Laserbehandling

Sv: Laserbehandling

Nu så tycker jag att laser på leder är något ingen annan än veterinärer ska ägna sig åt, den typ av laser som används av Kiropraktor, ET och andra alternativvårdare är utmärkta komplement för muskler som har behov av hjälp. Ja den är svagare, men det behövs inte mer än så när det gäller muskler.

Dessvärre har jag sett exempel på hästar som fått sina ben förstörda pga laser, MEN det var iofs i begynnelsen.
 
Sv: Laserbehandling

Med tanke på vad en hyffsad laser för HÄST kostar tror jag det är svårt att tjäna in dom pengarna på enbart extraknäck efteråt. Tar många år innan fått tillbaka pengarna och börjar tjäna något menar jag. Dom lasrar du tittat på med tillhörande utbildning räcker inte långt om du ska jobba med pälsdjur. Rekomenderar kraftfulla multiprober med flera utstickande diodrar för att verkligen nå ned till huden och täcka upp så stor yta som möjligt, den billigaste (som jag har) kostar ca 80.000 kr. Ska man behandla ryggen på en häst vill man inte stå med en liten laserpenna avsedd för människor :). Tillverkaren till min utrustning har även en anställd hästsjukgymnast och en hästkiropraktor som håller utbildningar, rådgivning etc. Jättenöjd med dom! Fast några pengar tjänar jag än så länge inte på lasern och kommer inte att göra på flera år, men jag ser den som ett komplement till mitt övriga arbete då det blir bättre behandlingsreslutat och den avlastar min egna kropp (är fysioterapeut).

Ville jag ha en liten extraknäck som verkligen gav pengar skulle jag hellre investera i t ex en klippmaskin och börja klippa hästar, eller gå en kurs i sadelutprovning och sälja sadlar etc :). Inte lägga ut 100.000-150.000 kr på utbildning och utrustning som tar åratal att tjäna in. Är man ute efter en yrkesutbildning för att sedan starta eget och jobba heltid är det en helt annan sak!
 
Sv: Laserbehandling

Nu så tycker jag att laser på leder är något ingen annan än veterinärer ska ägna sig åt, den typ av laser som används av Kiropraktor, ET och andra alternativvårdare är utmärkta komplement för muskler som har behov av hjälp. Ja den är svagare, men det behövs inte mer än så när det gäller muskler.

Dessvärre har jag sett exempel på hästar som fått sina ben förstörda pga laser, MEN det var iofs i begynnelsen.

Ja, fel utförda behandlingar - med eller utan laser kan ju skada såklart.

TS ville behanndla inflammationer här och där och den kategorin anser jag hör hemma först och främst hos veterinär, gärna tillsammans med equiterapeut (vilket de flesta bättre kliniker har tillgång till), men veterinär i första hand.
Även muskelproblem härstammar ganska ofta från åkommor som enligt mig är veterinärens område. Jag använder en ET i friskvårdssyfte - inte sjukvård. Jag tror SJV håller med mig.
 
Sv: Laserbehandling

Nu vet jag lite vad som krävs! :) får se om drömmen blir verklighet någon gång :) i vilket fall som helst tycker jag det är väldigt intressant då jag sett många hästar som blivit hjälpta av det. Hoppas forskningen fortsätter på det området. :)
 
Sv: Laserbehandling

Sadelutprovare är ju lika viktigt det att ha en bra utbildning så man inte gör mer skada än nytta. Och det går ju åt en hel del pengar att köpa in ett utbud av sadlar. Men vi får se vad som händer. :) utbildning jag hittade för laserbehandling måste ju vara skit. Borde ha förstått själv att det inte riktigt är så lätt.
 
Sv: Laserbehandling

Hej!

Här kan du läsa mer om laser
http://www.slms.org/pdf/laser-som-laeker.pdf
Den är utgiven av Svenska Laser Medicinska Sällskapet.

Författaren har grundat ett laserföretag och har 30 år erfarenhet. I slutet
av häftet redovisas referenser till en del vetenskaplig forskning. Det är också han som leder utbildningen till Certifierad Laserterapeut hos Medicinskt Kursforum
http://www.massera.nu/node/119
Går du den utbildningen kan du nog mer än veterinärer om själva fysiken bakom laser och laserbehandling. Du lär dej också att kritiskt granska de olika tillverkarna av lasrar.

Det är skillnad på lasrar och lasrar. Man bör veta vilken våglängd som behövs för de olika vävnaderna och de olika problemen. Den koldioxidlaser som nämns tidigare är det få som använder idag. Nu är det mest medicinska lasrar med våglängder mellan ca 500 och 910nm. Om ni googlar på koldioxidlasern så används den mest idag i hud/skönhetsverksamheter.

Det svåra med att behandla en häst är ju att det är en patient som inte kan prata, så du måste bli duktig på dess anatomi och fysiologi och att läsa av den och förstå dess signaler, eller kanske samarbeta med veterinär som har ultraljud eller ev röntgen när man behandlar inflammationer eller senskador mm

Hör av dej om du vill veta mer
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 626
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 199
Senast: cambodia
·
Utrustning Okej, nu ryker det ur öronen på mig! Kort historik så åkte jag och provade ut sadlar till fyraåringen för 1½ månad sedan. Hoppsadel...
2
Svar
27
· Visningar
2 610
Senast: Caroline87_eskilstuna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp