Lastbil har kört in i folkmassa i centrala Stockholm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja men det är ju verkligen rimligt att ni börjar ställa olika människors sorg mot varandra.
Skitrimligt, verkligen. DET om något är skruvat.

Fan vad lack jag blir.
Låt människor få sörja som de vill, och visa det som de vill.

Låt oss säga att hela ens familj omkommer i en bilolycka som orsakades av att en älg sprang ut på vägen. Skulle det då inte uppfattas som oerhört provocerande om ens vänner reagerade genom att först fråga hur det gick med älgen? Att sörja en älg som råkat illa ut är ju i sig inte kontroversiellt men situationen och tidpunkten kan förändra den saken enligt mig. Lite samma är det ju här om än inte alls lika tydligt som i exemplet.

En hund kan vara det viktigaste som finns i en människas liv och det behöver inte vara fel att sörja den lika mycket som döden av en anhörig. En människa har å andra sidan oftast syskon, föräldrar, kusiner, morbröder, fastrar, barn, morföräldrar, kollegor, vänner, lärare, partners o.s.v o.s.v som kommer sörja individen på ett annat sätt. Som samhälle värderar vi människor högre än andra djur och därför kan det upplevas som provocerade att fokusera för mycket på en hunds död när den skett i direkt anslutning till flera människors död.

Låt oss säga att hela ens familj omkommer i en bilolycka som orsakades av att en älg sprang ut på vägen. Skulle det då inte uppfattas som oerhört provocerande om ens vänner reagerade genom att först fråga hur det gick med älgen? Att sörja en älg som råkat illa ut är ju i sig inte kontroversiellt men situationen och tidpunkten kan förändra den saken enligt mig. Lite samma är det ju här om än inte alls lika tydligt som i exemplet.

En hund kan vara det viktigaste som finns i en människas liv och det behöver inte vara fel att sörja den lika mycket som döden av en anhörig. En människa har å andra sidan oftast syskon, föräldrar, kusiner, morbröder, fastrar, barn, morföräldrar, kollegor, vänner, lärare, partners o.s.v o.s.v som kommer sörja individen på ett annat sätt. Som samhälle värderar vi människor högre än andra djur och därför kan det upplevas som provocerade att fokusera för mycket på en hunds död när den skett i direkt anslutning till flera människors död.
Det är stor skillnad på en älg och en hund. På ett vilt djur och en familjemedlem.
Det behöver dock inte vara skillnad på mänskliga familjemedlem och en fyrbenta sådan. Allt beror på vem det är som förlorat sin familj, hur den personen känner.
Men vi skulle inte dra upp den diskussionen igen.

Sörjer 11-åringens anhöriga mindre för att det finns folk som sörjer hunden? Finns det en begränsad mängd sorg i värld?

Nej inte nödvändigtvis men prioriteringar kan provocera, även när det handlar om sorg. Fokus signalerar, oavsett om det är medvetet eller omedvetet, önskvärt eller icke önskvärt, vad som är det viktiga i sammanhanget.

Nej inte nödvändigtvis men prioriteringar kan provocera, även när det handlar om sorg. Fokus signalerar, oavsett om det är medvetet eller omedvetet, önskvärt eller icke önskvärt, vad som är det viktiga i sammanhanget.
Pågår det någon tävlan i sorg, eller vad har jag missat nu? Tycker det snarare förminskar människans känslor och sätt att sörja på, när man håller koll på vad andra människor blir sorgsna över och hur mycket fokus de väljer att lägga på det eller ej. Finns inga prioriteringar, inget varken eller. Vi människor kan göra multipla saker samtidigt. Barnsligt!

Man får väl sörja vem man vill.

Självklart gör det mig som person mer sorgsen om min kära hun dör än en okänd person. Är det på något sätt konstigt?

Men om en liten tjej dör när hon är ute med hunden och någon frågar hur det gick för hunden, det är inte ok i min värld.

Men om en liten tjej dör när hon är ute med hunden och någon frågar hur det gick för hunden, det är inte ok i min värld.

En sådan fråga skulle inte alls vara ovanlig från ett barn som inte förstår eller någon från mitt jobb (boendestödjare inom FFF) t.ex. Lägger inga fördomar i det och antar inget, sorg och bearbetning ser annorlunda ut hos alla. Att någon frågar om hunden betyder inte per automatik, enligt mig, att personen i fråga inte bryr sig alls om flickan.

En sådan fråga skulle inte alls vara ovanlig från ett barn som inte förstår eller någon från mitt jobb (boendestödjare inom FFF) t.ex. Lägger inga fördomar i det och antar inget, sorg och bearbetning ser annorlunda ut hos alla.

Det är väl självklart stor skillnad?

Tycker det snarare förminskar människans känslor och sätt att sörja på, när man håller koll på vad andra människor blir sorgsna över och hur mycket fokus de väljer att lägga på det eller ej... Barnsligt!

Du tycker det i det här fallet. I en annan situation hade du kanske inte tyckt det. Om en eller flera av dina anhöriga, samt ett för dig okänt husdjur, omkom i en olycka och nästan alla kondoleanser och omtankar från omgivningen hade gått till husdjurets ägare kanske du hade sett annorlunda på situationen. Det är alltid en avvägning och folk har olika avgränsningar och åsikter. När det gäller ett såpass känslosamt ämne som detta uppenbarligen är tycker jag det är bättre att försöka vara så respektfull som möjligt istället för att proklamera hur barnsliga o.s.v de som inte håller med en själv är.

Du tycker det i det här fallet. I en annan situation hade du kanske inte tyckt det. Om en eller flera av dina anhöriga, samt ett för dig okänt husdjur, omkom i en olycka och nästan alla kondoleanser och omtankar från omgivningen hade gått till husdjurets ägare kanske du hade sett annorlunda på situationen. Det är alltid en avvägning och folk har olika avgränsningar och åsikter. När det gäller ett såpass känslosamt ämne som detta uppenbarligen är tycker jag det är bättre att försöka vara så respektfull som möjligt istället för att proklamera hur barnsliga o.s.v de som inte håller med en själv är.

Fast då kan man som sörjare till hunden kanske inte skriva det på samma post som om någon anhörig. Då kan man ju göra en egen post.

Allt annat är respektlöst.

Men är du seriös? Tror du att verkligheten ser ut så och i så fall, vad och varför skulle min sorg och mitt sorgearbete ha någon korrelation till andras? Relationer och kopplingar man har är subjektiva och individuella.

Verkligheten ser ut som sådan att jag får stöd och det jag behöver av de människor som jag behöver det från. Min sorg har ingenting med andras att göra och jag ska inte stå och diktera för andra hur de ska få känna.

Barnsligt är det i mitt tycke, när man uttrycker ilska och frustration över att andra inte sörjer på samma sätt eller över samma sak som en själv. Det är naivt att tro att man har någon som helst kontroll eller har rättighet till att besluta vad andra människor ska få känna eller inte. "Bara" för att de inte känner samma sak som en själv. Resonerar du på samma sätt när det kommer till andra känslor, positiva t.ex? Hur mår du när känslor är obesvarade från en du är intresserad av t.ex?

Man kan och ska inte kräva att andra ska känna samma sak som en själv. Rätt så simpelt.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Grazing
·
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 750
Senast: Mabuse
·
Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 480
Senast: MissFideli
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 081
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar