Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

nej det vet jag, fast han är ändå inte så smäcker som en welsh brukar vara, han är lite av den grövre sorten..

Jag rider ett russ på 138 cm ( han är stor växt eftersom russ iegentligen ska vara under 130) och ja är ca 170 och väger lite över 70 kg.. =) o de funkar

Undrar samma sak jag med.:smirk:

Jag är 157, eller antagligen 158 nu och jag väger mellan 53-54kg, hur små hästar kan jag rida?
Kan jag rida min kompis russponny, som är antagligen runt 130 cm hög (+ - , vet inte riktigt)?

Tacksam för svar!:bow:

Ingen?:(:angel:

Hur små hästar tror du jag kan rida? Alltså vad är minimum?:smirk:

Ja, det beror ju på vad det är för slags kroppbyggnad på hästen också:)

ja exakt!:) Sen om man vet vad hästen vägen på ett ungefär är det ju bara att dela det med 6 så ser man ju hur mycket hästen orkar bära.:) Där får man ju också ta hänsyn till alla saker runt omkring:)

runt 120 skulle jag tro

Jag skulle aldrig låta någon i den storleken rida en ponny på 120. Hm, ja kanske skritta... men verkligen rida/träna... nix pix! Jag tänker som så att eventuella rygg/benproblem inte är värda det.

Tänker också att dylika problem kanske inte visar sig omedelbart utan kanske kommer senare.

En pålle kan ju inte heller säga till /får ju oftast inte/ om den har ont. Kanske är jag överbeskyddande, vem vet?

Jag skulle nog säg att du kan rida denna hästen, om den är viktbärande och i bra kondition/musklad. Men jag tycker nog att gränsen ligger nån stans däromkring. Inte mycke mindre iaf. Jag hade inte velat se dig på en 120 häst. Men de e ju jag de.
Man känner ju oftast själv om man är för stor eller på gränsen. Men sen kan de ju precis som ponnydamen sa bli problem i längden som inte visar sig direkt och som kan bli jäkligt jobbiga och onödiga. Nån gång går väl bra att rida en lite för liten häst, men jag tycker det är dumt eftersom det finns så många hästar i lagom storlek.

Ja precis, det är ju som du säger. Och jag tror inte att jag själv skulle vilja hoppa upp på en så liten häst eftersom jag skulle känna att det skulle kollapsa:crazy::D Det är roligare att rida om man kan känna att det inte är några några problem, skulle inte sätta mig och börja träna en för liten ponny :smirk:

En fråga till:

Rider nästa alltid samma häst på ridskolan. Hon har en max vikt å 75kg...var inga problem innan jag slutade röka. Väger nu 81! Vi kommer jätte bra överens och hon går alltid i stadig form då jag rider henne.
Hon är 160cm och inte speciellt tunn.
Jag tycker själv att jag inte är för stor för henne men ska jag avvakta och rida henne tills jag väger under 75 kg igen eller är de 6 kg inga problem??

hur ofta rider du där då? På ridskolor brukar de ju alltid sätta en gräns som är en bit under vad hästen klarar för att de ska hålla länge eftersom de ofta går flera lektioner per dag. Prata med din ridlärare.
Jag är i samma situation. Fast på min ridskola har vi inga viktgränser. Men jag är rätt stor på honom, men vi funkar så bra ihop så jag brukar rida honom ändå. Det är helt ok med min lärare, det är ju hon som tilldelar mig honom. Om de är en gång i veckan, så är det ju mer som ett undantag, och jag tror inte att det är några större problem, jag tror hästen klarar av mer än vad de sätter som maxgräns. Men prata med ansvariga i första hand, de vet ju hur ofta hästen går, vilka nivåer och så vidare, de kan ju spela in en del.

hur ofta rider du där då? På ridskolor brukar de ju alltid sätta en gräns som är en bit under vad hästen klarar för att de ska hålla länge eftersom de ofta går flera lektioner per dag. Prata med din ridlärare.
Jag är i samma situation. Fast på min ridskola har vi inga viktgränser. Men jag är rätt stor på honom, men vi funkar så bra ihop så jag brukar rida honom ändå. Det är helt ok med min lärare, det är ju hon som tilldelar mig honom. Om de är en gång i veckan, så är det ju mer som ett undantag, och jag tror inte att det är några större problem, jag tror hästen klarar av mer än vad de sätter som maxgräns. Men prata med ansvariga i första hand, de vet ju hur ofta hästen går, vilka nivåer och så vidare, de kan ju spela in en del.

Det är bara en gång i veckan. LÄraren vet inte om att jag väger som jag väger då jag för bara 2 månader sedan inte hade några problem att rida henne.....

Jag vet att jag inte är för stor för min ponny, så jag har inget tvivel där, är bara nyfiken på vad andra tycker.

Jag är alltså ca 162cm och väger 46kg.
Ponnyn är en snart 5årig connemara som mättes till 135cm som 3-åring men som enligt uppfödaren har växt en del sen dess. Så han är kanske 137-138cm eller något sånt.
Han ska användas till skogsridning och dressyr främst.

Bilder:
SNV31932-1.jpg

SNV31644-2.jpg

Tyckte ni såg väldigt bra ut ihop. Lagom enligt mig.

Kan det tänkas se dumt ut?

Jag ska nu skaffa mig en maxad b-ponnyhingst ganska grov i typen, är 156 lång och smal(väger inte så mkt).
Anledningen till att jag är orolig är att jag ska träna denna hingsten ett tag framäver för att sedan ev börja tävlas av en mindre och yngre ryttare då jag är för gammal för att tävla ponny.

Min andra ponny som jag har nu är mkt nätt liten d-ponny på 142 cm coh jag ser ganska liten ut på henne, men är ju trots allt nästan 15 cm skillnad mellan hingsten och henne:crazy:

Men har sån himla förkärlek till ponnyer och får ofta höra att jag är lagom lång ponnyryttare!

Kan det tänkas se dumt ut?

Sv: Kan det tänkas se dumt ut?

Spelar det verkligen roll vad andra tycker? Om du vet att hästen kan bära dig så är väl allt bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 724
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar