Att det går att göra med flaska på samma sätt som med amning håller jag inte med dig om alls. Däremot går det självklart att trösta, söva och få en bebis att varva ner även om man ger ersättning eller bröstmjölk i flaska men då på ett annat sätt än om man ammar. Amning är så enormt mycket mer än mat medans att ge ersättning/bröstmjölk i flaska är just mat. Anknytning har dock inget med det att göra. En (framförallt bebisvan) person kan utan att ha någon anknytning till bebisen trösta, söva och få en bebis att varva ner.
Inte bara till dig, men min son använde bröstet som mat, punkt. Han åt tills han blev mätt, vägrade napp och hade generellt ett väldigt lågt sugbehov.
Är så tråkigt att alla barn alltid klumpas ihop baserat på egna erfarenheter, tycker det är uppenbart att man föds med väldigt olika personlighet och behov (utöver såklart det basala) och om det är något som tyder på dåligt föräldraskap är det väl att inte se sitt barn som den individ hen är. Min kompis bebis somnade tex inte förrän han blev nedlagd, gillade inte alls kroppskontakt när han skulle sova så amning var knappast sövande för honom.
Till de som skriver att flaska inte kräver samma närhet så vägrade iaf mitt barn befatta sig med att själv hålla i flaskan vilket innebar att flaskmatning (till skillnad från amning) blev en aktivitet som krävde två händer och alltså minskade möjligheten att göra något annat än att fokusera på honom och matningen. Förutsättningarna blir liksom olika med alla barn!