Lära hunden plats

Lindon

Trådstartare
Hunden snart 2 år är en omplacering, varit hos oss ca 2mån. Väldigt livlig och ivrig, dock svår att få stopp på i vissa lägen. Behöver träna impulskontroll. Har lärt in vänta som i att han inte får röra mat, godis, gå ut genom dörrar, hoppa in och ut i bilen m.m förrän vi säger varsågod. Dessutom som följdkommando på sitt och ligg. "Hans namn och hit" ska betyda att han ska komma direkt. Funderar dock på att lära in visselpipa istället. MEN nu skulle jag behöva lära honom att stoppa i språnget. Säg han rymmer ut genom dörren och nån går förbi. Då vill jag få honom stoppad i det läget att han stoppar, ingen skillnad om han står el ligger bara han inte rör sig ur fläcken. 'Vänta' känns som det inte är lämpligt. Hur hade ni gjort? Plats? Ska jag isåfall byta ut vänta mot platset nu då jag kör sitt och liggövningarna? Och bara använda vänta vid t.ex dörr,mat och bil..
Ska anmäla oss till åtm nån lydnadskurs till hösten då detta är min första hund. Känner dock att vi behöver börja träna direkt på detta.

Jag använder stanna, då är det stopp som gäller.
Vänta använder jag när det är lite mera chill. Tex om vi går promenad och han hamnar för långt före kan jag säga vänta och så saktar han bara ner tills jag är ifatt. Säger jag stanna så är det verkligen stanna.

Jag använder stanna, då är det stopp som gäller.
Vänta använder jag när det är lite mera chill. Tex om vi går promenad och han hamnar för långt före kan jag säga vänta och så saktar han bara ner tills jag är ifatt. Säger jag stanna så är det verkligen stanna.

Samma här.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: fixi
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 746
Senast: Ninnurur
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar