Lär mig allt ni kan om Dvärghamster!

Sv: Lär mig allt ni kan om Dvärghamster!

Vi får se om hamstern är rymningsbenägen eller inte. :)
Är den snäll får den ju självklart springa lös.

Jag har aldrig hört någon som ens släpper lös sin hamster? Men ja... :D Känns inte riktigt som om dom har det behovet av att springa så himla långt. Det finns som små "hagar" man kan köpa på djuraffärer som hamstrar och så kan vara i, det tycker jag låter som ett myyycket bättre alternativ än en boll :D.

Typ som en kompostnätshage om du tänker dig, men det finns i både plast (alltså en hel sida, inga hål) eller med tätt galler. :)

Jag har läst på övriga ställen att även hamstrar vill ut ur buren en del. :)

Då tycker jag att du ska satsa på en sån där "hage", det är ju mycket bättre. Och då kan den ju inte "försvinna" heller :D.

Hehe... Vi släpper det ämnet och jag går vidare med dina tips (och msn) i mitt minne! :D

Mer tips!

Jag har en roborovksi, supersöt liten hona som inte är särskillt tam... Skulle nog välja en annan ras om du vill kela mkt.
Hur mycket kostar en bur? Fick min men har sett begagnade burar för en hundring.
Hur stort avstånd som max mellan gallrena? Rekomenderar en med hela plastsidor och bara galler upptill.
Hur mycket brukar en dvärghamster kosta? Jag fick 2 roborovski av min kompis i födelsedagspresent som hade kostat 40 spänn styck. Sålde sedan den ena för 150 spänn, och då ringde 5 personer på en dag. Man kan med andra ord hitta hamstar för mellan 50 och 150 (antagliegn mer.. :P)
Hur mycket maten kosta? Ingenting i princip, betalar 11 kr/kg i lösvikt.
Vad äter dom för mat? Jag köper dvärghamsterblandning och parakitblandning i en välsorterad djuraffär. Sen får min färska grönsaker också. De kan dessutom äta kött, något jag inte gett till min hamster än.
Behöver dom några speciella tillskott? Jag vet inte, men uppfödaren gav dom lite hundtorrfoder med köttprotein i nån gång i veckan.
Hur tama kan dom bli? Min är knappt tam längre, den var det när jag fick den så att den kunde sitta i handen en stund, men efter semestern är den bara såpass tam att man kan få upp den med hjälp av en toalettrulle och den vågar komma fram till handen och nsoa men går inte upp.
Hamsterboll, bra eller dåligt? Jag har en som jag bara testat nån gång. Min hamster verkade tycka det var roligt, och den satt och tvättade sig inuti, men så kan man ju inte veta heller om den verkligen gillade det. Personligen gillar jag nog det inte, dom kan få upp en himla fart i dom där, är rädd för att dom ska smälla ihop med väggen eller nått så då måste man ju hela tiden flytta bollen ifrån sånt.
Hur mycket kostar en sån hamsterboll? Köpte min för 65 spänn.
Vill dom ha en "lekhage" som marsvin brukar kunna vilja ha? Haha hela buren är en lekhage ;) Men jag brukar även ha en stor skokartong med lite toalettrullar, spån, en liten kruka och annat smått i, som den brukar gilla att skutta runt i.
Hur stor skål vill dom ha sandbadet i? Jag har en matskål för kaniner fylld med sand, när jag hade två kunde båda två bada i den samtidigt.
Vill dom ha hängmattor som råttor? Min gillar inte det iaf.

Måste varna för hamstervadd och hö! Vet inte om nån har skrivit om det än. hamstervadd används ibland som bomaterial men det kan snöra sig runt benen och stasa den stackars hamstern... Både bättre och billigare med vanligt toapapper som man kan gömma i buren så hamstern själv får hitta det och släpa in det i boet.
Hö ska inte ges till hamstrar, det kan sticka hål på kindpåsarna och ge dödliga infektioner :crazy:
Fler farliga saker för små hamstrar är höga höjder. Hamstern är ingen råtta och det är bättre med mycket markyta än höga höjder där de kan ramla ner och skada sig. Brutna hamsterben är inget kul.

För att aktivera hamstern kan man faktiskt skippa matskål om man vill. Göm istället maten i buren, hamstern letar reda på det och hamstrar det själv i sitt hus :) man kan även förstöra hamsterns förråd i samband med burstädningen så att de får börja leta igen.

Tack för tipsen. :)
Det om hamstervadd och hö var bland det första jag lärde mig. :)
Bra tips det med att gömma maten. :)
Jag funderar på sandbadet, borde man inte kunna lägga sand i ett hörn av buren bara istället för att ha en speciell skål till det eller hamnar sanden överallt då? :crazy:

Detta har jag:

* Bur med hylla och litet rör mellan botten och hyllan
* Vattenflaska
* Sandskål
* 3 rör, två toa rullar och en hushållsrulle

Vad mer är "akut" innan hamstern kan flytta in?
Foder och bottenmaterial är en självklarhet och ska såklart fixas tills dess. :)
Vad skulle ni föreslå att ge så småningom?
Hus har jag inte skaffat något då jag läst på många ställen att dom ofta boar utan hus och hus kan bli för täta.

Jag har haft två dvärghamstrar och en gudhamster.
Var dock inte så gammal så jag var ju inte så kunnig ;)

Men buren stod uppe på n bänk och Mysan fick springa lös på den på kvällarna. Det hände att hon hoppade ner från den (130 högt ungefär) om det stod en sko nedanför, aldrig annars. Men hon rymde en kväll (hoppade ner utan att vi märkte det) och var borta i 2 dygn ungefär. Hon hade hittat spån-påsen i klädkammaren och skafferiet upptäckte vi iaf :angel:

Hamstrar är mysiga djur. Saknar mig lite ibland. Den sista var en riktig liten personlighet. Snuffsan (som hon hette) var egentligen hur tam som helst. Men hon ville inte :D Hon var lite bitchig. Mysan var en liten vintervit, Snuffsan vet jag faktiskt inte.

vilken sorts hamster blev det?
När den är inflyttad vill vi såklart se en bild!

Har inte skaffat nån än. Men i morgon ska jag ut på jakt. :)
Blir att köpa i djurbutik då enda uppfödaren här i närheten var 13 år och trodde hennes hamstrar hade parat sig genom gallret. :crazy:
Har dock tre olika djurbutiker i min stad och jag har inte bråttom. Men hoppas hitta en filur i morgon. :D

Har haft en dvärghamster tidigare, och har just nu en hona och en av hennes ungar.

Själva tjusningen med hamstrarna är att få dem riktigt tama. Mamman fick jag tam direkt utan minsta lilla ansträngning! Ungen är riktigt riktigt rädd för människor, ska börja träna honom så småningom. Tycker så synd om den; får bara sitta i sin bur hela dagarna utan något som helst umgänge...
Hamstern behöver egentligen inget annat än en ren bur, pellets, hamstermat och vatten. Jag ger mina hamstrar mat också, typ pasta och grönsaker varje dag, och sen kött eller fisk någon gång i veckan.
Det är bra om hamstern kan få springa ute på golvet i alla fall några gånger i veckan :) Brukar släppa ut mina på gräsmattan om somrarna.

Btw: ett hus i plast är inte att föredra eftersom att det blir så varmt därinne, och dessutom väldigt äckligt och luktar mycket. Däremot fungerar hus i trä (eller en liten kartong!) jättebra. Fyll den med toapapper så blir hamstern jätteglad :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 492
Senast: skiesabove
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka