Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: För lång för tung?

Det så förbaskat svårt detta.
Jag älskar honom, men det känns efter detta inlägget inte som om jag är säker längre.

Sedan är det ju inte vikten jag är mest orolig över, jag har ridit vbl hela livet och har varit tyngre än så här när jag var yngre. Och innan jag blev gravid vägde jag 66kg, så jag gick upp MYCKET under grav men har gått ner 20kg på snart 1 år, och ner kommer jag ju, så det är inte vikten som är min största oro utan längden.

Då tycker jag inte att du ska bry dig om vad andra tycker. Känns hästen rätt för dig och du inte känner dig stor på den så skulle jag inte tveka.:)
Tänk på alla islandshästryttare och westernhästarna är inte så stora de heller. Många som rider distans har araber och de är inte kända för att vara bland de största hästarna.
Många ridskolehästar har mankhöjd runt 155 och de rids av både långa och korta ryttare.
Tycker det ser värre ut när en väldigt kortbent ryttare envisas med att rida 180 cm hästar.

En häst har ofta inte problem med vikten om ryttaren är i balans. En obalanserad lätt ryttare är obekvämare för hästen än en ryttare i balans.

Kändes det som att han var för liten? Min älsklings häst var 150 cm o jag är 173cm. Han kändes MYCKET större tack vare sitt steg:)

En bra sadel behöver ju alla hästar oavsett ryttarens vikt.

Jag har en fråga om jag är för lång eller för tung för just en häst jag har tittat på. Det är ett Vbl på 12år, i jättebra kondition.

Jag är 177lång och väger 77kg, hästen är 154cm hög.

Vad tror ni?....:confused:
Skulle du vara för lång eller för tung? :rofl:
Du skulle kunna rida både C och D ponny utan problem.
Till din längd är du i perfekt vikt!
Visst en mager krake kanske du inte ska sätta dig på men alla andra normalbyggda hästar/ ponnyer kan du rida utan problem!

Köp hästen om allt stämmer!

Titta på spanska ridskolan t.ex., eller för övrigt i länderna söder om europa eller i sydamerika eller nästan vart som hellst där de inte har jättestora bamsingar till halvblod. Det känns som en nordeuropeisk företeelse att man ska vara ungefär lika lång som hästen är stor, överallt annars rider män på hästar runt 145, iof oftast inte 100kg grabbar men ändå långa och muskulösa.

Passar ni ihop och ridningen känns mjuk och balanserad, då är det väl inget snack!

Lycka till!

Jag tycker du sak satsa på honom! Passar ni ihop kemimässigt så är det väl bara att satsa? Du är verkligen inte för tung och längdmässigt tvivlar jag starkt på att det ska vara ett problem. Jag är 175 lång och min lillkille är nog runt 152 - funkar bra. Även om jag då rider western! :angel:

Som jag förstod det var du mest ute efter en skogsmulle? Då är ju knappast risken med längden att du petar ner ev. bommar vid hoppning med fötterna i alla fall! :rofl: Vilket väl är det enda problemet jag kan tänka mig.

Go for it! :bow::bow:

Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Tycker det ser fint ut! Otroligt fin ponny!!!:love: Har du inga fler bilder?:d

Jag är drygt 170 cm och väger 55 kg. Hur stort och smått bör jag rida?
På min ridskola har de dessa viktregler för att hästarna ska hålla i typ 100 år:
A: 45 kg
B: 50 kg
C: 55 kg
D: 60-65 kg
Häst: 85-90 kg
Hoppning: 80-85 kg

Visst! Inga problem om man rider på rätt sätt så är man inte för tung för den. Kanske lite lång, men det går. Men för sjutton alla islandshästar är ju kategori C.
Min gamla tränare red en medelstor B-ponnyhingst under en lång period. Han red in honom osv. Rider man dem på rätt sätt så är det ingen fara. Han är 1,74 lång och väger runt 66 kg. Den hingsten kan idag gå med nybörjare på ryggen utan problem, för den vet att så snart den har sadel på sig då ska man hålla sig på mattan. Kan gå efter ett sto utan problem tom när den brunstar. Hur som helst, hör inte riktigt hit. Hingsten är inte dum och vet vad ston är för något, då den har betäckt ett flertal gånger. Tränarn hoppade även denna hingst utan problem. Hingsten är idag en fenomenal hoppar. Står inte i Sverige! Jag tränade ju under en period utomlands. :p

Senast ändrad:

alltså, det skadar säkert inte hästen. men det lär störa ridningen och det ser inte så vackert ut. beror ju vad för ridning du tänkt dig. men eftersom det är en travare så antar jag att du mest ska rida i skogen o så? då funkar det väl, men jag är ca lika lång som dig (dock lättare) och jag skulle aldrig aldrig köpa en så liten häst för att träna och rida seriöst. min är lika hög som mig, tycker jag är perfekt.

har dock en arab också som är maxad d-ponny, och jag kan ju rida honom också, han har inga problem att bära mig och benen släper inte i marken. men han är främst sällskap och mammas promenadhäst, jag trimmar honom bara i dressyr ibland. och det går bra, men det är knappast nån idealisk stl för mig! och araber är ju betydligt mer vikt och längdbärande än en travare...såhär ser jag ut på ponnyn och på min stora:

17208145_edited.jpg

16FEB32_edited_edited.jpg

det tycker jag. :p känner mig mest hemma på min stora. får korta upp lädren på ponnyn så det inte ska se så hemskt ut haha. och han bär upp väldigt bra eftersom han är så bred över ryggen och bålen. ett varmblod i samma stl skulle jag nog se betydligt större ut på.

man ser ju ofta långa ryttare på ponnytävlingar, särskilt på högre nivå, så det är klart att det går även om det inte är idealisk. men jag tycker man ska köpa en häst som är i lagom stl, så slipper man oroa sig för att man är för lång.. vilket många tydligen gör, eftersom det finns en ny tråd varannan dag här på buke "är jag för lång för min häst??".

dock beror det som sagt vad man ska ha den till. ska man skogsmulla så spelar det ju ingen roll att benen hamnar fel.

Jag formulerade mig fel, menade eg. mer belastning. Tex galoppera mkt UTAN att den arbetar i rätt form, vilket jag tror blir svårt med en såpass stor ryttare.

:crazy:
Så du menar att hästen ska stärka sig UTAN att jobba i form ?!?!?
Varför skulle inte hästen kunna bära upp 77 kg
Hästar är starka djur och inga små marsvin som endel tycks tro .

Tänkte faktiskt på detta med längder och visare som var väldigt långa på Bruksprovet och då är det ingen som reagera likadant när man visar hingstarna i Tyskland om karlarna ser stora ut ;)

Dock så handlar det om att man själv har balans men jag tycker att om TS trivs med denna häst så ska det inte vara några problem och pålle får hjälp att stärka sig varefter och klart hästen ska jobbas mot rätt form ..

Eller nåt :D Lycka till Trådis rid pållen om du gillar honom :)

Lycka till Mia

Och du passar på bägge dina pållar lika bra även om du nte själv tycker det ;)

Mia

Jag har frågat så mycket folk idag så ni skulle bara veta :)

Jag säger det igen, det är inte vikten som är ett problem, jag fick "nyligen" barn och gick upp hisekligt under grav med honom (över 30kg), så jag är ju fortfarande inte nere på målvikt.

Utan bekymmret är väl störst längden, jag kan ju inte göra så mycket åt den (änn på några år :angel:)

Nu känner jag mig helt rådvill hur jag skall göra, vissa säger att han är för liten andra att det funkar.
Men jag blir så tveksam själv nu, jag får åka och rida honom igen och känna efter.

Tack för alla svar =)

beror mkt på hur djup den är i kroppen och hur bred ryggen är. kanske du kan ta en bild när du rider så man ser hur det ser ut?

men är det så att du verkligen har fallit för den här hästen och du mest ska rida i skogen med den så ska du köpa den - om han är drömhästen så ska du inte låta dig stoppa av att det ser lite oproportionerligt ut. :)

Du är absolut inte för lång! Lycka till! Lyssna till ditt hjärta!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 725
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar