Lastbil har kört in i folkmassa i centrala Stockholm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg på 4:an att de håller på och flyttar blomsterhavet.
Vad bra att det ordnas av andra.
Är kanske lite löjligt att tänka på praktiska saker nu. Men efter första chocken så inser man att det inte är så lätt hur "livet ska gå vidare". Tänker på de kollegor (till skillnad från jag) som är där varje dag, i fredags och i morgon. Hoppas innerligt att alla hade hunnit ta helgledigt.

I Malmö gör du nog rätt att vara någonstans mellan skräckslagen och försiktig när du vandrar omkring på gatorna. Det känns som det är ett mord varannan dag sedan långt tid tillbaka. Och är det inte mord, skadad folk allvarligt i skottlossning mellan kriminella grupper.

Det sker på öppen gata mitt på dagen, bland folk. Har varit på större köpcenter och upptäckt att unga killar går med skottsäker väst och vid ett tillfälle sett vapen sticka upp ur byxlinningen.

Det är ett hemskt klimat.
Tänkte faktiskt på detta nyss. En person jag känt i evigheter flyttade till vad han skämtsamt kallade "Crime City" för en massa år sedan. Han har hört lite skottlossning och det kan ibland vara lite stökigt i området han bor, men han har aldrig varit rädd. Nu säger han bara att han bor i Malmö för det är som vilken annan storstad som helst enligt honom.
Han kan däremot inte åka hem till föräldrarna som bor på en liten ort i dalarna, för sist han gjorde det så blev han nerslagen, sparkad och fick alla sina saker demolerade av nazister. De sa att nästa gång de ser honom så dör han.

Tänkte faktiskt på detta nyss. En person jag känt i evigheter flyttade till vad han skämtsamt kallade "Crime City" för en massa år sedan. Han har hört lite skottlossning och det kan ibland vara lite stökigt i området han bor, men han har aldrig varit rädd. Nu säger han bara att han bor i Malmö för det är som vilken annan storstad som helst enligt honom.
Han kan däremot inte åka hem till föräldrarna som bor på en liten ort i dalarna, för sist han gjorde det så blev han nerslagen, sparkad och fick alla sina saker demolerade av nazister. De sa att nästa gång de ser honom så dör han.
:crazy:

Malmö är min stad. Jag är född och uppvuxen där, jag har vandrat genom gatorna hem frampå morgonkvisten. Älskat varenda kvarter. Aldrig kunnat tänka mig att vara därifrån.

Idag sätter jag så sällan som möjligt är foten i Malmö. Klimatet är vedervärdigt, i vissa områden kan du inte titta folk i ansiktet på normalt sätt utan att bli konfronterad (man får hålla blicken nere när man går).

I en del stadsdelar är det svårt att få taxi att köra ut, själv sätter jag inte min fot i somliga eftermiddag/kväll. Och går jag genom ett köpcenter är jag extremt uppmärksam på omgivningen.

Malmö är min stad. Jag är född och uppvuxen där, jag har vandrat genom gatorna hem frampå morgonkvisten. Älskat varenda kvarter. Aldrig kunnat tänka mig att vara därifrån.

Idag sätter jag så sällan som möjligt är foten i Malmö. Klimatet är vedervärdigt, i vissa områden kan du inte titta folk i ansiktet på normalt sätt utan att bli konfronterad (man får hålla blicken nere när man går).

I en del stadsdelar är det svårt att få taxi att köra ut, själv sätter jag inte min fot i somliga eftermiddag/kväll. Och går jag genom ett köpcenter är jag extremt uppmärksam på omgivningen.
Vansinnigt! :crazy:

Min pappa är född i Malmö, och när jag var liten var vi ofta i Malmö och hälsade på farmor och farfar och andra släktingar. Bland annat brukade vi - på nyårsaftonsnatten - ofta promenera hem via en viss rutt som skulle kännas helt OTÄNKBAR att gå mitt i natten numera... :crazy:

Så olika det kan vara. Utöver snubben jag berättade om innan och hans tjej så har jag väl en sisådär 10-ish bekantingar till i trakterna som gladeligen, enligt facebook, twitter och bloggar, åker in till Malmö för att öla eller shoppa tillsammans. Eller för sig själva för den delen. De dementerar bestämt mediernas bild av Malmö som en otrygg stad.

Själv skulle jag beskriva Upplands Väsby precis som du beskriver Malmö men jag misstänker att många skulle protestera högljutt då med. Annars skulle ju ingen bo på dessa platser.

Jag besöker Malmö emellanåt och ser inte problemen. Mest kring city och Möllevångstorget, som ofta är fullt av folk.

Mest hotfullt var när MFF fansen vunnit guld och sprang på fyllan och skrek.

Å andra sidan konkurrerar jag inte i narkotikaförsäljning eller beskyddarverksamhet med någon heller. Då skulle nog hotet vara stort.

Å andra sidan konkurrerar jag inte i narkotikaförsäljning eller beskyddarverksamhet med någon heller. Då skulle nog hotet vara stort.
Jag tycker man ska akta sig för att skriva sådär. Det spär på nån form av idé om att de människor som bor på dessa platser måste vara kriminella om de blir brottsutsatta. Så är det inte. Med tanke på den vidriga reaktionen när den 16 åriga pojken blev dödad, och folk förutsatte att han var kriminell, tycker jag vi ska lägga ned det helt enkelt.

Även oskyldiga människor blir utsatta för brott.

Så olika det kan vara. Utöver snubben jag berättade om innan och hans tjej så har jag väl en sisådär 10-ish bekantingar till i trakterna som gladeligen, enligt facebook, twitter och bloggar, åker in till Malmö för att öla eller shoppa tillsammans. Eller för sig själva för den delen. De dementerar bestämt mediernas bild av Malmö som en otrygg stad.

Själv skulle jag beskriva Upplands Väsby precis som du beskriver Malmö men jag misstänker att många skulle protestera högljutt då med. Annars skulle ju ingen bo på dessa platser.
Som född och uppvuxen och regelbunden besökare men boende i Upplands Väsby så kan jag meddela att jag inte känner mig speciellt otrygg på någon av orterna. Det finns platser, särskilt i Malmö som jag troligen skulle undvika, men det är platser jag typ aldrig besöker ändå. Däremot finns det situationer jag undviker oavsett ort (alltså inte bara Väsby och Malmö) exempelvis grupper med berusade unga personer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Grazing
·
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 750
Senast: Mabuse
·
Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 480
Senast: MissFideli
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 081
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar