Lastbil har kört in i folkmassa i centrala Stockholm

Status
Stängd för vidare inlägg.
En annan vän berätta även att det finns inga exakta uppgifter på hur många som är döda & skadade då medias artiklar är ej helt sanningsenliga därav poliserna även förtegna på frågor om detta attentat av tidningarna.
Igår em/tidig kväll stämde det förmodligen men idag? Det är inte så att det varit svårt att lokalisera de skadade. Visst kan folk med lättare skador ha tagit sig hem utan vård och utan att man känner till dem men när det gäller svårare skador och dödsfall så är siffrorna förmodligen exakta.

Terror är hemskt - men man får väl säga att effektiviteten inte var den allra bästa om man har tillgång till en lastbil i ett folktätt Stockholm och "lyckas" döda runt 5 människor. Tragiskt, men lika många som dör en vanlig vecka i vägtrafiken.
Lägg till det faktum att de (tycks) ha haft med sig en bomb, som var av så tveksam kvalitet (alternativt tveksamt hanterad) att den istället för att explodera vid avfyrning bara brann fort. Och brännskadade den som försökte avfyra eländet.

3F0B830100000578-4390436-People_were_seen_running_after_a_truck_crashed_into_the_mall_ear-a-57_1491574312404.jpg

Någon kvällstidning skrev väldigt luddigt om någon elva årig flicka som saknades. Polisen är väldigt tyst ang det. Kan det vara dotter till GM ?? Eller vet någon om hon är hittad??

Min närmsta vän var mitt i smeten dvs på plats när lastbilen dök upp & fick fly för sitt liv. Hans vän som är polis uppmanade honom att dra på sig sin skottfria väst & hålla sig hemma/ långt ifrån centrum.

En annan vän berätta även att det finns inga exakta uppgifter på hur många som är döda & skadade då medias artiklar är ej helt sanningsenliga därav poliserna även förtegna på frågor om detta attentat av tidningarna. Den har uppmanat folk att ej vara i city fram till söndag till att börja med, och de lägger ner alla resurser de har, inklusive kopplat in högaktiv säkerhet i storstäderna med poliser som går med automatvapen och patrullerar bla Kalmar, Göteborg m.m

Militären står i beredskap enligt en annan vän med kontakter inom rättsväsendet & bombenhet inkopplad,det var enheten redan igår..

Så hemskt, så overkligt men de flesta visste att det skulle hända frågan var bara när..

Det där är perfekta exempel på saker man inte ska sprida. Det skapar bara panik och undergräver förtroendet för seriösa faktakanaler, i onödan.

Allt polisen har gjort är helt logiskt med tanke på vad som har hänt. Givetvis kommunicerar polisen med militären och andra resurser för att se till att de har allt de behöver för att undersöka den här händelsen samt förhindra nya attacker.

Om du följde den tragiska olyckan i Härjedalen nyligen kunde du också se där att polisen uttalade sig inte om vårdläget, det gjorde företrädare för sjukvården, eftersom det är deras område. Rent krasst är det i det här läget ointressant för polisen hur många som dött eller blivit skadade, det har inget med utredningen att göra. Såvida det inte finns spår på de skadade eller avlidna men det är ju inte så troligt.

Edit: Varför just automatvapen skulle vara så hemskt förstår jag inte, mig veterligen är all svensk polis beväpnad med halv- eller helautomatiska vapen. En revolver skulle inte göra någon större nytta.

Senast ändrad:
Någon kvällstidning skrev väldigt luddigt om någon elva årig flicka som saknades. Polisen är väldigt tyst ang det. Kan det vara dotter till GM ?? Eller vet någon om hon är hittad??
Om det hade saknats ett barn är jag övertygad om att det skulle stå mer i media efter det inträffade. Vad jag vet har han ingen familj i Sverige och enda stället jag sett något om en saknad flicka är på flashback.

Min närmsta vän var mitt i smeten dvs på plats när lastbilen dök upp & fick fly för sitt liv. Hans vän som är polis uppmanade honom att dra på sig sin skottfria väst & hålla sig hemma/ långt ifrån centrum.

En annan vän berätta även att det finns inga exakta uppgifter på hur många som är döda & skadade då medias artiklar är ej helt sanningsenliga därav poliserna även förtegna på frågor om detta attentat av tidningarna. Den har uppmanat folk att ej vara i city fram till söndag till att börja med, och de lägger ner alla resurser de har, inklusive kopplat in högaktiv säkerhet i storstäderna med poliser som går med automatvapen och patrullerar bla Kalmar, Göteborg m.m

Militären står i beredskap enligt en annan vän med kontakter inom rättsväsendet & bombenhet inkopplad,det var enheten redan igår..

Så hemskt, så overkligt men de flesta visste att det skulle hända frågan var bara när..
Varför står militär bara i beredskap.? Finns ju massor dom kan avlasta polisen med.

Håller med men det innefattar våra "egna" idioter också, dvs nazistpacket. De är ju inte direkt kända för sin trevliga kvinnosyn och demokrati heller. Tyvärr kan vi ju inte utvisa dem plus att det vore för elakt mot omvärlden.

exakt. extra dumt just nu att gå igång om vem som "har här att göra" och inte, det är så genomskinligt reaktionärt och invandrarfientligt när det istället borde tydliggöras är att det enda som förenar terrorister [EDIT: vilket såvitt jag vet fortfarande inte har bekräftats] är deras mål, inte ursprung.

Allt polisen har gjort är helt logiskt med tanke på vad som har hänt. Givetvis kommunicerar polisen med militären och andra resurser för att se till att de har allt de behöver för att undersöka den här händelsen samt förhindra nya attacker.
Inte nog med att militär och polis kommunicerar - de ÖVADE terrorbekämpning tillsammans med SÄPO så sent som dagen innan gårdagskaoset:
https://polisen.se/Aktuellt/Nyheter/Gemensam-2017/April/Polisen-ovade-terrorbekampning/

Varför står militär bara i beredskap.? Finns ju massor dom kan avlasta polisen med.
Efter skotten i Ådalen ska det nog mycket till innan militär kallas in, tror det ska till betydligt större kriser än det här för att det ska ske en lagändring.

Fel av mig, det gjordes tydligen en lagändring 2006 som möjliggör militärt ingripande.

Den tydligaste konkreta följden av skotten blev ett förbud mot att sätta in militärer mot civila i Sverige. Det beslutet luckrades upp 2006 då en ny lag infördes som tillåter militären att hjälpa polisen om Sverige hotas av en terroristattack.

För att militären naturligtvis inte klampar in oombedda i en sådan här situation. Behöver polisen deras hjälp så finns beredskapen för att kliva in omedelbart, men det gör de som sagt inte på eget bevåg och ska givetvis heller inte göra!
Nej självklart kan dom inte bara klampa in. Men jag menar mer typ. Varför inte använda dom nu vid tex avspärrningar, i tunnelbana osv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Grazing
·
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 750
Senast: Mabuse
·
Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 480
Senast: MissFideli
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 074
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30