Lastbil har kört in i folkmassa i centrala Stockholm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är dock svenskar som rest och återvänt från ISIS. Invandrare är i huvudsak lika normala som du och jag. Tråden handlar om terrorism vilket jag även skriver, varför tysta ner ett problem?

"Tysta ett problem"? Ska du inte fråga när det är dags att "vakna upp" också? :confused: Jag tystar inte ett skit för att jag ber dig att ta invandringsdiskussionen i en annan tråd. Jag tror att du vet lika väl som jag vad den diskussionen kommer mynna ut i och det lämpar sig inte i en tråd där jag hellre ser ett fokus på att vara starka tillsammans och stötta varandra i det som skett.

Fast lite skillnad ändå, har du glömt att Sverige har exporterat ISIS-terrorister till syrien, Irak med flera länder som dessutom nu har återvänt efter att ha mördat, torterat och tränats upp på hur man begår terrorhandlingar? Dom är på fri fot. Lite skillnad.
Lite skillnad? Jag förstår inte vad du jämför med. Vi har alla möjliga galningar "på fri fot". Det har vi haft i alla tider. Nazister bland andra. Folk som ser upp till Breivik och lasermannen. Just nu är terrorläget i europa värre än för si eller så många år sedan, men det var ju inte längesen det utkämpades ett världskrig utanför dörren. Allt är relativt.

Lite skillnad? Jag förstår inte vad du jämför med. Vi har alla möjliga galningar "på fri fot". Det har vi haft i alla tider. Nazister bland andra. Folk som ser upp till Breivik och lasermannen. Just nu är terrorläget i europa värre än för si eller så många år sedan, men det var ju inte längesen det utkämpades ett världskrig utanför dörren. Allt är relativt.
Vad spelar det för roll? Är det mer ok att vi har terrorister i Sverige bara för att det finns annat folk med psykiska problem ute i samhället? Säg det till dom som förlorat anhöriga i terrordåd.

Nu släpper jag det här.

Senast ändrad:
"Lämna det" aldrig i livet! Du kan fortsätta blunda för att Sverige blir mer och mer radikaliserat, men det kommer inte jag att göra.
Personligen är jag mer bekymrad över alla inhemska Svenssongalningar, som flyger helt under radarn än hemvändande terrorister som finns på allas radar.

Ja, det förekommer terrordåd och det sker överallt i världen, men risken att råka ut för ett sådant är förhållandevis försvinnande liten jämfört med att springa på nån sån där helt vanlig helyllesvensk man, bli våldtagen och mördad, så man behöver inte blåsa upp såna här händelser över alla bräddar, måla upp osanna scenarion och späda på rädslor och främlingsfientlighet.

Sedan är det extra osmaklig att göra det i en sån här tråd.

Vill man kräkas ut sin trångsynthet och invandrarfientlighet så finns det "bättre" ställen att göra det på och vill man inte förflytta sig dit, så kan man i alla fall uppbåda ett uns av respekt för både de som drabbats och för de som skriver i den här tråden och skapa en egen tråd, i stället för att spy ur sig dyngan här.

Vill man kräkas ut sin trångsynthet och invandrarfientlighet så finns det "bättre" ställen att göra det på och vill man inte förflytta sig dit, så kan man i alla fall uppbåda ett uns av respekt för både de som drabbats och för de som skriver i den här tråden och skapa en egen tråd, i stället för att spy ur sig dyngan här.

Amen.

Personligen är jag mer bekymrad över alla inhemska Svenssongalningar, som flyger helt under radarn än hemvändande terrorister som finns på allas radar.

Ja, det förekommer terrordåd och det sker överallt i världen, men risken att råka ut för ett sådant är förhållandevis försvinnande liten jämfört med att springa på nån sån där helt vanlig helyllesvensk man, bli våldtagen och mördad, så man behöver inte blåsa upp såna här händelser över alla bräddar, måla upp osanna scenarion och späda på rädslor och främlingsfientlighet.

Vad man är räddast för spelar väl ingen roll? Att vi har problem är någonting som inte går att prata bort längre. Man måste anpassa sig efter världsläget och sluta förminska och jämföra med hur det var på 80-talet. Och nu kommer det här med att jämföra folks känslor igen. Varför detta behov?

Aja, som sagt, jag släpper det här eftersom folk av någon märklig anledning inte kan prata om terrorister utan att dra in alla invandrare eller muslimer under samma kam. Fattar verkligen inte att det r så svårt att förstå skillnaden på terrorister och Sveriges övriga invandrare, nej man blir automatiskt rasist och SD:are om man pratar kritiskt om IS och terrorism.

Känner mig lite underlig... jag fick just mail från en kollega i Australien där han givetvis beklagar händelsen in Stockholm men också förfäras över hur farligt det har blivit i Sverige. Vad svarar jag? Ja, vi har problem men så illa har det väl ändå inte blivit?

Eller är jag blåögd? För nog har vi ett problem att det är för lätt att ta sig hit för dem som vill oss illa (och har varit det för länge). Samtidigt, många som är i riskzonen för att begå terrorbrott har ju svenskt pass och är födda här.

Jag vet ärligt talat inte vad jag ska svara. Det enda jag vet är att jag personligen inte är räddare idag än jag var för tex 3 år sedan.
Jag hade svarat - skarpt eller vänligt beroende på sammanhanget -att nej, det är inte farligt i Sverige. Nej, jag är inte rädd. Ja, jag passerar platsen för händelsen ett par gånger i månaden. Det är det många som gör.

Det finns etniska svenska terrorister och se bara på Norge, deras värste terrorist genom tiderna(?) är en norrman. Terrorism handlar inte om etnisitet, hudfärg eller religion. Terrorism är galningar som utför vansinnesdåd.

Jag tycker vi släpper det och återgår till att hylla alla vardagshjältar som fanns på plats i fredags, igår, idag och i morgon. Vi ska stå enade i sorgen och vara stolta över allas insatser.

Jag är involverad i den byggarbetsplats vars avstängningar har förvandlats till blomväggar. I morgon är det arbetsdag igen. Jag förstår inte hur arbetet skall kunna återupptas - eller när? Någon gång måste också avspärrningarna tas bort/flyttas.
Jag är oerhört tacksam att det inte är jag som behöver ta de besluten. Och att den vars uppgift det är, är en klok person. Jag avundas honom inte. Förhoppningsvis kommer fler delta i besluten.

Det finns etniska svenska terrorister och se bara på Norge, deras värste terrorist genom tiderna(?) är en norrman. Terrorism handlar inte om etnisitet, hudfärg eller religion. Terrorism är galningar som utför vansinnesdåd.

Jag tycker vi släpper det och återgår till att hylla alla vardagshjältar som fanns på plats i fredags, igår, idag och i morgon. Vi ska stå enade i sorgen och vara stolta över allas insatser.
Helt rätt och jag har aldrig påstått någonting annat. Det var någon annan som helt plötsligt skrev att terrorism är likställt med invandrare. Blir helt matt!

Nog om det. Förhoppningsvis sköter våra politiker sitt jobb och anpassar lagarna efter läget idag.

Fattar verkligen inte att det r så svårt att förstå skillnaden på terrorister och Sveriges övriga invandrare, nej man blir automatiskt rasist och SD:are om man pratar kritiskt om IS och terrorism.

Det är ingen här mig veterligen som inte kan skilja på terrorister och invandrare, så du kan diskutera terror och IS precis hur mycket du vill, men det här är inte rätt tråd för att ta den diskussionen!

Jag är involverad i den byggarbetsplats vars avstängningar har förvandlats till blomväggar. I morgon är det arbetsdag igen. Jag förstår inte hur arbetet skall kunna återupptas - eller när?

Såg på 4:an att de håller på och flyttar blomsterhavet.

Jag hade svarat - skarpt eller vänligt beroende på sammanhanget -att nej, det är inte farligt i Sverige. Nej, jag är inte rädd. Ja, jag passerar platsen för händelsen ett par gånger i månaden. Det är det många som gör.

Vänligt givetvis (han är högre upp än vad jag är :p) men han var heller inte rabiat utan mer förfärad över förfallet i det säkra Sverige :meh:

Jag ska nog svara att är det några jag är rädd för är det nynazisterna som tänker demonstrera i min hemstad på 1:a maj och att jag kommer att vara där för att de inte ska stå oemotsagda :D

Känner mig lite underlig... jag fick just mail från en kollega i Australien där han givetvis beklagar händelsen in Stockholm men också förfäras över hur farligt det har blivit i Sverige. Vad svarar jag? Ja, vi har problem men så illa har det väl ändå inte blivit?

I Malmö gör du nog rätt att vara någonstans mellan skräckslagen och försiktig när du vandrar omkring på gatorna. Det känns som det är ett mord varannan dag sedan långt tid tillbaka. Och är det inte mord, skadad folk allvarligt i skottlossning mellan kriminella grupper.

Det sker på öppen gata mitt på dagen, bland folk. Har varit på större köpcenter och upptäckt att unga killar går med skottsäker väst och vid ett tillfälle sett vapen sticka upp ur byxlinningen.

Det är ett hemskt klimat.

Helt rätt och jag har aldrig påstått någonting annat. Det var någon annan som helt plötsligt skrev att terrorism är likställt med invandrare. Blir helt matt!

Nej, det var faktiskt aldrig någon som skrev det. Men vill man diskutera vad Sverige importerar vs exporterar kan man vara smidig och ta det någon annanstans.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Grazing
·
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 750
Senast: Mabuse
·
Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 480
Senast: MissFideli
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 081
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar