Lära motsträvig 6åring och cykla

Mirre

Trådstartare
Sitter i lekparken och svettas nu efter en cykeltur med sonen.
Eller snarare en tur där jag mer eller mindre cyklar åt honom.

Han totalvägrar lyssna på mig, gapar och skäller på antingen mig eller cykeln. När man försöker förklara hur han ska göra och varför det blir som det blir, så blir han bara sur och fräser. Allt är cykelns fel bara och han gapar att det är jobbigt och han inte orkar.
Tips?

Tror som Gnist, han är inte mogen för det ännu. Säger jag av erfarenhet av att mitt ena barn inte lärde sig cykla förrän det året han var nio. Han är inte sen i utvecklingen men är otroligt rädd för allt fysiskt= att man kan slå sig och har därtill även väldigt låg smärttröskel. Däremot är han familjens lille professor och mycket duktig inom teoretiska ämnen (han blir 12 i år).

Jahap, stå mitt på trottoaren med en son som vill sälja cykeln och inte vill peta på den. Sade till slut att hem måste vi och cykeln också, jag orkar inte bära den hela vägen hem och den är för låg för att jag ska kunna leda hela vägen. Han fick välja mellan att leda och cykla. Han ledde först men det är ju rätt bökigt, så till slut satte han sig bara på och cyklade hem som ingenting. Jag var bara tyst och lät honom hållas, men filmade hela tiden.

Väl hemma visade jag honom filmen och frågade vad han gjorde. Blev ett lite tveksamt "jaaa jag cyklar" sedan frågade jag honom vad han sade att han inte kunde. Han blev lite paff när han svarade cykla igen. :p
Frågade om han fortfarande ville sälja cykeln, men nu vill han inte det :)

Han behövde bara få komma på det själv, när han blev lite arg och gav sig fasen på det så gick det utmärkt.
Först när han tittade på filmen så var han väldigt negativ mot sig själv, "jag bara vinglar" osv. Men när jag sade att han bara skulle titta och berätta sedan gick det bättre. Han kan cykla, han var bara tvungen och se det själv. Nu pratar han om att cykla i morgon igen

För framtida behov eller till andra läsare måste jag få framhålla Springcykelns förträfflighet. Ett alldeles utmärkt sätt för barnen att lära sig att hantera tvåhjulingens egenskaper, utan att komma upp i alltför hög hastighet.
Alla mina fyra barn har lärt sig cykla på pedalcykel på typ en kvart efter att ha haft springcykel.
(vi har haft "sommaren som 5-åring" som gräns för pedalcykel, de har haft springcykeln från ca 3 års ålder)

signespringcykel1.jpg

Va glad jag blir, nu förstår jag att barnbarnets springcykel kanske blir bra till slut. Jag fattade ingenting, jag som lärde mig som mycket liten att cykla på en stoor cykel. Då sa pappa att jag skulle få en i rätt storlek :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 207
Senast: Enya
·
Övr. Hund I vårt område finns det en familj som har två vallhundar av mindre/mellanstorlek (15-20kg). Hundarna får ingen som helst aktivering...
Svar
15
· Visningar
1 691
Senast: Nota
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Övr. Barn När lärde era barn sig att cykla? Min son, som har oerhört dåligt självförtroende och är rädd för det mesta vägrar att lära sig cykla...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
12 720
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter