Läste på www.stallmagasinet.com

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Little_Chance
  • Startdatum Startdatum
Re: Läste på www.stallmagasinet.com

Bla Piia Pantsu sto Cyna har blivit mamma på detta sätt. Då riskerar man inte livet på ett bra sto (det finns ju alltid risker med dräktighet och fölningar), och desutom så kan hon fortsätta tävla hästen!

Det tar ju ingen skada på någon av stona! Så varför inte!

Kan bara hålla med senaste inläggaren! Bra, välmeriterade ston växer inte på träd! Ser inget etiskt problem med det hela. Bara fördelar. :)

Tycker också att det är helt ok!

När det finns ett svenskfött och svensktägt toppsto i hoppning bör hennes gener verkligen tas tillvara! Om hon kan betäckas för första gången nästa år när hon är 14 så kanske hon kan få 5-6 föl. Men embryotransfer skulle hon ha möjlighet att få kanske 20. Och som någon skrev, man riskerar inte detta toppstos liv med dräktighet och fölning!

Men får dom verkligen få mer än en avkomma varje år???
Inom travet är det inte tllåtet att göra såhär, men det har varit på tapeten, fast det blir för mycket "elitavel" istället, och det är ju inte bra för sporten då gräsrötterna" kommer att försvinna då...
annars är det ju en bra ide att kunna göra så...fast personligen så tycker jag inte att ett sto skall vara för "fint" för att kunna bära ett föl.."Våran" Fridhems Ambra går ju i väntans tider nu...tjock o lycklig :D Hon har ju knatat in en hel del miljoner under årens lopp....å andra sidan håller ridsporten på så mycket längre än oss, våra ston pensioneras när dom är 10 år....

Min kunskap om embryotransfer och hur många avkommor man får ta per år är ringa, mne jag vet att jag läst att hoppstoet Ratina Z fått flera embryon inplanterade i andra ston samtidigt.
Men hon är ju inte svensk så det finns säkert någon regel om antal som jag inte känner till ;)

Jag vet att inom trav/pass spotern i USA o Australien o Nya Zeeland håller dom på med sånt här, men jag tror dom inte får ta mer än en avkomma efter varje sto....än så länge...

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 398
Senast: ildiko
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
861
Senast: Humla
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 998
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Valet i USA