Lastbil har kört in i folkmassa i centrala Stockholm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Där finns det inget stöd att direkt öppna verkanseld när militär bevakar ett skyddsobjekt.

Inte heller där finns stöd för att direkt öppna verkanseld vid skyddsobjekt.

Verkanseld får öppnas endast om det är proportionerligt och inte uppenbart oförsvarligt, något som kraftigt betonas på skyddsvaktsutbildningar. Det spelar ingen roll om det är civila eller militära skyddsvakter, reglerna är desamma.

Alltså, jag märker kanske ord här, men jag tycker det är viktigt att betona att militären lyder under samma lagar och regler som alla andra (låt gå att militära insatser - precis som polisiära insatser - kan lämna mycket litet utrymme för att fundera över alternativa sätt att lösa problemet).

Inte direkt kanske, instruktionen är att ropa: Halt, eller jag skjuter skarpt! sedan ett varningsskott om det finns tid innan man skjuter för att oskadliggöra.

Visst har du rätt i att lagen kräver en del. Dock, en skyddsvakt jämställs tydligen med polis och det skall mycket till för att en polis skall bli fälld för att ha skjutit någon men frågan är om även militära skyddsvakter i fredstid kommer behandlas lika "snällt".

Alltså vad irriterande när media blåser upp allt. Enligt dailymail.co.uk så hade tre terrorister hoppat ut ur lastbilen och börjat skjuta folk. Det står även: "Following the lorry crash, armed terrorists were seen running into Stockholm's Central railway station and opening fire. Two people were also said to have been stabbed"
Var får de alla fake news ifrån? Det är väl illa nog som det är … :(
Delvis härifrån:
https://twitter.com/zerohedge/status/850345307800055808

Det tror inte jag heller, men jag ser hellre att militär hjälper till vid evakuering än otränade civila eller att polisen blir låsta av transporter istället för att leta terrorister. Polisen har inga resurser för massevakuering, det har militären.

Om vissa idioter till civila för att inte tala om osmakliga journalister faktiskt lydde polisen och räddningspersonalens instruktioner och inte stod kvar för att filma och ta kort skulle massevakueringen gått mycket snabbare. Själv tycker jag polisen gjorde ett jättebra jobb och militären skulle dessutom inte hunnit mobiliseras innan allt var över. Särskilt som det mer eller mindre direkt kunde konstateras att det rörde sig om ett fordon på en plats.

Om vissa idioter till civila för att inte tala om osmakliga journalister faktiskt lydde polisen och räddningspersonalens instruktioner och inte stod kvar för att filma och ta kort skulle massevakueringen gått mycket snabbare. Själv tycker jag polisen gjorde ett jättebra jobb och militären skulle dessutom inte hunnit mobiliseras innan allt var över. Särskilt som det mer eller mindre direkt kunde konstateras att det rörde sig om ett fordon på en plats.
Större terrorangrepp, större ... :meh:

Inte direkt kanske, instruktionen är att ropa: Halt, eller jag skjuter skarpt! sedan ett varningsskott om det finns tid innan man skjuter för att oskadliggöra.

Visst har du rätt i att lagen kräver en del. Dock, en skyddsvakt jämställs tydligen med polis och det skall mycket till för att en polis skall bli fälld för att ha skjutit någon men frågan är om även militära skyddsvakter i fredstid kommer behandlas lika "snällt".

Njae, våldstrappan som ska användas av såväl polis som militär har några fler steg än så, även om det i praktiken kan gå till precis så. De jag känner som är utbildade skyddsvakter pratar inte om annat än svårigheten i att göra en korrekt bedömning för att behöva använda så lite tvång och våld som möjligt.

Men det är ett sidospår, jag ville som sagt bara poängtera att skyddsvakter inte på något vis står över lagen eller har stöd i lag att använda mer våld än vad nöden kräver och vad polislagen ger stöd för.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Grazing
·
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 750
Senast: Mabuse
·
Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 480
Senast: MissFideli
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 076
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar