På väg!@Andromedae jag vill gärna ha länken med till insamlingen, tack.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
På väg!@Andromedae jag vill gärna ha länken med till insamlingen, tack.
Ja men det är ju verkligen rimligt att ni börjar ställa olika människors sorg mot varandra.
Skitrimligt, verkligen. DET om något är skruvat.
Fan vad lack jag blir.
Låt människor få sörja som de vill, och visa det som de vill.
Det är stor skillnad på en älg och en hund. På ett vilt djur och en familjemedlem.Låt oss säga att hela ens familj omkommer i en bilolycka som orsakades av att en älg sprang ut på vägen. Skulle det då inte uppfattas som oerhört provocerande om ens vänner reagerade genom att först fråga hur det gick med älgen? Att sörja en älg som råkat illa ut är ju i sig inte kontroversiellt men situationen och tidpunkten kan förändra den saken enligt mig. Lite samma är det ju här om än inte alls lika tydligt som i exemplet.
En hund kan vara det viktigaste som finns i en människas liv och det behöver inte vara fel att sörja den lika mycket som döden av en anhörig. En människa har å andra sidan oftast syskon, föräldrar, kusiner, morbröder, fastrar, barn, morföräldrar, kollegor, vänner, lärare, partners o.s.v o.s.v som kommer sörja individen på ett annat sätt. Som samhälle värderar vi människor högre än andra djur och därför kan det upplevas som provocerade att fokusera för mycket på en hunds död när den skett i direkt anslutning till flera människors död.
Sörjer 11-åringens anhöriga mindre för att det finns folk som sörjer hunden? Finns det en begränsad mängd sorg i värld?Jag började skriva om elvaåringen i min förra post men tog bort det. För jag ville inte behöva läsa att man faktiskt kan sörja en hund lika mycket som ett elvaårigt barn.
Sörjer 11-åringens anhöriga mindre för att det finns folk som sörjer hunden? Finns det en begränsad mängd sorg i värld?
Pågår det någon tävlan i sorg, eller vad har jag missat nu? Tycker det snarare förminskar människans känslor och sätt att sörja på, när man håller koll på vad andra människor blir sorgsna över och hur mycket fokus de väljer att lägga på det eller ej. Finns inga prioriteringar, inget varken eller. Vi människor kan göra multipla saker samtidigt. Barnsligt!Nej inte nödvändigtvis men prioriteringar kan provocera, även när det handlar om sorg. Fokus signalerar, oavsett om det är medvetet eller omedvetet, önskvärt eller icke önskvärt, vad som är det viktiga i sammanhanget.
Men om en liten tjej dör när hon är ute med hunden och någon frågar hur det gick för hunden, det är inte ok i min värld.
En sådan fråga skulle inte alls vara ovanlig från ett barn som inte förstår eller någon från mitt jobb (boendestödjare inom FFF) t.ex. Lägger inga fördomar i det och antar inget, sorg och bearbetning ser annorlunda ut hos alla.
Stor skillnad i vadå menar du?Det är väl självklart stor skillnad?
Stor skillnad i vadå menar du?
Ja precis. Det jag tar i beaktning men läste som att du i din text inte hade samma nyanserade ögon. Men det är bra att du tycker det!Om man är barn/har andra svårigheter.
Tycker det snarare förminskar människans känslor och sätt att sörja på, när man håller koll på vad andra människor blir sorgsna över och hur mycket fokus de väljer att lägga på det eller ej... Barnsligt!
Du tycker det i det här fallet. I en annan situation hade du kanske inte tyckt det. Om en eller flera av dina anhöriga, samt ett för dig okänt husdjur, omkom i en olycka och nästan alla kondoleanser och omtankar från omgivningen hade gått till husdjurets ägare kanske du hade sett annorlunda på situationen. Det är alltid en avvägning och folk har olika avgränsningar och åsikter. När det gäller ett såpass känslosamt ämne som detta uppenbarligen är tycker jag det är bättre att försöka vara så respektfull som möjligt istället för att proklamera hur barnsliga o.s.v de som inte håller med en själv är.
Men är du seriös? Tror du att verkligheten ser ut så och i så fall, vad och varför skulle min sorg och mitt sorgearbete ha någon korrelation till andras? Relationer och kopplingar man har är subjektiva och individuella.Du tycker det i det här fallet. I en annan situation hade du kanske inte tyckt det. Om en eller flera av dina anhöriga, samt ett för dig okänt husdjur, omkom i en olycka och nästan alla kondoleanser och omtankar från omgivningen hade gått till husdjurets ägare kanske du hade sett annorlunda på situationen. Det är alltid en avvägning och folk har olika avgränsningar och åsikter. När det gäller ett såpass känslosamt ämne som detta uppenbarligen är tycker jag det är bättre att försöka vara så respektfull som möjligt istället för att proklamera hur barnsliga o.s.v de som inte håller med en själv är.