A
Anders
Där finns det inget stöd att direkt öppna verkanseld när militär bevakar ett skyddsobjekt.
Inte heller där finns stöd för att direkt öppna verkanseld vid skyddsobjekt.
Verkanseld får öppnas endast om det är proportionerligt och inte uppenbart oförsvarligt, något som kraftigt betonas på skyddsvaktsutbildningar. Det spelar ingen roll om det är civila eller militära skyddsvakter, reglerna är desamma.
Alltså, jag märker kanske ord här, men jag tycker det är viktigt att betona att militären lyder under samma lagar och regler som alla andra (låt gå att militära insatser - precis som polisiära insatser - kan lämna mycket litet utrymme för att fundera över alternativa sätt att lösa problemet).
Inte direkt kanske, instruktionen är att ropa: Halt, eller jag skjuter skarpt! sedan ett varningsskott om det finns tid innan man skjuter för att oskadliggöra.
Visst har du rätt i att lagen kräver en del. Dock, en skyddsvakt jämställs tydligen med polis och det skall mycket till för att en polis skall bli fälld för att ha skjutit någon men frågan är om även militära skyddsvakter i fredstid kommer behandlas lika "snällt".