Lastbil har kört in i folkmassa i centrala Stockholm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eller som jag sa när jag var ute och fjällvandrade ensammen och bjöd ett par kvinnor på te när de passerade mitt läger, varför skulle jag vara rädd att gå ensammen på fjället, det fanns ju inte några andra människor där. :laugh:
Förra sommaren och hösten var jag en hel del i skogen och på fjället ensam (i trakterna runt omkring åre). Min mamma som är uppvuxen och boende i sthlm var på riktigt bekymrad över detta för att det finns björnar här :rofl:.

Högst upp på DN står det att ett av offren är identifierade och anhöriga underrättade. Så de är väl det enkla svaret. Sen hoppas jag att det är upp till anhöriga hur mycket vi får läsa om dem i tidningarna.
Märkligt, det var ju nån i tråden som delade nåt från en fb-grupp där en anhörig skrivit om en 19-årig kvinna (?) och så ska ju 11-åringen vara identifierad också.

Sen tycker jag att det ska vara straffbart att öht åka och kriga/slåss utomlands. Vissa åker ju även för att strida i andra konflikter, tex för att kriga med kurder, och även nazisterna (var det nordfront?) som samlade ihop pengar för att kriga i Ukraina under inbördeskriget osv, jag tycker att allt ska lagföras som krigsbrott så länge man inte är kallad att delta enligt lag.

Känner mig lite underlig... jag fick just mail från en kollega i Australien där han givetvis beklagar händelsen in Stockholm men också förfäras över hur farligt det har blivit i Sverige. Vad svarar jag? Ja, vi har problem men så illa har det väl ändå inte blivit?

Eller är jag blåögd? För nog har vi ett problem att det är för lätt att ta sig hit för dem som vill oss illa (och har varit det för länge). Samtidigt, många som är i riskzonen för att begå terrorbrott har ju svenskt pass och är födda här.

Jag vet ärligt talat inte vad jag ska svara. Det enda jag vet är att jag personligen inte är räddare idag än jag var för tex 3 år sedan.
Nej - det är inte farligt i Sverige.

Olyckor, terrordåd, mord - det sker och har skett överallt och hela tiden. Genom historien.

Ungefär som om man skulle frågat efter Stockholms blodbad om det var farligt att bo i Sverige. Svar nej.

Nej jag är inte mer rädd än förut.
Trots allt är det väldigt liten risk att vara med om ett terrorbrott.
Då är det mer logiskt att inte våga åka bil pga risken att dö i en bilolycka.
Att leva och vara människa är att leva med risken att man kan dö när som helst. Den oron får man lära sig att hantera.

Kommer ni ihåg att det var en man som skadade nästan precis lika många när han körde ner folk på Västerlånggatan 2003?
Klassades inte som terrorism utan ett vansinnesdåd av en psykiskt sjuk person.
Jag bodde fortfarande i Sthlm på den tiden och blev inte alls mer orolig eller rädd för att vara i stan efter den händelsen. Detta trots att jag nästan varje vecka i flera år gick längs med just denna gata.
Jag tycker inte att det är mer otryggt nu heller. Vi har galningar av alla sorter sen lång tid tillbaka och det är bara så det är.
Ja terrorläget ser annorlunda ut just nu men vi är medvetna och vi kommer ta oss igenom detta också. Precis som alla andra gånger.

Kommer ni ihåg att det var en man som skadade nästan precis lika många när han körde ner folk på Västerlånggatan 2003?
Klassades inte som terrorism utan ett vansinnesdåd av en psykiskt sjuk person.
Jag bodde fortfarande i Sthlm på den tiden och blev inte alls mer orolig eller rädd för att vara i stan efter den händelsen. Detta trots att jag nästan varje vecka i flera år gick längs med just denna gata.
Jag tycker inte att det är mer otryggt nu heller. Vi har galningar av alla sorter sen lång tid tillbaka och det är bara så det är.
Ja terrorläget ser annorlunda ut just nu men vi är medvetna och vi kommer ta oss igenom detta också. Precis som alla andra gånger.
Fast lite skillnad ändå, har du glömt att Sverige har exporterat ISIS-terrorister till syrien, Irak med flera länder som dessutom nu har återvänt efter att ha mördat, torterat och tränats upp på hur man begår terrorhandlingar? Dom är på fri fot. Lite skillnad.

Fast lite skillnad ändå, har du glömt att Sverige har exporterat ISIS-terrorister till syrien, Irak med flera länder som dessutom nu har återvänt efter att ha mördat, torterat och tränats upp på hur man begår terrorhandlingar? Dom är på fri fot. Lite skillnad.

Snälla. Kan vi försöka undvika att få den här tråden till att handla om invandring? Det finns mängder med andra trådar för det ändamålet.

Snälla. Kan vi försöka undvika att få den här tråden till att handla om invandring? Det finns mängder med andra trådar för det ändamålet.
Det är dock svenskar som rest och återvänt från ISIS. Invandrare är i huvudsak lika normala som du och jag. Tråden handlar om terrorism vilket jag även skriver, varför tysta ner ett problem?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Grazing
·
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 750
Senast: Mabuse
·
Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 480
Senast: MissFideli
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 081
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Random bildtråd med text V
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark