Lastbil har kört in i folkmassa i centrala Stockholm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ju bara spekulationer men jag tvivlar på att militären vid en större terrorattack och risk för ytterligare attacker skulle vara obeväpnade om de ombeds hjälpa till.
Det tror inte jag heller, men jag ser hellre att militär hjälper till vid evakuering än otränade civila eller att polisen blir låsta av transporter istället för att leta terrorister. Polisen har inga resurser för massevakuering, det har militären.

Om du läser om vad som hände så kanske du ser skillnaden jämfört med gårdagen?
Jag har en väldigt bra förståelse för vad som hände i Ådalen, tack så mycket. Jag är bara inte överens med dig om att militär är okomplicerat att slänga in willy nilly, utan att det ÄR något som, om det sker, bör vara i absoluta undantags- och nödfall. Igår var exceptionellt i Sverige de senaste 30 (40?) åren men i mina okvalificerade ögon inte nödvändigtvis i nivå med att sätta in militär mot den egna befolkningen.

Men varför letar du upp mer eller mindre ökända skandaltidningar i andra länder för att få dra slutsatsen att "media blåser upp allt?"

https://www.svd.se/wikipedia-sager-nej-till-daily-mail

Följ våra egna medier om du vill ha relevant information. Eller t ex Guardian eller The Independent.
Jag letade inte upp den för att få dra den slutsatsen! Du behöver ju inte dra slutsatser om mig heller! :mad: Det dök bara upp på Facebook. Visste inte att det är en skandaltidning.

Det var väl ganska väntat med tanke på att vi tagit emot flest flyktingar per capita och även har flest IS/terrorresenärer också per capita. Kontrollerna lämnar väl mycket övrigt att önska när t.e.x 20 åringar plötsligt uppger sig vara 15.
Tyvärr är detta så klart inte slutet på historien, det är bara början. Vi får nog räkna med fler, vi har ju redan haft 2 så här långt.
Tankarna går till offrens familjer.
?
De två första terrorist-dåden i Sverige utfördes av svenskar, det 3:e av kroater och det 4:e av tyskar. Sveriges terroristlag tillkom efter det 3:e. Med reservation för att jag inte känner till/kommer ihåg något.

Jag har en väldigt bra förståelse för vad som hände i Ådalen, tack så mycket. Jag är bara inte överens med dig om att militär är okomplicerat att slänga in willy nilly, utan att det ÄR något som, om det sker, bör vara i absoluta undantags- och nödfall. Igår var exceptionellt i Sverige de senaste 30 (40?) åren men i mina okvalificerade ögon inte nödvändigtvis i nivå med att sätta in militär mot den egna befolkningen.
Exakt var någonstans har jag förespråkat militära insatser mot vår egen befolkning? Det är som jag tidigare sagt sedan 2006 möjligt att kalla in militär vid större terroraktioner och då förutsätter jag att det är för och inte mot exvis de som drabbades på Drottninggatan igår.

I mina högst amatörmässiga ögon verkar du ha dålig insikt i det som hände 1931 när du jämför det med gårdagen och en ev militär stödinsats för att skydda civila liv. UN är med andra ord helt förkastligt?

Där finns det inget stöd att direkt öppna verkanseld när militär bevakar ett skyddsobjekt.

Polislagen utgår jag ifrån, annars skulle ju Slottet inte kunna bevakas av beväpnad militär.

Inte heller där finns stöd för att direkt öppna verkanseld vid skyddsobjekt.

Verkanseld får öppnas endast om det är proportionerligt och inte uppenbart oförsvarligt, något som kraftigt betonas på skyddsvaktsutbildningar. Det spelar ingen roll om det är civila eller militära skyddsvakter, reglerna är desamma.

Alltså, jag märker kanske ord här, men jag tycker det är viktigt att betona att militären lyder under samma lagar och regler som alla andra (låt gå att militära insatser - precis som polisiära insatser - kan lämna mycket litet utrymme för att fundera över alternativa sätt att lösa problemet).

Exakt var någonstans har jag förespråkat militära insatser mot vår egen befolkning? Det är som jag tidigare sagt sedan 2006 möjligt att kalla in militär vid större terroraktioner och då förutsätter jag att det är för och inte mot exvis de som drabbades på Drottninggatan igår.

I mina högst amatörmässiga ögon verkar du ha dålig insikt i det som hände 1931 när du jämför det med gårdagen och en ev militär stödinsats för att skydda civila liv. UN är med andra ord helt förkastligt?
Jag har inte jämfört Ådalen och gårdagen alls. Jag sa att det var för att upprätthålla avspärrningar, som du förespråkade, som militären sattes in då.

FN används väl för höge farao inte mot någon egen befolkning? Låt gärna bli att lägga åsikter på mig som jag aldrig uttryckt.

Jag anser att använda MILITÄR för att upprätthålla avspärrningar är att använda militären mot den egna befolkningen inte för den.

Jag har vid flertal tillfällen öppnat fönstret och skrikit ut mitt hat mot främlingar som är fientligt inställda mot svenska folket

Vad säger grannarna om det?! O_o

De svenskar som är fientligt inställda till det svenska folket då? Jag ser dem som ett större problem. Jag är svensk medborgare sedan födseln vilket min familj varit sedan 1700-talet när de kom från Vallonien. Jag tror inte nynazister är speciellt vänligt inställda till mig eftersom jag anser att de är en skam för Sverige.

Jag antar att jag är en rasförrädare (:yuck:) som vägrar hata folk som inte har samma bakgrund som jag.

Jag var som sagt på centralen idag vid tolv för att hämta, ta ut insulin (nödvändigt) och äta vad som visade sig vara en blöt och kall hamburgare och fries (so, nu ligger som en klump i magen, inte lika bra). Det var inte alls lika många som vanligt och alla stressade inte lika mycket.

Angående alla som säger vad var det jag sa, är den misstänkte inte ens från mellan östern utan Uzbekistan. Han bryter definitivt mönstret om han är gärningsmannen eftersom han brukar vara en ung man, ofta av nordafrikansk härkomst som är kriminell, använder droger, inte tillhör Daesh men hyllat dem på sociala media. Vilket även den här mannen tydligen gjort enligt media. En gärningsman som har begränsade samhällsanknytning och står längst ner den socioekonomiska stegen. @tanten har helt rätt vi sitter en mänsklig krutdurk. I en annan tråd här som diskuterade SD pratade vi just förlorarna i Sverige och 'någonannanism'. De unga manliga förlorarna blir ett lätt byte för extremister där de för första gången blir sedda och hörda. Vi måste få tillbaka 'våra' pojkar igen. Men hur är lättare sagt än gjort.

Om jag får gissa och obs!!! Bara en gissning kom han till Sverige som asylsökande och beviljades asyl pga av det då rådande läget för uzbeker eftersom han är folkbokförd i Sverige och inte är gift här eftersom han skickar hem pengar till familjen. Möjligtvis kom han på en anknytning som sprack efter två år. Han kollar på videoklipp om Daesh och uttalar sig positivt om dem på sociala media. Vilket antagligen är det som gör att polisen intresserar sig för honom. Men de kan knappast hårdbevaka alla som tycker Daesh gör rätt och säger det på sociala media. Han är möjligtvis bitter pga problem att få jobb och därför inte kan skicka hem pengar. Han ser välståndet runt sig i Sverige och blir ytterligare frustrerad och bitter. Om han radikaliseras sker det mycket snabbt och han är aldrig en aktiv medlem av Daesh.

Som sagt han är inte den typiska gärningsmannaprofilen vilket gör att det ska bli mycket intressant om polisen arresterar ytterligare personer som möjligtvis är de som planerat attacken. OBS OBS IGEN det här är bara mina egna högst privata spekulationer. Jag har noll och ingen aning om vad polisen misstänker eller kommit fram till.

Jag har inte jämfört Ådalen och gårdagen alls. Jag sa att det var för att upprätthålla avspärrningar, som du förespråkade, som militären sattes in då.

FN används väl för höge farao inte mot någon egen befolkning? Låt gärna bli att lägga åsikter på mig som jag aldrig uttryckt.

Jag anser att använda MILITÄR för att upprätthålla avspärrningar är att använda militären mot den egna befolkningen inte för den.
Att hjälpa till vid avspärrningar, evakueringar, akutsjukvård mm. Det är en förbannat stor skillnad mot att någon av nervositet börja skjuta demonstranter pga en skenade häst! :banghead:

Senast ändrad:
Jag var som sagt på centralen idag vid tolv för att hämta, ta ut insulin (nödvändigt) och äta vad som visade sig vara en blöt och kall hamburgare och fries (so, nu ligger som en klump i magen, inte lika bra). Det var inte alls lika många som vanligt och alla stressade inte lika mycket.

Angående alla som säger vad var det jag sa, är den misstänkte inte ens från mellan östern utan Uzbekistan. Han bryter definitivt mönstret om han är gärningsmannen eftersom han brukar vara en ung man, ofta av nordafrikansk härkomst som är kriminell, använder droger, inte tillhör Daesh men hyllat dem på sociala media. Vilket även den här mannen tydligen gjort enligt media. En gärningsman som har begränsade samhällsanknytning och står längst ner den socioekonomiska stegen. @tanten har helt rätt vi sitter en mänsklig krutdurk. I en annan tråd här som diskuterade SD pratade vi just förlorarna i Sverige och 'någonannanism'. De unga manliga förlorarna blir ett lätt byte för extremister där de för första gången blir sedda och hörda. Vi måste få tillbaka 'våra' pojkar igen. Men hur är lättare sagt än gjort.

Om jag får gissa och obs!!! Bara en gissning kom han till Sverige som asylsökande och beviljades asyl pga av det då rådande läget för uzbeker eftersom han är folkbokförd i Sverige och inte är gift här eftersom han skickar hem pengar till familjen. Möjligtvis kom han på en anknytning som sprack efter två år. Han kollar på videoklipp om Daesh och uttalar sig positivt om dem på sociala media. Vilket antagligen är det som gör att polisen intresserar sig för honom. Men de kan knappast hårdbevaka alla som tycker Daesh gör rätt och säger det på sociala media. Han är möjligtvis bitter pga problem att få jobb och därför inte kan skicka hem pengar. Han ser välståndet runt sig i Sverige och blir ytterligare frustrerad och bitter. Om han radikaliseras sker det mycket snabbt och han är aldrig en aktiv medlem av Daesh.

Som sagt han är inte den typiska gärningsmannaprofilen vilket gör att det ska bli mycket intressant om polisen arresterar ytterligare personer som möjligtvis är de som planerat attacken. OBS OBS IGEN det här är bara mina egna högst privata spekulationer. Jag har noll och ingen aning om vad polisen misstänker eller kommit fram till.
Enligt flashback är han lyst i Ryssland gällande terrorhandlingar...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Grazing
·
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 750
Senast: Mabuse
·
Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 480
Senast: MissFideli
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 076
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30