Antal gånger jag använt ordet känna i det här inlägget: alldeles för många.Men är du seriös? Tror du att verkligheten ser ut så och i så fall, vad och varför skulle min sorg och mitt sorgearbete ha någon korrelation till andras? Relationer och kopplingar man har är subjektiva och individuella.
Verkligheten ser ut som sådan att jag får stöd och det jag behöver av de människor som jag behöver det från. Min sorg har ingenting med andras att göra och jag ska inte stå och diktera för andra hur de ska få känna.
Barnsligt är det i mitt tycke, när man uttrycker ilska och frustration över att andra inte sörjer på samma sätt eller över samma sak som en själv. Det är naivt att tro att man har någon som helst kontroll eller har rättighet till att besluta vad andra människor ska få känna eller inte. "Bara" för att de inte känner samma sak som en själv. Resonerar du på samma sätt när det kommer till andra känslor, positiva t.ex? Hur mår du när känslor är obesvarade från en du är intresserad av t.ex?
Man kan och ska inte kräva att andra ska känna samma sak som en själv. Rätt så simpelt.