldgruva till häst, likväl som för såväl Baryard, som får behålla sin topphäst, som för svensk ridsport som får behålla sitt affischnamn. Varken Butterfly Flip eller surrogatmamman lär må dåligt av det hela.
Men varför generaliserar du så?
Ska Flippan få det ska väl alla andra ston ha samma möjlighet och chans!?

Men det är ju upp till varje ägare att ge sitt sto den chansen och inget som bara är förunnat för Flippan.

Exakt vad menar du med att jag generaliserar? Jag förstår faktiskt inte?

Att jag tog upp Butterfly Flip som exempel har att göra med att det var den häst som tråden handlar om. Jag har inga synpunkter på embryotransfer även på andra ston, även om man kan fråga sig huruvida det finns någon vits med att använda denna teknik på ett medelmåttigt sto. Dessutom lär det ju inte handla om att producera 1000 "Flippor" eftersom endast en avkomma per sto och år får registreras, utan bara om att B. Flip kan hinna få fler föl än om hon går in i avelsboxen vid 17-18 års ålder.

Jag förstår i sak din jämförelse med Hiltertyskland, men å andra sidan, om det är så du tycker så kanske vi inte borde ha något målinriktat avelsarbete alls? Det är ju trots allt så att det krävs mkt för att en hingst ska bli godkänd, och är det då inte orättvist att inte alla hingstar får bli pappor? Att inte hästarna är vilda o kan para sig som de vill...??

Dig är ju ingen ide att diskutera med. Att dra in Hitler här är väl inte direkt jämnförbart?
Och när du säger det, vissa individer ska man INTE avla på....

Jag har inga synpunkter på embryotransfer även på andra ston, även om man kan fråga sig huruvida det finns någon vits med att använda denna teknik på ett medelmåttigt sto.
Det är ju omöjligt att veta om Flippan lämnar några avkommor som bli bra överhuvudtaget!?
Bara för att hon är en bra häst, behöver ju inte avkomman bli bättre än en avkomma till en "medel måtta"

Men jag tycker inte att denna diskutionen en skulle få finnas... JAG personligen tycker att det är ett sjuk tänkande och att det är mil från naturens lagar!

Jag förstår i sak din jämförelse med Hiltertyskland, men å andra sidan, om det är så du tycker så kanske vi inte borde ha något målinriktat avelsarbete alls? Det är ju trots allt så att det krävs mkt för att en hingst ska bli godkänd, och är det då inte orättvist att inte alla hingstar får bli pappor? Att inte hästarna är vilda o kan para sig som de vill...??
Det jag menade var mänskligheten... att bara avla på topp individer....

Eftersm jag inte är det minsta insatt i ridhäst avel, är det för mig svårt att uttala mig om hur det är där!
Men inom travet tycker jag man ska lossa något på kraven och låta sto ägare själva få avgöra vilka hingstar de vill betäcka med..

Men varför sitta och prata om att jag skulle tycka det skulle vara orättvist att inte alla hingstar får bli pappor??
Håll dig på vuxen nivå är du snäll!

Det går alldeles utmärkt att diskutera med mig!

Men jag tycker inte man ska hålla på och fibbla lite här och där för att få fram bätte avkommor och individer!'

Jämnförelsen med Hitler är fullt i sin ordning... för det var ju precis vad han försökte göra... endast de personer som var "rätt" skulle man få avla på..

Och när du säger det, vissa individer ska man INTE avla på....
Och med det menar du?? :confused:

Det är ju omöjligt att veta om Flippan lämnar några avkommor som bli bra överhuvudtaget!?
Bara för att hon är en bra häst, behöver ju inte avkomman bli bättre än en avkomma till en "medel måtta"

Nej, men chansen är betydligt större att ett bra sto får ett bra föl än att ett medelmåttigt sto får det. Det är oxå av den anledningen vi har ett genomtänkt avelsarbete överhuvudtaget.

Hur Flippans avkommor blir kan vi ju inte veta förrän hon har fått en, eller hur? Om man inte fick göra embryotransfer skulle ägaren få vänta i många år på en avkomma på sitt toppsto, och frågan är väl om hon vill det? Risken skulle ju vara att hon sade upp kontraktet med Baryard efter OS för att hinna ta ett antal föl på sitt toppsto.

Det jag menade var mänskligheten... att bara avla på topp individer....

Men varför sitta och prata om att jag skulle tycka det skulle vara orättvist att inte alla hingstar får bli pappor??

Jag bara undrade, med tanke på det du skrev om elitmänniskor kontra medelmåttor och jämförde med hästvärlden...

Håll dig på vuxen nivå är du snäll!

[/quote]

Förstår lika lite detta med vuxen/barnslig nivå nu, som jag förstpd detta om att jag generaliserade i ett tidigare inlägg? VAD anser du vara så barnsligt? NÄR anser du att jag har generaliserat?

Jag tycker inte att man ska tillåta embryo transplantion... Inte på människor och inte på djur... Det är min åsikt!
Det spelar ingen roll om individen är av elit eller medel... Jag tycker inte man ska gå in och bestämma hit och dit! Låt naturen ha sin gång...

Jag tycker de generalisreade när du sa att just fallet Flippan var ok.. men jag kan ha missuppfattat och du kanske menade att de var ok i alla fall?!

Tycker det är att hålla en omogen nivå, när man tar upp och jag tycker det är orättvist att inte alla hingsta ska få betäcka?
Varför skulle jag tycka det??

Risken skulle ju vara att hon sade upp kontraktet med Baryard efter OS för att hinna ta ett antal föl på sitt toppsto.
Risken är ju inte direkt överhängande eller hur...

Om du vill tolka det så, så gör det..

Annars menar jag att jag inte tycker det är okey att helt frångå naturen och transplantera embryon... Tycker inte heller man ska få klona osv..
Självklart ska man avla på ffa. friska individer, när det gäller djur avel.. Men det finns ju gränser!

Det är vad jag menade!

Jag tycker inte att man ska tillåta embryo transplantion... Inte på människor och inte på djur... Det är min åsikt!
Det spelar ingen roll om individen är av elit eller medel... Jag tycker inte man ska gå in och bestämma hit och dit! Låt naturen ha sin gång...

Jag tycker de generalisreade när du sa att just fallet Flippan var ok.. men jag kan ha missuppfattat och du kanske menade att de var ok i alla fall?!

Ja, det gjorde du. Däremot kanske jag inte riktigt ser VITSEN med att göra det med ett "vanligt" sto.

Tycker det är att hålla en omogen nivå, när man tar upp och jag tycker det är orättvist att inte alla hingsta ska få betäcka?
Varför skulle jag tycka det??

Det förklarade jag ju... Bra om du inte tycker så, dock.

Risken skulle ju vara att hon sade upp kontraktet med Baryard efter OS för att hinna ta ett antal föl på sitt toppsto.

Inte vet jag, men hon är ju trots allt uppfödare, och det vore väl inte så konstigt om hon vill ta föl på sitt fina och duktiga sto? Det är ju helt fantastiskt att hon har stått på sig och INTE tackat ja till alla mångmiljonbuden, för trots allt är, som jag tolkat det, Flippans uppfödare en "vanlig" hästmänniska som haft turen och skickligheten att få fram ett väldigt, väldigt bra föl (B. Flip).

Ja, det gjorde du. Däremot kanske jag inte riktigt ser VITSEN med att göra det med ett "vanligt" sto.
Fint! Skillnaden är att jag förstår inte vitsen med att göra det med något sto... om det nu inte bara handlar om pengar..

Inte vet jag, men hon är ju trots allt uppfödare, och det vore väl inte så konstigt om hon vill ta föl på sitt fina och duktiga sto? Det är ju helt fantastiskt att hon har stått på sig och INTE tackat ja till alla mångmiljonbuden, för trots allt är, som jag tolkat det, Flippans uppfödare en "vanlig" hästmänniska som haft turen och skickligheten att få fram ett väldigt, väldigt bra föl (B. Flip).
Jag vet.. ( hon är kompis kompis :o :D) och vad jag förstår är anledningen till att hon inte sålt hästen, att chansen att få vara med om och uppleva något liknande igen, med någon annan häst är väldigt liten.. om inte obefintlig...

Men du nämnde att det var orättvist mot det sto som inte fick ett "eget" föl om jag förstod det rätt? Men nu har vu redan avel och det sto som skulle få bära på det embryot skulle kanske inte i annat fall få nått föl ÖHT?

*svamlar lite*

Nåja, jämförelse med människor då någon tog upp jämförelse med affärskvinna som inte har tid att skaffa barn; Men det motsatta då? Nån som vill skaffa barn, men inte kan pga avsaknad av äggproduktion eller nåt. Är det då HELT fel att få en embryotransplantation? Man får ju se på det från två håll....

*lite mer svammel* :D

Nåja, mina tankar inom ämnet... :p

Men du nämnde att det var orättvist mot det sto som inte fick ett "eget" föl om jag förstod det rätt? Men nu har vu redan avel och det sto som skulle få bära på det embryot skulle kanske inte i annat fall få nått föl ÖHT?
Jag tycker det är helt fel i alla fall... Det handlar inte om orättvisa, utan min fråga var om de tyckte att alla sto skulle få den möjligheten eller bara elit ston..

Är det då HELT fel att få en embryotransplantation? Man får ju se på det från två håll....
Ja

Det var ju just det den var... :smirk:

Enlig tidningen löper kontraktet endast över Aten 2004 för sen vill ägaren ha Flippan i avel. Vilket innebär att malin förlorar sin bästa häst alldeles för tidigt.

Sen snacket om att alla ston ska få föl, jösses, det är det väl många ston som inte får.

Enlig tidningen löper kontraktet endast över Aten 2004 för sen vill ägaren ha Flippan i avel. Vilket innebär att malin förlorar sin bästa häst alldeles för tidigt.
Ok, men svaret var ju på frågan om att hon skulle ta hästen till avel före os..
Sen är det väl ägarens sak att avgöra hurvida hon vill ha hästen i träning/tävling eller avel..

Sen snacket om att alla ston ska få föl, jösses, det är det väl många ston som inte får.
Inte riktat till mig väl? :confused:

Jag förstår inte vad du menar?? jag skrev att alla ston kan ju visst få samma chans som Flippan OM ägarna vill. Det finns en hel del ston som tävlar flitigt som har fått föl på detta sättet.
Dom ston som faktiskt har hållt hela tiden då vill säga, annars är det ju ganska vanligt att man passar på att betäcka om stoet har fått en skada och har en lång konvalescent framför sig.

Och jag tror inte att det handlar om pengar för Flippans ägare utan för att ge Malin möjligheten att fortsätta tävla henne, hon är ju inte så gammal att hon behöver pensionera sig nu direkt.
Hade det handlat om pengar hade hon nog sålt när hon fått blanka checkar och bud på 40 miljoner.

Ok, men svaret var ju på frågan om att hon skulle ta hästen till avel före os..
Sen är det väl ägarens sak att avgöra hurvida hon vill ha hästen i träning/tävling eller avel..

KLart som 17 att det är ägarens sak, MEN det är synd ifall svensk hoppsport mister sin stora stjärna i förtid.

Nej, innan OS har det aldrig varit tal om, och det jag skrev i mitt inlägg var att kontraktet löper ut efter OS i Athen. Flippan har ju dock många år kvar som hopphäst i den absoluta världseliten, men å andra sidan finns ju alla chanser att ägaren vill avla. Med embryotransfer LÖSER MAN PROBLEMET :).

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 398
Senast: ildiko
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
861
Senast: Humla
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 998
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar