Långhårig jack russel ????

miss_pony

Trådstartare
Hej ! Vi letar hund, och när jag var ute mötte jag en gudomligt söt. Ägaren sa att det var en långhårig kortbent jack russel men jag hittar ingen info om denna "ras" vet ni nån kennel som har denna ras ? eller om det är en blandras och isåfall vilka raser ? Hoppas nån vet. Har även bild ifall nån vill se hur den ser ut :)

Sv: Långhårig jack russel ????

Lägg gärna in bild, ska bara finnas släthåriga och strävhåriga vad jag vet. Lågställda och högställda.

Det kanske var en lågställd strävhårig som aldrig blivit ryckt? ;)

Gissar också att det var en strävhårig jack russel. Kolla på de Simon & Tomas har i Sveriges Fulaste Hem eller vad det heter, de är väldigt raggiga och skulle säkert kallas långhåriga av vissa. :)

Jag har också träffat en lånhårig, den var inte otrimmad utan den var långhårig.
Förmodligen är det ett "misstag" som dyker upp ibland.

JRT är det strävhår eller korthår, som jemeni skriver så kan jag tänka mig att det är ett "misstag", alltså inte godkänt hårlag. Men det spelar ju ingen roll om man inte ska avla eller ställa ut ;)
men lägg gärna in bilden du hade :) kul o se hur dom ser ut ^^

Du måste lägga ut bilden på internet för att kunna visa den här.

Tex
Photobucket.com
Pixbox.se

etc.

Långhåriga russllar som ett speciellt hårlag finns inte men däremot strävhåriga med misskött päls. Bristande eller obefintlig pälsvård kan få vissa individer att se väldigt långhåriga ut, extra mycket så i de fall där hunden i grund och botten inte har någon strålande pälskvalitet.

Den "långhåriga" JRT jag har träffat säger ägaren att den är långhårig, men gissar att det är okunskap.

Nu visar ju inte bilden hunden så bra men jag skulle sätta en slant på att den inte är renrasig...

Tyvärr, så finns det en stor "skitmarknad" bland jack russells. Alltså helt oregistrerade hundar utan stamtavla eller registrering någonstans (varesig JRTC el SKK), ibland helt uppenbarligen icke renrasiga men säljs ändå som "jack russell", ofta för ett marginellt lägre pris än registrerade valpar med fin härstamning :crazy: Folk inser inte alltid att köper man oregistrerat så kan det vara vad som helst i hunden...

Jag skulle också gissa att hunden på bilden (är den borttagen nu eller är jag blind :confused:) är en korsning. Har aldrig sett sådan päls på en jrt, visst hade den långt hår på öronen också? Typ som en papillon eller långhårig chihuahua?

Jag har också träffat en långhårig JRT. Själva pälsen var väl inte jättelång, men silkig och mjuk. Tyvärr kan jag inte stammen på hunden (som är död sedan flera år).

Jag har en "långhårig" dvs broken JRT.
En broken är en korsning mellan en strävhårig och släthårig JRT och de ser inte ut sådär som din ser ut.

Vart är din reggad?

Det finns tre typer av päls på en JRT.

Släthårig:
normal_Isabellaapril07-10.jpg

Broken:
JackRussel.jpg

Strävhårig:
columbus.jpg

Jag har hållit på med Jack Russell sedan 1999 och jag har aldrig sett en långhårig - inte ens som fel. Däremot finns det ju misskötta strävhåriga med lite halvtaskig pälskvalitet som kanske kan se långhåriga ut, men då ser de ju ganska så lurviga ut också.

Heeelt OT men så fint det var med strävhår :love:
Jag har nog aldrig sett en strävhårig JRT med välvårdad päls :o

kl

Sealyham terrier är ju långhårig och kan (i alla fall till färgen) påminna om JR's :D
scrap_bilder_fran_helgen.jpg

Sealyham på Malmö Int i våras

*racker upp handen* jag har en som inte har "valtrimmad" pals... hon borstas och badas under protest... och de varsta langstrana drar jag av i forbifarten.

Att argumentera med en Terrier som inte vill bli trimmad ar "roligt". Maken till tjurig hund har jag aldrig haft... :o

31625_10151159442762843_772007347_n.jpg

fluffboll... Sot som socker, nar hon vill :angel:

Sa nu vet alla vad en daligt trimmad jrt-mutt-mupp ser ut som ^^ FRAGGEL!

Knapplån

Helt OT men slökollar på TV just nu medan jag äter frukost, ett gammalt avsnitt av Gilmore Girls, där hittar de en bortsprungen hund, som de identifierar som en långhårig Jack Russellterrier :D

Min lille kille måste betecknas som långhårig. Han trimmas inte eftersom jag tycker att han är otroligt fin och charmig med sin långa päls. Min hund är 75% Jack Russel och 25% Dansk-Svensk gårdshund. Hans pappa som är renrasig Jack Russel är strävhårig och har alltså betydligt kortare päls än vad min har. Av någon anledning så blev min riktigt långhårig. Eftersom han inte ställs ut (han är ju dessutom blandras) så ser jag ingen anledning till att trimma honom heller.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 296
Senast: Tiger tok
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 511
Senast: ildiko
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 112
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 395
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka