Lära häst stå i spilta?

L

linabergmer

Skrev denna fråga i min gamla tråd om spilta men fick inget svar så jag gör ett nytt försök här! Hur lär man en häst stå i spilta? Jag hade inne min häst i sin spilta för första gången igår och hon var orolig.. Känndes lite olustigt men tanke på att det känndes som att hon kunde fastna ganska lätt så jag vill inte lämna henne själv. Hur har ni gjort som har ställt hästar i spiltor?
 
Sv: Lära häst stå i spilta?

Föst så ska hästen kunna vara uppbunden så att den vet att den sitter fast i grimskaftet.
Sedan brukar jag se till att det finns mat i krubban och om hästen är orolig så behöver den bara sstå där i början medan den äter. Med andra ord all mat serveras i spiltan. Med tiden kommer hästen att förknippa spiltan med mat och något positivt.
 
Sv: Lära häst stå i spilta?

Har hon sällskap nära? Hur har du satt grimskaftet (höjd på löpringen, längd på grimskaftet, tyngd på klossen, vilken grimma/halsring)? Har hon fått mat därinne? Vilket underlag står hon på?
 
Sv: Lära häst stå i spilta?

Ja, hon har sällskap av 2 hästar 1 meter ifrån sej. Ringen sitter i höjd med bogen, grimskaftet är så långt att klossen går i backen och ca 15-20 cm till, har en vanlig grimma(tror det är nylon) och har köpt en vanlig kloss från granngården. Ja hon har både fått fraftfoder och hö. hon står på halm. Någon ide?
 
Sv: Lära häst stå i spilta?

Se till att hon alltid har mat, kompisar och att det är LUGNT, särskillt bakom henne, så vänjer hon sig snart.

Byt grimman till läder. Nylon bränner och går inte sönder om hon skulle hänga sig.
 

Liknande trådar

Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
5 733
Senast: Magnum
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 689
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
325
· Visningar
31 639
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp