Lasta själv

Sv: Lasta själv

Så här brukar jag göra: Jag börjar alltid med att leda in, backa ut, när det funkar och hästen känns trygg brukar jag börja skicka in. Alltså står utanför och ber hästen gå in. Första gångerna kanske bara en fot kommer in, när det är lugnt att kliva på med en fot så slutar vi för dagen (detta gäller alltså häst som står emot såpass mycket att den helst inte vill gå in alls.) Nästa steg: två fötter. Därefter kan det fungera att gå in helt och hållet (ofta ut fort igen) fortsätter med det tills det är lugnt att både gå in och gå ut. Nästa steg, mellanvägg i mitten, ibland får jag leda in ett par gånger först, sedan skicka igen. När det funkar kommer steget att stänga bommen bakom. Därefter stänga helt. När det funkar med lugn häst är sista steget att åka. Beroende på hur hästen reagerar så kan stegen vara större eller mindre. Någon häst kanske behöver klara av att kunna stå lugnt utanför transporten vid första "lektionen". Hästen måste klara av varje steg med lugnet i behåll innan jag avbryter för dagen. Varje träningstillfälle provar jag att lägga till ett litet nytt steg. Det viktiga är att alltid anpassa sig till hur hästen reagerar, aldrig pusha för mycket, alltid sluta när det är lugnt och fint och hästen har lyckats med något. Men ändå alltid försöka töja på gränserna. Får jag bakslag får jag backa ett steg och avsluta med något som hästen klarar av på ett lugnt och säkert sätt.
 
Sv: Lasta själv

Jag har hästen i longerlina, står bredvid rampen och ber den gå in. Ganska passivt. Inga spön, tjat eller drivande gester. Inne i transporten finns i början snäll person med godis!

Hästen vet vad man vill, de förstår att de skall gå in, det är aldrig där problemet ligger. Det som får hästen att tveka är obehagskänslor och rädsla.

Låter hästen gå ut och in så många ggr den vill, gör inget om den blir osäker och backar ur. Nej, den kommer inte "lära sig att den får kasta sig ut", ju tryggare den blir ju längre kommer den stå kvar. Målet är att den blir så trygg att den springer in för att få sitt godis.

Skulle aldrig använda grimskaft, det är för kort så man är tvungen att släppa hästen. Störningsmoment i träningen och riktigt farligt om man står på en klinik, tävlingsplats ed eftersom hästen kan bli skrämd och blixtsnabbt kan kasta sig ut innan du har satt på bommen och då är den lös bland okända hästar och trafik. Med longerlina är det bara att ge ut lämplig längd, och hålla i linan tills bommarna är på plats. Mkt säkrare. :)
 
Sv: Lasta själv

Delvis KL
Jag är helst ensam då all annan hantering sker så. Inget ståhej.
Maten lägger jag i krubban.
Har i princip alltid åkt o tränat/ tävlat själv o därför är inskicklastning viktigt.
Om inte annat så när man ska till Farbror Doktorn.

Den sista hästen gick med näsan längs golvet o vad händer när den kommit in. jo den hamnar under frambommen med huvudet.
Då gällde det att ha is i magen o inte skrämma den. Sa - backa! o sedan försökte jag att få den att hålla huvudet uppe när den gick in.

Hästarna har också lärt sig att man ska åka HEM dvs lastning 2 för dagen går ännu lättare. De "söker upp" släpet:)
 
Sv: Lasta själv

kl

Viktigt att tänka på när man lästtränar en häst är att den ska kunna backa ut också. Jag lasttränar alltid enligt principen en hov upp på rampen, backa tillbaks, två hovar upp på rampen, backa tillbaks, osv. Sen samma sak från rampen och in i transporten.

Jag fick hem en häst för några år sedan som bara åkt med fronturlastning, den hade aldrig backat ut nånsin, och så kom den i ett icke fronturlastat släp:D. Det var en riktig mardröm för hästen stod som fastfrusen där inne, vägrade flytta en enda hov bakåt och blev ändå mer förskräckt sen när vi lyckades få den bakåt och den kom till rampen. Nu var det typen som "frös fast" så det blev aldrig någon panik båkåt, men det det tog sin tid innan vi fick ut den kan jag säga.
 
Sv: Lasta själv

Så gjorde min häst i vintras! :eek: Inte pga att han åkt med fronturlastning, men det var ett helvete att få ur honom! Han hade antagligen känt när han gick in att det var halt ut(minusgrader och snö) så han VÄGRADE backa, spelade ingen roll vad jag försökte med.. försökte trycka ut honom, viftade med spö framför.. ja nä han bara vägrade! slutade med att jag fick packa ur alla grejer och ta ur mellanväggen så han kunde vända inne i transporten.. då kunde han tänka sig att gå ur :S
 
Sv: Lasta själv

Jag finner ingen som helst logik i att köra "vaggan" när man vill att den ska stanna i släpet.
Däremot att lära den att KUNNA backa av praktiska skäl i all annan hantering o givetvis nyttan med att få ur hästen från släpet. -Backa! ska också ingå i ordförrådet som man behöver i hanterandet av häst.

att förekomma en häst som börjar att backa med att säga åt den dito fyller en funktion

En väninna till mig hade samma problem som du beskrev o den kunde stå i 1 h. innan den fick vända sig.

Fler ord som är av nytta.:D
Sakta!
Stanna!
Flytta dig!
Stå still!
Kom samt vänd. Kom betyder sväng vänster o vänd- höger. I mina hästars ordbok:p

Kan då lägga ihop ord som backa... sakta.
 
Sv: Lasta själv

Min häst har aldrig varit svårlastad, men ALLTID haft bråttom ut. Som en kanonkula.
Har dock aldrig kunnat lasta själv, utan behövt någon som stängt eller gått in med honom. Ut har gått bra men fort.

Köpte egen transport för ett år sen efter att kollat runt i djungeln. Kom fram till att jag ville ha fronturlastning.
Fick testa att lasta i ett sånt och det blev en helt annan häst.

Innan var han som någon skrev "inte den som gick förbi sin ledare", men efter att han visste att man kunde gå ut i fram så går han in utan problem.
Så det som behövdes för min häst var en ljus transport med möjlighet att gå ur fram och fönster att titta ut igenom.
Han skickas på i grimma eller med grimskaftet slängt över ryggen. Han tvekar aldrig, och gör han det så är det typ ett steg bak och sen fram.
Hösegel i fram gillar han.

Jag varierar med att ta ut honom fram resp bak, och han har inte alls lika bråttom bak. Utan mer fundersam varför vi ska gå ut där när man kan gå i fram.
 
Sv: Lasta själv

Min är tvärtom :eek: Som i söndags när vi skulle åka till hovslagaren så lastade jag honom själv hemma på typ 1 minut.. när vi skule åka från hovslagaren så vägrade han, han stod som fastfrusen i marken.. sa till hovslagaren att jag tror han vill flytta dit :D
 
Sv: Lasta själv

Jag brukar också börja med att be hästen ta ett steg in, för att sedan backa ut igen osv. Fördelen med det tycker jag är att hästen märker att den både kan gå in och gå ut och att inget hemskt händer då. Om jag bara tränar på att gå in och låter hästen backa ut av sig själv anser jag att jag inte har kontroll över situationen. För att göra detta brukar jag i början vara ganska snabb med att be hästen backa ut igen, tiden kan sedan förlängas stegvis.

OM hästen backar "av sig självt", alltså innan jag bett den om det, brukar jag hålla kvar i den och be den gå framåt igen. Beroende på hur hästen reagerar så kan jag i vissa fall nöja mig med att den går framåt något steg eller också att den tar ett steg in i transporten igen, belönar med eftergift så snart hästen fattar att den inte skulle backa utan istället gå fram.

Genom att kunna kontrollera när hästen ska backa, och genom att hästen lär sig att den får backa när jag säger till (och alltså inte behöver backa ut på eget initiativ), tycker jag att jag får en häst som i lugn och ro kan traska in och ut när jag ber den om det. Åtminstone så har det fungerat alldeles utmärkt på de hästar jag har haft!
 
Sv: Lasta själv

Delvis KL
Jag är helst ensam då all annan hantering sker så. Inget ståhej.
Maten lägger jag i krubban.
Har i princip alltid åkt o tränat/ tävlat själv o därför är inskicklastning viktigt.
Om inte annat så när man ska till Farbror Doktorn.

Den sista hästen gick med näsan längs golvet o vad händer när den kommit in. jo den hamnar under frambommen med huvudet.
Då gällde det att ha is i magen o inte skrämma den. Sa - backa! o sedan försökte jag att få den att hålla huvudet uppe när den gick in.

Hästarna har också lärt sig att man ska åka HEM dvs lastning 2 för dagen går ännu lättare. De "söker upp" släpet:)

Min häst går också med näsan i golvet ibland (måste ju kontrollera så släpet luktar som det ska :p) så har alltid frambommen nere när jag lastar, så vågar hästen gå in hela vägen också :).
 
Sv: Lasta själv

Det där att försöka hålla kvar hästen om den börjar att backa är inget för mig.

Att dra i nacken med repgrimma o ge s.k eftergift har jag ingen förståelse för.

Vi går bara in igen o jag är tydligare- gör om- gör rätt. -Stanna! o beröm.

Tycker synd om hästar som inte får bekräftelse o därmed större självförtroende av sina ägare. Bara slut på trycket:(

Tja de vet förhoppningsvis inte annat.
 
Sv: Lasta själv

Jag varken drar i nacken eller försöker hålla kvar hästen, tror du det har du missuppfattat totalt (...och varför tror du att jag använder repgrimma? Jag använder vanliga grimmor) Jag håller bara kvar trycket, och visar hästen vad det är jag vill, samt släpper så snart han förstår. Mina hästar får visst beröm, på mer än ett sätt. Jag skulle faktiskt vilja påstå att det inte är ett dugg synd om de hästar jag lasttränat och att de allesammans faktiskt har fått större självförtroende med de metoder jag använt. Jag har svårt att se att min nuvarande häst skulle ha fått sämre självförtroende, när han vid första åsynen av transporten helst ville gå därifrån, efter några gånger klev in, lugnt och fint, bara jag visade med handen vart han skulle gå! Inget dragande, inget hetsande, inga kvastar, inga linor, inga medhjälpare...
 
Senast ändrad:
Sv: Lasta själv

Bra förklaring. Jag gör ganska exakt som du gör, tänker lika också där om den börjar backa själv. Jag vill att hästen ska lyssna på mig hela tiden och vill få in det i lastningsprocessen redan från början. Då slipper man hästar som rusar ut sen. Jag håller heller inte emot om den börjar backa, bara ett lätt tryck och så visar jag den in igen tills den slutar backa och tänker framåt. Allt går lugnt och sansat till hela tiden, om hästen ändå blir lite upprörd ibland så låtsas jag att det regnar och fortsätter bara lugnt och visar vägen.
 
Sv: Lasta själv

Vaggan var ett nytt namn, har jag aldrig hört förut:) Att jag vill att hästen ska gå fram och tillbaka hela tiden är för att jag vill att han ska lära sig hur det känns för varje hov. Hästar kan bli låååånga som ormar just bara för att dom tycker underlaget känns läskigt, så på sätt vis blir det lite övning på att gå på rampen och golvet och känna hur det känns ur lite olika perspektiv samtidigt som hästen hela tiden får "backa tillbaks" och vila mellan varven.
 
Sv: Lasta själv

Eftergiften är bekräftelsen:D Om man är konsekvent så lär sig hästen det snabbt. Jag vill helt enkelt att trycket ska betyda något, det är ju en signal, och då vill jag att hästen ska lyssna. För att den ska veta att trycket betyder något så behöver den en motsats, eftergiften (=inget tryck). Ganska enkel logik. Eftergiften är inget beröm i den bemärkelsen (förstår hästar vad beröm är öht? Berömmer dom varandra i hagen? hur i sånt fall? Annars, hur vet dom att dom är på rätt väg i fritt tillstånd?) däremot är avslappningen och känslan av välbehag som hästen lär sig att hitta i eftergifen, en slags beröm.

Självförtroende får hästen när den känner att den förstår vad jag vill och känslan av välbehag infinner sig titt som tätt.
 
Sv: Lasta själv

KL

Jag tycker man ska vara lite försiktig med att tro att fronturlastning ska lösa problem.
Jag använder snudd på aldrig fronturlastningen oavsett om släpet man använder har det. Just för att hästen får aldrig tänka fram och förbi bommen!
Bomhoppare är ett jävla otyg! Och det är inte kul att arbeta med de fall där hästen satt det i system och kanske tom lyckats ta sig ut!

Visst ska den gå in i trailern. Men det är ärligt talat inte så avancerat att lasta hästar. Det är ett sånt jobb som de flesta av oss tar för att man tycker synd om folk, inte för att det är intressant, svårt eller man tror man ska få en fantastisk upplevelse. Mest är det bara låååångtråkigt. ;)
En häst som man inte gett en negativ åkupplevelse alt bara åkt till "otrevliga ställen"(vet-undersökningar som smärtar tex) är inte svåra att lastträna för det mesta.
Däremot kan inte MÄNNISKOR lasta och skrämmer hästarna eller omedvetet tränar dem att INTE gå in.
Hade de hästar man anser vore omöjliga verkligen varit det skulle många av oss vara arbetslösa.

Har man problem med lastning 2 för dagen bör man fundera över hur man kört.
Det är otroligt många som kör alldeles för illa. Man gör för fort, för ojämt och tar inte ut kurvorna nog.
Har man de problemen kan man med fördel lasta engod vän istället för hästen och köra. Be denne någon att blunda också.
Då kan man lite likna de förhållanden det blir för ett flyktdjur att stå i en skakande liten låda där vi fråntagit den deras flyktmöjligheter och den inte fattar varför den är där inne.

Det går som sagt fint att träna på många moment i lastningen utan att ens lasta.
Går hästen att leda in i trånga utrummen?
Går den att binda upp?
Går den att skicka hur som helst var som helst?
Tål den skrammel och rörelser bakom sig även i trånga utrymmen då den inte kan fly framåt?

Utöver det behöver man inte vara så jäkla het på att drämma igen bom och lucka och köra.
Man börjar inte med piaff i ridningen heller. Man rider in först, sen mer, sen mer..
Det är samma med lastning. Man har ett utbildningssystem där man som proffs checkar av att vissa delar i utbildningen fungerar innan man ens funderar på att gå vidare.
Men för att man ska kunna göra saker rätt och i rätt ordning i lagom tempo krävs rutin och att man förstår systemet man använder sig av.

Jag tror man gör sig en rejäl otjänst då man tillskriver sin hästs personlighet olika drag/lastproblematik och bara tycker "att den är så". "Min häst måste man lasta si och så"..
Tänk istället att man utbildat den bristfälligt, precis som man gör med en häst som inte förstår galoppskänkel tex.
Går hästen inte att lasta har man antingen gett den ett trauma genom att man fuckat up i lastning/körning/att åka till endast otrevligheter eller så har man missat en del i utbildningen(vilket man ju kan tycka att man har eg i scenario ett med.. för man har gjort fel).
Det är för hästens skull viktigt med rätt utbildning. Så den blir simpel att hantera.
Man vet aldrig om man någon gång inte själv klarar av att se till att alla de här specialsakerna uppfylls så att hästen kan lastas/ridas/ledas/whatever. Man kan bli sjuk eller skadad eller behöva sälja hästen.

Det finns som sagt lastproffs/hanteringsproffs/problemlösare. En del mycket, mycket duktiga och rutinerade!
Det är grymt skönt att kunna lasta utan stress och med vetskap om HUR man ska lösa prob om de uppstår.
Ta hjälp innan det skiter sig..
 
Sv: Lasta själv

Jag tycker man ska vara lite försiktig med att tro att fronturlastning ska lösa problem.
Jag använder snudd på aldrig fronturlastningen oavsett om släpet man använder har det. Just för att hästen får aldrig tänka fram och förbi bommen!
Bomhoppare är ett jävla otyg! Och det är inte kul att arbeta med de fall där hästen satt det i system och kanske tom lyckats ta sig ut!
:bow:
Å hästar som tagit sig ut via för smala framdörrar:eek:

Ang. rampen var min stora hästs uppfödare smart, men så är han akademiker- veterinär.
Han la en ramp utanför stalldörren= inget konstigt.
Han ledde dessutom in o ut alla ston, föl o unghästar själv för att få det där gratis dagliga hanterandet.

min häst hade däremot aldrig suttit fast vilket jag inte var så glad över när den var 2½ o redan då väldigt stor, men det var en vettig o annars god hanterad häst så det gick över förväntan.
 
Senast ändrad:
Sv: Lasta själv

Ja, jag har kommit ut på fall där hästar lyckats ta sig ut genom skötardörren, ett par under färd, andra har hoppat och vält med skallen ner. När ägaren stannar och rusar bak och öppnar har hästen rasat ut.
Det är inte kul att vara den som ska jobba bort det där när häst VET att man kan komma ut framåt. De är helt övertygade om att det går bara man tar i nog och försöker nog.
Då är det inte säkert att det räcker med att binda dem a la försöka förhindra det. Panikar de kan de iaf slå sönder sig själva och trailer.

Då kan man behöva vara inne med hästen i trailern. Och att vara med 600 kg muskler som får panik i ett så trångt utrymme är inte riskfritt ens om man är proffs. Man kan slå ihjäl sig om man missar något/läser fel/är för långsam/etc. Vi är alltid långsammare än dem oavsett om vi är snabba för att vara människor.

Man behöver lära dem att lösa panikkänslorna/hantera dem på ett annat sätt än fram. Och det tar tid och kräver mycket jobb!
De flesta hästägare vågar heller inte göra det jobbet själva. Och då kan man ju bara träna när proffset kommer ut.

Så därför är jag skeptisk mot att använda fronturlastning. Spec på hästar som inte är helt trygga i släp.

Ang uppbindning är det klart något man vill ta på småhästar. Men det kan som sagt gå att lära äldre också.
Det finns även där en skala, utbildningstrappa innan man helt binder upp. Och man kan lura dem/betinga in reflexer som gagnar uppbindning bara man vet vilka reflexer det är och hur man tränar dem rätt.

Att använda säkra ston är guld för den mesta inlärningen av småskitar.
Min häst är också skolad så av uppfödaren i lastning. Han är guld att lasta, alltid varit. I vilken trailer eller lastbil som helst hur och när som helst.
Iom att jag är helveeeetiskt noga med hur han körs också så har han behållit det där. Jag har också sett till att åka till annat än bara klinik etc. Just för att trailer inte ska betyda :nailbiting::wtf: .
 
Sv: Lasta själv

Har inte haft en enda häst som har försökt ta sig ut fram. Trots nästan bara släp med fronturlastning. Inte ens någon av alla hästar som passerade ridskolan hade den tanken.

Mina egna får lära sig att tänka framåt. Sen stannar vi och äter mat med hela släpet öppet (utom skötardörren). Kan lika gärna gå av bak som fram efter att vi ätit färdigt. När vi är iväg på "saker" så lastar vi ibland av fram, ibland av bak. Men ingen får gå av förrän de står lugnt och snällt.

Generellt står de också och sover när vi kör (mest jag).

Några av ridskolans ponnyer var inte så jätteroliga att lasta men det löste sig ganska fort. Man har inte tid med så mkt tjafs när man ska köra iväg 26 hästar på samma dag och det verkar de känna på sig :D Och alla stod ju i spilta utan problem...
 

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 072
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 243
Senast: EZMK
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 929
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp