Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Snälla hjälp mig, AKUT!!!

Jag vet att man inte får lägga upp nya trådar om vikt men jag hittade inget svar i den tråden som finns.

Så jag hoppas att jag får svar innan den läggs ner.

Jag har en gammal fjording som sällskap till min arab och nu vill min kompis följa med och rida. Eftersom hon nästan aldrig har ridit förut vill jag inte låna ut min arab som är lite svår och het och väldigt känslig. Och jag vet inte riktigt om min fjording som är 22 år, väldigt rund, men stark och relativt musklad enligt mig (kan inte sånt så bra men han är van vid klättring och sånt) orkar bära upp min kompis. Eftersom hon är nybörjare finns det typ bara en runda som inte är så jättelång och inte så svår. Där finns en ganska brant backe som han brukar klara lätt, men eftersom han är gammal och tjock blir han lite flåsig men inte alls mycket.
Fjordingen brukar normalt sett ridas av mina kusiner ca 1-3 gånger i veckan, reds ofta förr men har blivit mer sällan det sista året nästan:o. Min ena kusin är 19 år, 170 lång och gamska välmusklad, tror hon väger ca 65-70 kg, men hon är en väldigt duktig ryttare.
Min andra kusin är 14 och rätt kraftig, men kort, 155-160 tror jag. Har ingen aning om vad hon väger.

Min kompis är 174 och ganska grov, men inte fet om man säger så, har ingen aning om hur hennes balans är, men hon har inte ridit på flera år, gick på ridskola för kanske 5 år sen, red inte så länge.

Är det någon som vet eller iaf kan gissa om min gamla fjording kan bära upp henne i en timma utan att det sliter för mycket? Jag har lite svårt att säga till min kompis att jag inte vet om min häst klarar henne, så jag är EXTREMT TACKSAM FÖR ALL HJÄLP!!!!! OMEDELBART. BEHÖVER SVAR INOM TVÅ TIMMAR!!:bow::bow::bow:

Sv: Snälla hjälp mig, AKUT!!!

Inga problem alls skulle jag säga så länge man inte vrålgalopperar! Och 22 år är inte gammalt för en fjording alls. Dessutom mår han säkert bara bra av att röra på sig ordentligt eftersom han är tjock = minskar risken för fång om han går ner i vikt:)

Tack så jättemycket. Vi försökte banta ner honom för ett år sen innan min syster fick barn, hon red honom mycket och han fick absolut inte mer mat än han behövde, men han blev inte mycket smalare. Vi har väl accepterat att han är tjock, synd bara att han inte hålls igång mer.
Och jodå vi räknar med att han ska leva ett bra tag till:D

Tack för hjälpen, då kan jag ta med min kompis utan dåligt samvete.

Och någon galopp blir det inte, för då vet jag att hon inte sitter kvar. Han är ett riktigt busfrö och slänger av folk till både höger och vänster:devil:

bara ut och rid, fjording orkar bära massa kilon.
och den där branta backen, det är väl ändå skritt som gäller uppför den?
och som nån sa. 22 år är inte mycket för en sån häst.

Jodå, det blir skritt med ett par pustpauser. Men jag tänkte att om han blir flåsig med mig som väger 50 kilo, vad blir han inte då med en som kanske väger 80 kilo (vet inte om hon väger det men men) med dålig balans.:o

Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Hittar man inte svar på just sin egen vikt i den tråd man läser. Då kan man skriva frågan i DEN tråden i alla fall. För då kommer ju även den vikten stå omnämnd i den nålade tråden.

Minsta jag tkr du kan rida är en stor C ponny och största finnsväl eg inte något så.. men du kommer nog se ganska liten ut på en häst som är större än 170 cm i mkh ;)

Det jag tycker är intressant är att alla diskuterar vikt, längd osv på tjejer när det finns så otroligt många vuxna stora män som rider de flesta storlekarna på stor häst!:smirk: Och de väger mer - automatiskt. Och är större.
Du kan väl ändå inte vara för liten för en häst? Det är ju upp till dig om du klarar av den. Orkar du rida ihop den så är det ju inga problem. Ett val man själv kan göra - men illa för hästen? Nej. Kan tillägga att jag själv ridit halvblodshingst på över 1,80 och jag är själv 170 cm och väger 58 kg(med ytterkläder!):bump: Kräver betydligt mer ridning än ett 165 cm-sto och det är nog inget jag föredrar att göra varje dag men han far inte illa utav det!

det var just det jag skrev ;) att hon inte är förliten för någon.. men kommer förmodligen att se liten ut på en häst som är över 170cm, rent storleksmässigt ;)

Det jag tycker är intressant är att alla diskuterar vikt, längd osv på tjejer när det finns så otroligt många vuxna stora män som rider de flesta storlekarna på stor häst!:smirk: Och de väger mer - automatiskt. Och är större.
Du kan väl ändå inte vara för liten för en häst? Det är ju upp till dig om du klarar av den. Orkar du rida ihop den så är det ju inga problem. Ett val man själv kan göra - men illa för hästen? Nej. Kan tillägga att jag själv ridit halvblodshingst på över 1,80 och jag är själv 170 cm och väger 58 kg(med ytterkläder!):bump: Kräver betydligt mer ridning än ett 165 cm-sto och det är nog inget jag föredrar att göra varje dag men han far inte illa utav det!
Visst är det intressant;). Tittade på en tv-program idag...Stocksquad på Explorer (Viasat) och gissa hur många av dessa gubbs låg enligt viktskalan som visas här då och då:angel:...och dessa hästar jobbar hela dagarna i oländig terräng:cool:

Så här tycker jag:

A-ponny: max 50 kg och max 155cm
B-ponny: max 60kg och max 160 cm
C-ponny: max 65-70kg och max 165-170cm
D-ponny: max 70-75 kg och max 175cm

Men som sagt är det ju väldigt varierande beroende på om ponnyn/hästen är musklad, vältränad och vilken ras,typ den är.

håller inte med om det... för isf skulle jag, viktmässigt sett, kunna rida en a-ponny och längdmässigt sett en c-ponny.. vilka jag påtok förstora för.. det absolut minsta jag skulle kunna tänka mig att rida regelbundet på är en maxad C ponny som inte är tunn... enlig en kompis ser jag nästan lång ut på hennes häst som är 153 cm. Själv är jag 170 cm.;)

KL

Okej vad tycker ni en b-ponny på 125 cm kan bära som max viktmässigt och längdmässigt? Ponnyn är ett grovt gotlandsruss. Visar bilder på honom med så ni får lite mer hum på hur han är byggd. Inte de bästa bilderna då jag inte vet var de andra är.

php3obd0c.jpg

phpd4agf4.jpg

Vikten kanske inte borde gå över 55kg. Med längden är det ju lite svårt. Det beror ju helt på ryttarens balans och om ryttaren har långa ben eller lång överkropp. Jag är ca 162cm och det mesta utav min längd är benen vilket gör att det inte blir speciellt vingligt då den delen som är "över" hästen inte är speciellt lång. Därimot kan man ju om man har långa ben få besvär med skänkel läget. Men det tror jag stör hästen mindre. Jag skulle nog kunna rida den där ponnyn utan problem storleksmässigt. Har ridit mindre än så.

Vikten kanske inte borde gå över 55kg. Med längden är det ju lite svårt. Det beror ju helt på ryttarens balans och om ryttaren har långa ben eller lång överkropp. Jag är ca 162cm och det mesta utav min längd är benen vilket gör att det inte blir speciellt vingligt då den delen som är "över" hästen inte är speciellt lång. Därimot kan man ju om man har långa ben få besvär med skänkel läget. Men det tror jag stör hästen mindre. Jag skulle nog kunna rida den där ponnyn utan problem storleksmässigt. Har ridit mindre än så.

Du hade lugnt kunna rida honom. Det är min häst och jag är 162 och väger runt 55. Jag köpte honom inte för att han skulle vara liten utan för att han var vanvårdad och ägaren aldrig skulle sålt honom till någon annan. Han reds in av mig och jag red honom som vilken annan häst som helst. På grund av en skada och gravidteter så kommer han vara utlånad ett tag till sen ska han hem igen och då blir det jag som rider honom igen. Han har aldrig haft problem med varken min vikt eller längd. Det had eju varit värre om han var en spinkig ponny, men han är ganska grov.

För lång för tung?

Jag har en fråga om jag är för lång eller för tung för just en häst jag har tittat på. Det är ett Vbl på 12år, i jättebra kondition.

Jag är 177lång och väger 77kg, hästen är 154cm hög.

Vad tror ni?....:confused:

Sv: För lång för tung?

Jag tror inte du är för lång iaf, eller det beror ju på hästens exteriör också, men jag kan rida ponnyer och jag är 172. Vikten kan jag inte uttala mig om, vet inte vad en travare bär. Men jag tror inte att du borde vara för tung heller? Någon annan får svara bättre.

Tycker det låter förlångt och förtungt.
Det beror ju vad för ridning du har tänkt dig. Skritturer i skogen går kanske bra men inte hårdare arbete...

kl

Jag är 170 och min häst är 160. Och jag tycker att jag är på gränsen för honom.. Men allt beror på hur hästen är byggd. Min är rätt ädel och nätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 725
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar