Lastbil har kört in i folkmassa i centrala Stockholm

Status
Stängd för vidare inlägg.
På temat militär som polis finns det en film jag tycker är enormt bra som oförtjänt fått dålig kritik, "The Siege" med bla Denzel Washington och Annette Bening. Givetvis målad med den stora och breda penseln men med en mycket bra poäng.

Alltså vad irriterande när media blåser upp allt. Enligt dailymail.co.uk så hade tre terrorister hoppat ut ur lastbilen och börjat skjuta folk. Det står även: "Following the lorry crash, armed terrorists were seen running into Stockholm's Central railway station and opening fire. Two people were also said to have been stabbed"
Var får de alla fake news ifrån? Det är väl illa nog som det är … :(

Vilken märklig slutsats med tanke på att det knappast är en stackars bortglömd pojke det verkar handla om här.
Nej.

Men det finns en hel hög unga män med potential att lockas av extrema grupperingar. Det finns faktorer i samhället som gör att terrorism kan få grogrund.

Är det märkligt att tänka ett steg vidare och inte bara tänka på just den aktuella gärningsmannen?

Det som sagt lagändrat sedan 2006 så det går att sätta in militära insatser vid terrorhot, men det sitter nog väldigt långt inne fortfarande.

Ja, och vi får hoppas att det fortsätter så. Samtidigt är det en poäng att ha militärens resurser också vid en storskalig terrorattack men de ska verkligen inte kallas in lättvindigt.

Men det finns en hel hög unga män med potential att lockas av extrema grupperingar.
Ja alltså det sker ju redan och har så gjort rätt länge. Så den krönikan hade han kunnat skriva när som helst.
För mig blir det ändå en märklig koppling till just den här händelsen i och med att vi har en vuxen man som gjort det här och ingen stackars liten pojke.

Jag har svårt för när man tar ifrån folk ansvaret för deras egna handlingar.

Ja, och vi får hoppas att det fortsätter så. Samtidigt är det en poäng att ha militärens resurser också vid en storskalig terrorattack men de ska verkligen inte kallas in lättvindigt.
Fast att kalla in militär behöver inte innebära beväpnat utan kan vara transporter, evakuering och akutvård. Hjälp vid avspärrningar, spaning osv.

Alltså vad irriterande när media blåser upp allt. Enligt dailymail.co.uk så hade tre terrorister hoppat ut ur lastbilen och börjat skjuta folk. Det står även: "Following the lorry crash, armed terrorists were seen running into Stockholm's Central railway station and opening fire. Two people were also said to have been stabbed"
Var får de alla fake news ifrån? Det är väl illa nog som det är … :(
Men varför letar du upp mer eller mindre ökända skandaltidningar i andra länder för att få dra slutsatsen att "media blåser upp allt?"

https://www.svd.se/wikipedia-sager-nej-till-daily-mail

Följ våra egna medier om du vill ha relevant information. Eller t ex Guardian eller The Independent.

Ja alltså det sker ju redan och har så gjort rätt länge. Så den krönikan hade han kunnat skriva när som helst.
För mig blir det ändå en märklig koppling till just den här händelsen i och med att vi har en vuxen man som gjort det här och ingen stackars liten pojke.

Jag har svårt för när man tar ifrån folk ansvaret för deras egna handlingar.
Fast nu var det väl inte dig jag svarade i det du kritiserar?

Det var ett svar på att alla människor som går med i extrema grupper är sjuka i huvudet.

Jag argumenterar mot det.
Men det gör inte du då? Du tycker att verkligeheten är enkel och okomplicerad?

Någon kvällstidning skrev väldigt luddigt om någon elva årig flicka som saknades. Polisen är väldigt tyst ang det. Kan det vara dotter till GM ?? Eller vet någon om hon är hittad??
Enligt polisen från dagens presskonferens är de döda inte identifierade. Alltså vet man inte om den flicka som anhöriga efterlyst på sociala medier är ett av offren.

Vid massevakuering? Bättre att ha utbildad personal med skyddsutrustning än civila frivilliga, så kan polisen sköta sitt jobb istället.

Det är ju bara spekulationer men jag tvivlar på att militären vid en större terrorattack och risk för ytterligare attacker skulle vara obeväpnade om de ombeds hjälpa till.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Grazing
·
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 750
Senast: Mabuse
·
Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 480
Senast: MissFideli
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 076
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar