Lasta en unghäst för första gången

S

Seaholm

Ska ev hämta hem en unghäst på 1½ år nästa vecka.
Bekymret är att han aldrig blivit lastad. Stått på samma ställe hela livet.
Vet ju inte hur han kommer reagera, det kanske inte alls blir några problem.
Men OM det nu skulle bli det. Tips, råd? Ska jag bara ta det väldigt lugnt o låta det ta den tid det tar tills han går in? Känns inte så roligt att börja bråka med linor o grejer det första man gör..

Sv: Lasta en unghäst för första gången

linor kan funka utmärkt och inte stressande alls om man är försiktig med dem

Det viktigaste är att inte stressa..sätt dig i transporten med en krubba full med gottis.Ha hästen i longerlina så du kan ge efter utan att tappa den.Det får ta den tid det tar.Linorna kan man ta i nödfall,kan vara bra tt ha i slutskedet i vissa fall.Ofta behöver man inte ens ta i.

Om du har möjlighet skulle jag ta med en snäll och lugn häst från ditt nuvarande stall. Då lär unghästen bli så nyfiken att han springer på själv för att få hälsa på nya kompisen. Om det serveras lite godis där inne är det ju ytterligare magnet.

Tycker som du, strula inte med linor osv om det inte blir absolut nödvändigt. Ta tid på er, kanske inte vara så många, låt unghästen nosa och undersöka först så går det säkert fint.

har hästen förtroende för nuvarade ägare? i så fall så be henne/honom att leda på hästen, gör ingen stor grej av det utan som en vanlig sak. Förmodligen kommer du vara nervös eftersom man vet att hästen inte åkt innan, och hästen har nog inte så stort förtroende för dej (om du nu inte känner hästen sen tidigare..)
Så det bästa är bara att låta nuvarande ägare lasta, och bara gå på transporten som världen enklaste grej.
Har själv unghäst, (4 år nu) men när jag skulle lasta så hade vi byggt upp ett självförtroende och vi tog det väldigt lungt, fick mycket gott när han var uppe på transporten och jag stannade hos honom tills vi hade stängt luckan och skulle börja köra.

Tycker inte att du ska använda linor mer än i nödfall.
Det ser jag som en sista utväg..

tror dock inte på skuggis förslag..
tror att det blir en osäkerhet istället för hästen om det står en helt "främmande" häst i transporten.
Hur långt ska ni åka?

Kör försiktigt och lungt och stanna gärna å kolla hur pollen där bak har det!:) Och ge gärna något gott.

Att åka transport ska vara en positiv upplevelse! så blir det inga problem i framtiden! Lycka till!!

Håller med om att man inte ska ta en främmande häst,unghästen kan känna sig trängd och inte våga gå brevid den andra hästen.Hur van är hästen att stå uppbunden? En ettåring som inte är van vid att stå bunden hade jag inte kört fast i transporten.Då hade jag plockat ut all inredning och kört hästen helt lös istället.Då kan det också bli lättare att lasta för det finns mer plats i transporten.Det viktigaste är som sagt att inte stressa.Det känner dom och blir nervösa.

Om det finns möjlighet till det så backa upp släpen till stalldörren och lasta från stallet så att säga. Det brukar gå enkelt på det viset med flesta hästarna. De känner sig trygga i sitt stall och är vana vid sin stalldörr. Så de brukar ibland inte ens reagera på att de går in i släpen den vägen.

Om den bara är ledbar så brukar det inte bli några problem att få den på transporten, har dock träffat på en del unghästar som inte åkt tidigare som gått över bommen när de börjar köra, (har fått mina små körda till mig). Gemensamt för de transporterna har varit att de haft fönster rakt fram, där ser de små bara hur marken rör sig och försvinner under dem varvid de blivit rädda och kastade sig alt. reste sig och hamnat över bom.

Så en mycket viktig del är att ha en transport där de inte kan se ut förren de förstår att åka.

Jag lastade min lilla för första gången idag,tog med en äldre trygg häst och hade med extra gott kraftfoder,tog det lungt drog inget i grimskaftet och efter en liten kort stund klev hon bara på.Bra tips med fönstret har aldrig tänkt på det förrut.Måste tillägga att effter vi var klara med resan och hon hadde backat ur klev hon upp i transporten helt själv en gång till.

Om det finns möjlighet till det så backa upp släpen till stalldörren och lasta från stallet så att säga. Det brukar gå enkelt på det viset med flesta hästarna. De känner sig trygga i sitt stall och är vana vid sin stalldörr. Så de brukar ibland inte ens reagera på att de går in i släpen den vägen.

Kan inget annat än att hålla med.

och ta inte med en annan häst som unghästen inte känner.

Jag fick min unghäst lastad av förra ägaren, han gick rätt på i transporten med fönster, all inredning var givetvis urtagen o dörren väl säkrad från utsidan. Ha lade sig genast ner o låg så hela vägen hem. Lycka till med din nya lilla vän
/C

Jag hämtade en i våras som ej var lastat osv innan..

Men det tog en tio minuter.. lite matmutning och en liten hand på rumpan så gick hon in och stod som ett ljus dom tre timmarna resan hem tog..

Efter det så har jag lastat tre gånger och åkt en bit, nu går hon in direkt och står fortfarande som ett ljus.

Jag tycker det är viktigt att man har säkerhetsbommar man kan utlösa från utsidan, samt att man har en stabil transport och är minst två stycken sen på resan ifall det skulle hända något.

Nu har jag aldrig varit ute för något (som tur är)....

Förlåt om det blir lite trådkapning. Men jag ska hämta hem en 6månaders hingst i oktober. Ska man ha mellanvägg, eller vara utan och ska dom sitta fast eller inte? Vill ha alla tips jag kan få. :)

Han har tidigare åkt lastil med box i tilsammans med stoet, då var det till betet. Nu vet jag inte hur han kommer att reagera då han kommer vara nyavvand från stoet.

Ska man ha hö med så han har sysselsättning eller ska man stanna och ge honom. vi ska åka en bra bit. ca 5-6 timmar...

Jag tycker definitivt att du ska ta ut all inredning i ditt fall och köra hästen lös.Lägg in strö och hö i transporten.Glöm inte säkra framdörren med tex ett balsnöre så den ej kan gå upp och kolla så det inte finns något att skada sig på eller fastna i (med tex grimman eller likn,ta i såna fall av grimman)Kolla så att inte gallret för fönstret är vasst eller liknande.

Tack alla för era tips och råd. Han är inte mycket hanterad o inte van att stå uppbunden.
Kommer nog att satsa på att plocka ut inredningen och låta han stå lös i transporten.
Tror att det blir den bästa lösningen i detta fallet.
Tack igen :)

Förlåt om det blir lite trådkapning. Men jag ska hämta hem en 6månaders hingst i oktober. Ska man ha mellanvägg, eller vara utan och ska dom sitta fast eller inte? Vill ha alla tips jag kan få. :)

Han har tidigare åkt lastil med box i tilsammans med stoet, då var det till betet. Nu vet jag inte hur han kommer att reagera då han kommer vara nyavvand från stoet.

Ska man ha hö med så han har sysselsättning eller ska man stanna och ge honom. vi ska åka en bra bit. ca 5-6 timmar...

Hade defenitivit INTE haft honom lös!! Vid en ev inbromsning mer än normalt så kan fölisen åka m kull för han har inget att ta stöd mot. när han åkte med mamman så stod han nära och stötta sig. Men när han nu ska åka själv så har han inget. Inte kul att höra baluns i finkan och riskera få en skadad eller rädd fölis.

Ha MKT hö i nät med som han kan äta o pilla i under resan. Och bind upp.:grin:

Jag hade inte heller haft honom lös. Jag har en ett åring och alla dom gånger vi kört med honom så har vi haft honom som vilken häst som helst och det funkar super. När vi skulle börja lasta honom fick vi tips att vi skulle "Bära" in honom. (två starka karlar skulle greppa varandras händer bakom honom och lyfta in honom) Men det funkade inte så bra för han stegrade sig och gick om kull. Aston är mer fostrad med kärlek så jag hämtade en hink med foder. Han gick in direkt :) Det gör han varje gång nu.

Be uppfödaren att binda upp ungen i boxen med mamma så ofta som möjligt nu fram till köpet..
Du har mkt gratis för resten av dess liv om den kan få en bra invänjning av det.

Ska du resa så långt bör den kanske ändå åka lös.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
7 850
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 671
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 661
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 416
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV