Läste på www.stallmagasinet.com

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Little_Chance
  • Startdatum Startdatum
Re: Läste på www.stallmagasinet.com

Embryo-transfer är vare sig dyrt eller krångligt. Inte om man ser till vad ett föl undan ett sto som Flippan skulle vara värt.
Kommer inte ihåg vad det kostar, under 10-15.000:- i alla fall, + kostnader för mottagarston.
En snabbis hur det går till:
Man seminerar stoet som vanligt, och på dag 7 efter ägglossning sköljs livmodern, (det är då embryot vandrar ner i livmodern från äggledaren.)
Sen får man sila och leta i mikroskåp efter embryot, har man tur så hittar man det, och kan efter "tvätt" inseminera det i ett annan sto, som ochså är på dag 7 efter ägglossning. Sen får man hålla tummarna.
Personligen tycker jag att det är helt okey att göra det på såna "elitston" inom ridsporten som inte har möjlighet att få så många föl. Inom travet är det som sagt var annat, då har man ju ialla fall minst tio år på sig.
Däremot tycker jag att det räcker med en registread avkomma/år, MEN, inte om det blir så att man tar fram 4-5 föl och registrerar den som är bäst som 3-4-åring....

Läste att avtalet mellan flippans ägare och baryard endast var över OS i aten i sommar. Om embryotransfer ger malin en chans till att fortsätta tävla flippan efter detta anser jag det vara helt rätt.

Det låter OK tycker jag, bara Flippan får ha ett eget föl också nån gång, ston (de flesta) tycker om att vara i den situationen, ju,

Personligen tycker jag att det är helt okey att göra det på såna "elitston" inom ridsporten som inte har möjlighet att få så många föl. Inom travet är det som sagt var annat, då har man ju ialla fall minst tio år på sig.
Jag tycker det är hemskt och oetiskt inom alla kategorier!
Snacka om att leka GUD!
Tycker du det samma om en mycket intelligent affärskvinna, som idagsläget inte har tid att skaffa barn?

Jo, jag har mina aningar... :o :D
Och bara för att de finns värre saker, behöver man ju inte gå till överdrift när det gäller dessa saker heller!

och jag undrar faktiskt över frågan hurvida du ställer dig till en karriärs kvinna...

Bara ett sätt att tjäna pengar... :mad:

Jag tycker det är hemskt och oetiskt inom alla kategorier!
Snacka om att leka GUD!
Tycker du det samma om en mycket intelligent affärskvinna, som idagsläget inte har tid att skaffa barn?

Varför skulle det vara så oetiskt egentligen? Borde det inte vara oetiskt att göra kejsarsnitt och operera saker isåfall med? :o

Att göra kjejsarsnitt i syfte att rädda liv är inte oetiskt, men operationer på djur tycker jag ofta är både onödigt och skapar lidande!

Personligen tycker jag vi frångår naturens lagar alldeles för mycket... både när det gäller djur och människa! :crazy: Vilket i slutändan bara drabbar oss själva! :mad:
Och att ett sto ska föra sina gener vidare via ett annnat sto är för mig sjukt... :mad:

Äh! Det är väl inte värre än att man grejar o micklar med både provrörsbefruktning o embryotransfer på ofrivilligt barnlösa kvinnor. Är det fel att vi seminerar hästarna oxå? Borde endast naturlig betäckning ( som jag i många fall tycker ser ut som våldtäkt, med språnglinor o allt. Dock förstår jag ju att språnglinorna behöver vara där för att skydda hingsten) vara tillåten?

Flippan hinner säkert få både ett o två egna föl på "vanligt" sätt när hennes hoppkarriär är över. Detta med embryotransfer är väl en bra lösning för uppfödaren och ägaren, som så klart vill ta föl på sin guldgruva till häst, likväl som för såväl Baryard, som får behålla sin topphäst, som för svensk ridsport som får behålla sitt affischnamn. Varken Butterfly Flip eller surrogatmamman lär må dåligt av det hela.

Är det så att affärskvinnan vill ha en avkomma, så ser jag inga problem, mottagarkvinnan får ju isåfall dia och fostra sin "oäkta" avkomma som sin egen i lugn och ro.
Värre vore väl om affärskvinnan vill ha barnet som sin för att lämna in den på dagis, för att fortsätta sin "hoppkarriär".

Själv tycker jag att det är ju bra att hon kan fortsätta tävla, visst.

Men, att moksa med hennes hormoner och plantera in ett embryo i någon annan är en VÄLDIGT motbjudande tanke.

Visst, hon är en viktig häst, men kan inte fölet vänta tills hennes karriär är över? :confused:

Äh! Det är väl inte värre än att man grejar o micklar med både provrörsbefruktning o embryotransfer på ofrivilligt barnlösa kvinnor.
Tyckar jag inte heller man ska mickla med... Naturen betsämmer av olika anlednoingar vem som ska få föra sina gener vidare och vem som inte ska få det..

Hur kan du jämnföra Insemination men att plantera in ett annat stos befruktade ägg??
Jag tycker fortfarande att det är att leka gud!

Flippan hinner säkert få både ett o två egna föl på "vanligt" sätt när hennes hoppkarriär är över. Detta med embryotransfer är väl en bra lösning för uppfödaren och ägaren, som så klart vill ta föl på sin guldgruva till häst, likväl som för såväl Baryard, som får behålla sin topphäst, som för svensk ridsport som får behålla sitt affischnamn. Varken Butterfly Flip eller surrogatmamman lär må dåligt av det hela.
Men varför generaliserar du så?
Ska Flippan få det ska väl alla andra ston ha samma möjlighet och chans!?

Det är ju något som bara handlar om att tjäna pengar!! :mad:

Men då kan vi ju göra som så att vi bara avlar på friska, intelligenta och ras typiska individer... Sen kan ju andra (mindre bra) kvinnor bli surrogat mammor och få uppfostra barnen hur de vill...
På så sett förstör de ju inte människligheten med sina dåliga gener... men får ju ända chansen att ha ett barn...

Det fanns för inte så längesen en mustach prydd , högerarms viftande farbror som hade en avelsplan för mänskligheten... Han kanske inte var så fel ute då? :angel: :idea: :devil:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 398
Senast: ildiko
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
861
Senast: Humla
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 998
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar