Sv: Lär mig allt ni kan om Dvärghamster!
Jag har en roborovksi, supersöt liten hona som inte är särskillt tam... Skulle nog välja en annan ras om du vill kela mkt.
Hur mycket kostar en bur? Fick min men har sett begagnade burar för en hundring.
Hur stort avstånd som max mellan gallrena? Rekomenderar en med hela plastsidor och bara galler upptill.
Hur mycket brukar en dvärghamster kosta? Jag fick 2 roborovski av min kompis i födelsedagspresent som hade kostat 40 spänn styck. Sålde sedan den ena för 150 spänn, och då ringde 5 personer på en dag. Man kan med andra ord hitta hamstar för mellan 50 och 150 (antagliegn mer.. :P)
Hur mycket maten kosta? Ingenting i princip, betalar 11 kr/kg i lösvikt.
Vad äter dom för mat? Jag köper dvärghamsterblandning och parakitblandning i en välsorterad djuraffär. Sen får min färska grönsaker också. De kan dessutom äta kött, något jag inte gett till min hamster än.
Behöver dom några speciella tillskott? Jag vet inte, men uppfödaren gav dom lite hundtorrfoder med köttprotein i nån gång i veckan.
Hur tama kan dom bli? Min är knappt tam längre, den var det när jag fick den så att den kunde sitta i handen en stund, men efter semestern är den bara såpass tam att man kan få upp den med hjälp av en toalettrulle och den vågar komma fram till handen och nsoa men går inte upp.
Hamsterboll, bra eller dåligt? Jag har en som jag bara testat nån gång. Min hamster verkade tycka det var roligt, och den satt och tvättade sig inuti, men så kan man ju inte veta heller om den verkligen gillade det. Personligen gillar jag nog det inte, dom kan få upp en himla fart i dom där, är rädd för att dom ska smälla ihop med väggen eller nått så då måste man ju hela tiden flytta bollen ifrån sånt.
Hur mycket kostar en sån hamsterboll? Köpte min för 65 spänn.
Vill dom ha en "lekhage" som marsvin brukar kunna vilja ha? Haha hela buren är en lekhage
Men jag brukar även ha en stor skokartong med lite toalettrullar, spån, en liten kruka och annat smått i, som den brukar gilla att skutta runt i.
Hur stor skål vill dom ha sandbadet i? Jag har en matskål för kaniner fylld med sand, när jag hade två kunde båda två bada i den samtidigt.
Vill dom ha hängmattor som råttor? Min gillar inte det iaf.