Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Är jag för lång då? Hehhe :( Trååkigt :/ Jag vill rida honom i sommar igen. Men hur kort ska man vara då? Jag kanske kan ta krymppiller eller något i den stilen :) Hehheh

Jag tycker inte du är för lång. Som sagt jag red min b-ponny på 125 cm varje dag innan jag lånade ut honom och han kommer hem till sommaren och då kommer jag rida honom varje dag igen. Jag är 162 och väger 55. Han bär mig utan problem.

BRA!! Låt ingen inbilla dig att du skulle vara för lång! Du kan rida din C-ponny utan problem! Vikten är inte heller några problem, då du har flera kilo till godo. Är det inte nästan så att du är snudd har för lite vikt för din längd?

Vill bara höra lite vad ni tycker.. Jag har precis ridit in en maxad b ponny(welsh) som inte gått så jätte mycket innan (longering mm). Han är 4 år och de som äger honom försökte rida in honom för ganska länge sedan, men då slängde han av tjejen och hon bröt armen.. Han är ganska stressig av sig själv.. jag är iaf 170 cm lång och väger 54 kg.. om det var er häst, skulle jag få rida in den med mina längd och vikt förhållanden? Som sagt bara undrar jag :)

En welsh brukar ju vara ganska smäcker. Så längden skulle jag nog tycka var för mycket. Vikten är inga problem, men allt beror ju på hur ponnyn är uppbyggd. Jag är precis inom gränsen för min b-ponny på 125 och han är ett kraftigt russ och jag är 162.

hej!! Min lilla syster har en liten shettis, nu undrar jag om ni tycker hon är för stor för henne??

min lillasyster är 13år , 147cm lång, 32 kg tung.

Cindy (shettisen) är 26 år, 100 cm lång, hon är kraftig!

Fick inget svar på förra så jag skickar igen!!

Jag är 145 lång och väger 42 kg, Vilken häst passar jag på då?
och vilken är det minsta häst (storlek ungefär) jag kan rida?;)

Undrar samma sak jag med.:smirk:

Jag är 157, eller antagligen 158 nu och jag väger mellan 53-54kg, hur små hästar kan jag rida?
Kan jag rida min kompis russponny, som är antagligen runt 130 cm hög (+ - , vet inte riktigt)?

Tacksam för svar!:bow:

jag är 165cm och 65kg tung vilka hästar kan jag ridA?

Alltså, du är absolut inte för tung och jag vet en som är lika lång som du och rider c-ponny så det funkar ju.
Däremot tror jag att din sits och inverkan på hästen kommer försämras (dem som har varit så långa och ridit små hästar har iaf sagt att det brukar bli så).
Men är det bara för en sommar så kan du ju köra på men tänka på att hela tiden kontrollera din sits osv :)

*kl*

Visst är det olämpligt att en männsika på 164 cm som pendlar mellan 65-70 kg rider ett russ på ca 123 cm regelbundet?
Russ är väl ändå inte så viktbärande? Om russet var 129-130 cm skulle det fungera då?

Nyfiken på vad ni tycker.

*kl*

Visst är det olämpligt att en männsika på 164 cm som pendlar mellan 65-70 kg rider ett russ på ca 123 cm regelbundet?
Russ är väl ändå inte så viktbärande? Om russet var 129-130 cm skulle det fungera då?

Nyfiken på vad ni tycker.

Jag har ju ett russ på 125 cm. Jag är 162 och väger 55. Jag skulle inte rida honom om jag vägde mer. 55 klrar han utan problem men jag skulle defenitivt inte göra det om jag vägde så mycket. Runt 55 går bra men inte mer. Inte ens om russet var 129-30 tycker jag någon som är så tung bör rida den. Max 60 kg i så fall. Nu är ajg gravid och väger mer och skulle inte hoppa upp på honom och jag ska banta ner mig till 55 igen innan jag hoppar upp på honom igen.

65-70 tycker jag låter mkt för ett russ fast att den ligger runt 130.

personen som riden kan väga ganska mkt innan jag säger stopp.. de viktigaste är at hästen är tränad å i kondos så dne orkar de å att de ej är någon som sitter å skumpar i saddlen å har sej utan som rider med bra hjälper om svikt i sätet/benen.

Jag har ett övervuxet gotlandsruss på ca 1.33 cm i mankhöjd. Hon är en riktigt grov dam med bamse hals och bred rygg. Jag väger själv 50 kg och känner mig absolut inte för stor för henne, vad skulle ni satt som maxvikt på henne?

Nu är hon inte speciellt vältränad men låt säga om hon nu hade varit det. Är det då för mycket för henne att gå med 60 kg. någon gång i veckan ca. 30-45 min. under lugna förhållanden?

Överhuvudtaget, vad tycker ni hade varit lämpligt så här i teorin? Det är förstås väldigt inviduellt från häst till häst också men er rent spontana reaktion?

nja.. han är inte direkt smäcker, och tjock är han med :p

jag kan lägga upp en bild så är det nog lättare att bedöma..
det är inte tänkt att jag ska utbilda honom, utan bara göra honom ridbar ;)

stalleet011.jpg

Imorgon ska vi hämta en liten ponny som vi bla. ska ha att köra och för barnridning mm.
Ponnyn är ca. 112cm hög (11år) och korsning shettis/welsh. Ponnyn har varit avställd ett år men kommer att köras igång när hon kommer hit. Anledningen till att jag frågar är att min mamma är lite sugen på att rida denna ponny. Mamma är ca 155cm lång. Vikt +-55 kg, ngt sånt. Det handlar bara korta, enstaka turer på vägar häromkring. Tror ni det skulle funka? :)

Fast om man tar bort magen är den ju ganska smäcker för att vara ponny. Det är ju inte magen som avgör utan hur hästen är uppbyggd.

Jag tycker det låter mycket på en så liten häst, men det är bara vad jag tycker.
Kan hon inte köra med den istället om den nu går att köra. Så hade nog jag gjort iaf.

Jag har ju inte sett ponnyn än, kanske har det welshstuket, eller shettisstuket. Haha, jag har ju ingen aning! Vad skulle ni rent spontan vilja sätta för gräns på denna ponny?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 725
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar