Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Va? Vad menar du? :confused:

Jag skall köpa ett VBL på 165 i stället.
Min syster köper den andra hästem så jag får ändå ha honom i mitt liv =)

Jag skall köpa ett VBL på 165 i stället.
Min syster köper den andra hästem så jag får ändå ha honom i mitt liv =)

Grattis till er bägge :) Kul att ni hittat var sin häst som ni tycker om .

Mia

Tack Mia ==)

Vikt?

Hej jag är en tjej på 13 år som undrar om jag är för tung för ett gotlandsruss. Jag e 155 lång och väger ca. 58 kg. Hästen är 122 i mankhöjd.

Sv: Vikt?

jag skulle säga ja. Jag anser mig själv för stor/tung och jag väger 2 kg mer än du.

Jag har ett kraftigt russ på 125 som jag kan rida utan problem. Jag är 162 och väger ca 55. Okej inte nu när jag är gravid, men nu rider jag inte heller. Allt beror ju på hur viktbärande ponnyn är.

Jag har ett kraftigt russ på 125 som jag kan rida utan problem. Jag är 162 och väger ca 55. Okej inte nu när jag är gravid, men nu rider jag inte heller. Allt beror ju på hur viktbärande ponnyn är.
okej, har du msn? Skulle vilja prata lite om Russ, då jag skall bli medryttare på ett.

ja de kan du russ kan bära välldigt mycket jag har i två år ridigt i ett stall där det bara finns russ och en shettis och de finns tjejer som är 18 som rider rusen och de klarar det galat! De flesta kör ju ponny trav men vissa rider monte´ också och det finns en tjej som har ett russ där och ett halvblod så hon är ju lite mer "ridmänniska" också (ka ju säga att ho är jätte petig med sina hästar och skämmer bort sina häasta hon skulle aldrig drömma om att sätta upp en för tng ryttare på hennes russ rygg och hon själv har ridit dem ibland) såå du kan lätt rida den ponnyn!:D

Jag tycker att du är aningens för stor...
Är själv 160 lång och väger 50 +- nått kilo och jag skulle inte sätta
mig på ett häst som är så liten (även om den var viktbärande) om det inte gällde ex. tillridning någon enstaka gång.

:bow::bow::bow:

bra, jag är så trött på folk som tror att vissa raser med automatik är viktbärande. vad en häst kan bära beror på hur den är byggd, vilka muskler den har, konditionen och sist men inte minst - ryttarens storlek, ridsätt och balans.

Jag vill också veta?! Nån som kan svara på min lilla fråga?
Jag väger 50 kg och är 1,71 lång, kan jag rida en häst som är 1,37 hög i manken då?

Hjääälp.. // Carro

Jag väger lika mycket som dig, men är 5 cm kortare. Jag hade utan problem ridit hästen. Har ridit flera ponnys i den storleken och jag har aldrig upplevt mig som särskilt tung iaf. Men det beror ju lite på hästen med. Om det inte är en extremt tunn och nett häst hade jag inte sett några problem.
Sen längden har jag svårt att säg. man känner ju bäst själv om man är för lång. Själv trivs jag bättre på små hästar, men de blir ju lätt lite vinglit om man är för lång på en liten häst. Beror ju också en del på hur dina centimetrar är fördelade över kroppen, långa ben eller lång överkropp.

Klart du kan! Utan problem! Om du rider den på rätt sätt och i balans kan du rida den och även hoppa den! :cool:

Du är nog i längsta laget...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 725
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!