Alltså jag förstår VERKLIGEN känslan att man själv inte mår bra av att vara så bunden som man ofta är under helamning. Jag har också haft den känslan men för mig så fick det vara så under den perioden för att amningen var viktig för mig. Sen behöver man absolut inte göra det valet, bebisens välmående hänger inte på amningens varande.
Ingen skulle beskriva min partner så heller, tvärtom så får han otroligt mycket beröm för sin papparoll, själv har jag aldrig fått något beröm. Men det beror inte på att han är en bättre förälder för handen på hjärtat, jag är en jäkligt mycket mer påläst, engagerad och ansvarstagande förälder än honom. Att han inte är primär anknytningsperson, att båda barnen föredrar mig har inget med amningen att göra. Ja, jag fick ett försprång men om det hade varit viktigt för honom så hade han kunnat göra ansträngningen. Tyvärr verkar det sällan vara så viktigt för pappor.
Med det sagt, det finns säkert exemplar som är lika bra som mammor. Jag har dock aldrig träffat på någon sån.