Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Kan jag rida en c-ponny med 133 cm mank om jag är 165 cm och väger 47 kg?

stlw7.jpg

xxxvv6.jpg

bifogar bilder, fast man ser ju inte så bra eftersom han har täcke :o
Han är inte speciellt robust, som en mindre connemaraponny ungefär :O

Tack! :D Han har inte visat något tecken på att må illa av det under dom 4 åren jag haft honom heller. Var mest lite nyfiken om vad andra tyckte =)

Undrar samma sak jag med.:smirk:

Jag är 157, eller antagligen 158 nu och jag väger mellan 53-54kg, hur små hästar kan jag rida?
Kan jag rida min kompis russponny, som är antagligen runt 130 cm hög (+ - , vet inte riktigt)?

Tacksam för svar!:bow:

JAG tycker att c-ponnyer skulle nog vara perfekt för dej, eller kanske grövre mer muskulösa B-ponnyer,
hur menar du rida? att du ska rida den flera gånger i veckan eller bara ibland? Jag undrar samma sak om mej, altså hur små ponnyer jag kan rida. :)

ja alltså jag menar ju rida på banan, alltså dressyr-pass och hoppa och rida ut i skogen:):love:

Jag är precis som alla andra - livrädd för att vara för stor för min ponny!!

I alla fall - jag är 168,5 cm lång och väger 47 kg 14 ½ år, jag är typ som en pinne, rak alltså är jag inte så grov till kroppsbyggnad.
Min Ponny är 147 cm hög, smäcker (fullblod/Welsh) alltså ingen grov ponny, är mycket musklad, ser ut som ett muskelpaket!

Tackar för svar!!;)

Du är absolut inte förstor ;) dock ska du nog inte ha mindre än maxad C med tanke på längden, men har du bra balans är det verkligen inget problem ;)

Du är absolut inte för lång och kan rida din ponny länge till. :cool:
Lycka till med den!!

Tack för svar!! Gott att höra att man inte är för lång eller så. :bow:

Raider_: Nej, jag rider endast D -ponnyer!! C-ponny tiden är över för min del, men det gör inget om man har D-ponny. :)

En annan fråga; Hur lång & max vikt får det vara på en grov D-ponny (maxad) ooch en smäcker D-ponny (maxad) Jag menar, en grövre bär ju lättare upp en både längre och tyngre ryttare än en kortare och lättare, för balnsen skull, eller? Tränare brukar alltid säga när någon är lite för stor för sin ponny att balansen inte är lika´bra som om ryttaren hade passat mer, alltså i hoppningen, för är man för stor för sin ponyn kan man väl inte hoppa jättehögt pg a att balansen blir sämre? Eller vad tycker ni? (: Bra tråd förresten,

Senast ändrad av en moderator:

Skulle du vara för stor? :confused::eek:
Jag är längre än du, väger lite mer och en D-ponny är inga problem för mig. Den hoppar hur bra som helst för mig. Det klart om man sitter som en hö-säck eller säck potatis så klart den inte hoppar högre hinder.
Om hästen älskar dig och du älskar den, samt den kan lita på dig till 110 % så betyder det mer än någon liten längd hit eller dit. Den gör då sitt lilla extra för att göra dig glad och kommer bli glad när ni klarar något svårt!. :cool::D

Golden_heart: Jag menar inte att jag har problem med hoppningen med min d-ponny (det går alltedeles UTMÄRKT), utan jag menar för långa/på gränsen till för stora, för sina ponnier/hästar. Tack för svar!;)

håller helt med dig att om man sitter som en hö-säck eller är för tok för stor att det blir mindre bra balans då, men de flesta som är för stora "krymer ihop" antagligen för att inte se lång ut eller nåt... Fast det ser bara dumt ut. STRÄCK PÅ ER, se stolta ut! ;)

Självklart Älskar jag min ponny mest<33, :love::love::love:

ännu 2 frågor.. ..
Men hur lång tycker ni/du att man max (även vikt) för grov d-ponny och smäcker D-ponny?

Och för C-ponny (samma fråga)

Om hästen älskar dig och du älskar den, samt den kan lita på dig till 110 % så betyder det mer än någon liten längd hit eller dit. Den gör då sitt lilla extra för att göra dig glad och kommer bli glad när ni klarar något svårt!.

:bow:

Och det är precis därför jag behåller min älskade b-ponny som både klarar av min längd och vikt (162 och 55 kg). Vi som ekipage har inga problem med det. Det är andra som har problem med det. :cool:

:bow:

Och det är precis därför jag behåller min älskade b-ponny som både klarar av min längd och vikt (162 och 55 kg). Vi som ekipage har inga problem med det. Det är andra som har problem med det. :cool:
BRA Skrivet! Kunde ha skrivet det mycket bättre själv!! :bow:

jag är 170cm lång väger 60kilo och rider en maxad D ponny (slutmätt som D ponny iallafall. Han är 152cm i manken. Ras vet jag inte, men jag har mina gissningar att det är connemarablod, han är välmusklad och i god kondition. Jag känner själv att jag är i största laget för honom, men jag suger på att göra såna uppskattningar då jag tycker att jag är för stor för kompisens häst på 166cm Tacksam för svar! :bow:

Jag är 167 cm och väger ungefär 50 kg - Kan jag rida en häst (halvblod) som är 170+? Då menar jag ordentligt, träna, tävla och liknande? Eller är jag för liten? Är van ryttare och har tävlat mycket med ponny innan, så det är inte ridningen som är problemet, men kanske att jag inte är stark nog och kanske får svårt att hålla om ordentligt med skänklarna? :crazy:
Någon som vet?

Du är inte för liten! Visst du kommer få en del att kämpa med! Men om du är en van ryttare och är van vid envisa ponnyer så ska du inte ha några problem! Har du bara ett bra nertramp så blir dina skänklar starka. Sedan kan du ju alltid träna dem extra genom olika övningar. När jag var liten fick jag rida en stor häst på 186 i mankhöjd. Visst man kände sig liten, men oftast så tar de där riktigt stora hästarna mer hänsyn till en, än de mindre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 724
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar