Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kan det tänkas se dumt ut?

Det är sant:smirk:
Men jag vet hur det kan snackas, eftersom jag även ska ut på fjuttiga clear rounder för att han ska få känna på en "tävlingsplats".

Och det är just det jag tänker på, jag vill inte ha skitsnacket, men sånt slipper man aldrig undan iofs, för det finns alltid nåt folk klagar på när man är ute:(

Jag har en b-ponny på 125 cm... och är 162 cm och väger 55 kg och jag ser inte jätte dum ut på min ponny. Visst lite stor men inte så farligt. Det beror ju lite på hur hästen är byggd. Min är grov. Men vad gör det om det ser lite dumt ut? Huvudsaken är att hästen och du fungerar bra ihop. Det viktigaste är ju att man trivs och har kul tillsammans.

Du borde vara alla ponnyuppfödares dröm. En vuxen som vill rida ponny och kan utbilda dom så att yngre barn kan få ta över en välriden och utbildad ponny.

Du borde vara alla ponnyuppfödares dröm. En vuxen som vill rida ponny och kan utbilda dom så att yngre barn kan få ta över en välriden och utbildad ponny.

Tack! Det var jättesnällt skrivet:)

tror knappast det blir några problem, och om det blir skitsnack så är det ju inget att bry sig om, du utbildar ju ponnyn och har inte köpt den för att tävla liksom, bara det ser proportioneligt ut. :) och precis som du säger så kommer man aldrig undan skitsnacket, det är bara att inte ta åt sig!

Tror att det här "tabut" med att vuxna rider ponnyer är ganska så svenskt. Jag fick tex inte rida arab över ponnymått på ridskola - jag skulle vara för stor (167 cm, 55 kilo). Araber har ju ridits av stridsutstyrda män i alla tider, liksom. I Storbritannien är det mycket vanligare att vuxna rider ponny, så jag tycker också du ska skita i vad andra tycker och ha kul med din ponny! :bump:

Tror inte att det är nått problem alls.. Själv är jag 170 och har precis ridit in en maxad B. Och visst är jag lång, men eftersom jag inte väger för mycket är det ju inte skadligt för ponnyn. Tror absolut inte att din längd är något problem ;) Rid på bara :D

Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Jag tycker att ni är jättefina ihop. Ser inte konstigt ut alls. Min ponny är 137,5 cm och jag är 160 cm och väger 55 kg. I början trodde jag att jag skulle känna mig stor men jag tycker att hon är alldeles lagom. Kul när vuxna rider ponnyer som är under d-ponnymått tycker jag, vi verkar inte vara så många. Din ponny är föresten superfin!!!

*kl*

Tysonochelin.jpg
[/IMG]
btw, om du tittar noga ser du de vita fläckarna på hans mage precis under min fot. som alltså slutar ovanför de små fläckarna. korta små ben :angel:

jag tycker det är så fånigt när folk säjer att en häst är för stor:p på bilden rider jag på då fyraårig shirehingst på 187cm, jag är lika stor nu som då; 160 cm lång och väger typ 50kg. jag red han när han var under inridning, han var så snäll att jag kunde rida ut barbacka själv på han, fast han bara var fyra och jag var 14...;) nu har jag min egen häst som är 150, vilket de flesta (jag med) säjer är perfekt storlek till mej :) men jag rider b-ponny ibland oxå, (kraftig och ganska stor sådan) och det känns helt ok, inte som för liten häst iaf :)

så jag rider gärna alla möjliga storlekar och modeller av hästar, det handlar bara om att tänka lite oxå. jag vet oftast om det kommer funka med en häst eller inte, tror jag inte eller tvekar på om jag är för stor så rider jag inte.

Senast ändrad av en moderator:

Kan man rida ponny om man väger ca 80 kg och är ungefär 172 cm lång ? Då menar jag alltså den lite större och grövre d-ponny sorten och inte spinkiga araber :P

Här verkar de som alla har en bra koll på det där med längd och vikt.. :)

Hästen- Svenska halvblod 156cm (Tränas)
Ryttaren- 167 cm vikt 52kg..

Är livrädd för att jag ska vara för lång för min häst!! :(

Här verkar de som alla har en bra koll på det där med längd och vikt.. :)

Hästen- Svenska halvblod 156cm (Tränas)
Ryttaren- 167 cm vikt 52kg..

Är livrädd för att jag ska vara för lång för min häst!! :(

Du skojjar eller? Det finns ju vuxna karlar som tävlar i hoppning i världskupen på sånna hästar....

okej :)
rider gärna ponny men får typ inte för ridläraren.. :S

Jag undrar tvärtom. Hur hög häst kan jag rida.
Självklart kan jag rida hur höga hästar som helst utan att de tar skada av det. Men jag funderar mest på hur höga de kan vara för att det fortfarande ska gå hyfsat bra att rida dem (och att jag ska kunna ta mig upp på dem utan att behöva använda hjälpmedel, typ pall eller något sånt)
Har funderat på detta då jag vill bli medryttare men vet inte hur stora hästar jag klarar av.
Jag är 150cm lång (väger max 40kg). Själv känns det som att kanske 160/165cm är max.
Vad tror ni?

Självklart är det lättare om hästen är lago att ta sig upp på utan hjälp. Men det är inte fel att ha något att hoppa upp ifrån, trappa mur vad som helst. Det sparar jättemycket på hästens rygg. Om du rider en häst som är liten och som du utan problem kan ta dig upp på, så hoppa upp från båda sidor, så du inte snedbelastar.
Min sköthäst är mycket svagare i höger sida, försökte träna upp honom, men det var svårt att få det jämnt, sen var det en som frågade vilken sida jag satt upp på. Vänster så klart. Jag skulle tro att de som ridit honom innan suttit upp på vänster med. Detta kan spela in jättemycket på muskler och balans.

Bara en sak att tänka på. :p

Knapplån

Jag är 168 cm och väger just nu ca 55 kg.
Ska eventuellt få en egen häst (:D) och funderar lite på vilken storlek på häst som kan passa mig.

Jag rider helst inte fööör stora hästar, kan en häst på 155-158 cm passa mig? :D

tycker ni att denne person ser lång ut för dessa ponnyer?
ponnykrk.jpg

personen ifråga är min syster.
förlåt för otydliga bilder..
Ni får gärna gissa vilken ponny som är högst av dessa i månkhöjd också.

Senast ändrad:

jag tycker inte hon ser för lång ut. :) Får man fråga hur hög den ponnyn på de översta bilderna är?

jag tycker inte hon ser för lång ut. :) Får man fråga hur hög den ponnyn på de översta bilderna är?

Han är b-ponny iaf så, men han är nog maxad isf ;)
Han är ett gotlandsruss:
e. Bizter 473
ue. Jardin 389

Min syster är ca 163.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 724
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar