Lindon
Trådstartare
Hunden snart 2 år är en omplacering, varit hos oss ca 2mån. Väldigt livlig och ivrig, dock svår att få stopp på i vissa lägen. Behöver träna impulskontroll. Har lärt in vänta som i att han inte får röra mat, godis, gå ut genom dörrar, hoppa in och ut i bilen m.m förrän vi säger varsågod. Dessutom som följdkommando på sitt och ligg. "Hans namn och hit" ska betyda att han ska komma direkt. Funderar dock på att lära in visselpipa istället. MEN nu skulle jag behöva lära honom att stoppa i språnget. Säg han rymmer ut genom dörren och nån går förbi. Då vill jag få honom stoppad i det läget att han stoppar, ingen skillnad om han står el ligger bara han inte rör sig ur fläcken. 'Vänta' känns som det inte är lämpligt. Hur hade ni gjort? Plats? Ska jag isåfall byta ut vänta mot platset nu då jag kör sitt och liggövningarna? Och bara använda vänta vid t.ex dörr,mat och bil..
Ska anmäla oss till åtm nån lydnadskurs till hösten då detta är min första hund. Känner dock att vi behöver börja träna direkt på detta.
Ska anmäla oss till åtm nån lydnadskurs till hösten då detta är min första hund. Känner dock att vi behöver börja träna direkt på detta.