igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät intressant, så jag hade en viss aning om vad han gör. Väl på plats började vi med teori och allt låter helt rimligt i mina öron, i alla fall om jag förstått hans tankar rätt (förenklat): att det handlar om att hjälpa hästen att förstå vad som gäller (rules) och det gör man genom att komma åt deras huvud (mind), det i sin tur åstadkommer man honom att tränga in i den bubbla de kan fastna i genom att flytta deras fötter. Sagt och gjort, vi gick till ridbanan där övningarna skulle ske, första hästen leds in av sin ägare, lugn och fin. JR tar över grimskaftet och börjar rycka och vifta helt hysteriskt och hade inom mycket kort en mycket stressad häst. Som han därefter plockade ner och fick lugn och fin genom förflyttningar, absolut, men jag förstod inte de där första minutrarna. Jag frågade honom om det, om det han gjorde var att skapa en stress för att sedan hjälpa dem ta sig igenom stressen men hans svar på det var: Inte alls. ”Jag har inte skapat stress, jag har bara ställt några frågor till hästen”. Det fanns inte utrymme för att fråga vidare (vilka frågor han menar att han ställt), så nu undrar jag nu om någon här kan förklara för jag fattar inte. Hade jag gjort så med PREn jag har på foder nu har jag svårt att tro att det skulle leda till något gott, men jag antar att det är något jag inte har förstått (så jag tänker inte prova).
Jag har både haft ut John Ricketts för privatlektioner och varit publik på ett par clinics. Det är nu nästan tio år sedan och jag minns väl inte allt i detalj, och har själv (tror jag) blivit en bättre hästmänniska sedan dess, så lite brasklapp för det. Men jag kan säga att jag tycker att han är mycket bättre i situationen privatlektion än på clinic, som lätt blir alltför mycket show. Jag skulle inte anmäla mig och mina hästar till en clinic med honom, däremot ångrar jag inte det minsta att jag tog ut honom privat som problemlösare. Jag fick god hjälp. (Helt OT, men då för nästan tio år sedan tyckte jag också att han hade en rätt mossig jargong kring hästtjejer/tanter på clinic, som väl skulle vara underhållande - och visst skrattade publiken. Denna jargong saknades helt privat. Ingen aning om han uppdaterat sin skämtrepertoar idag, det är som sagt ett tag sen.)
Jag gissar att detta inte är helt ovanligt med profilerade tränare/problemlösare. Men det finns ju flera stycken som inte alls kör på den här showgrejen, utan med mycket lägre profil är minst lika duktiga och kanske passar det enskilda ekipaget mycket bättre. Däremot kanske dessa kan vara svårare att få tag på.