Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

(jag är total newbie när det kommer till forum, så ursäkta om något blir fel...)

Jag ville bara fråga, för jag ska köpa en häst i sommar & jag är lite osäker på vad jag ska ha just för "storlek".
Jag är 158 & växer inte mer.
Vikten har jag ingen koll på, jag är lite halvmullig men jag håller på & gå ner i vikt... (så jag kan inte säga något om vad jag exakt väger när det är aktuellt ^-^)

Fungerar en C/D-ponny?

det går nog riktigt bra, jag är 1,55 och har en maxad b- löiten c, funkar nog bra det med, trots jag är lite stor. så en c/d ponny funkar nog bra åt dig :)

Borde fungera med c eller d-ponny till dig åtmisntone med tanke på längden. SEdan är det vikten då. Lite mullig är en definitionsfråga. Men åtmisntone så anser jag att en d-ponny modell lite grövre ska kunna bära upp en 65-70 kg i alla fall.

:eek: En D-ponny klarar mycket mer än så, speciellt en som är tränad! Däremot en mager sak, skulle inte klara det! :cool:

:eek: En D-ponny klarar mycket mer än så, speciellt en som är tränad! Däremot en mager sak, skulle inte klara det! :cool:

Dem gör det japp. Jag slängde upp mitt ex på min förra ponny. En grov new forest på 142 cm. Mitt ex vägde 80 kg och hästen tyckte bara det var kul och hade absolut inga problem med vikten...

Jag har funderat lite på detta. Jag som är 164 cm lång och väger 53kg. borde väl kunna rida som minst en stor c-ponny oavsett ras? eller vad anser ni? Och hur stor är en "för stor" häst för mig i så fall?

Självklart kan du rida C-ponny av alla storlekar, även lite då och då B-ponny! Ingen häst är egentligen för stor om man bara kan samla den! :cool:

Jag har en liten häst på 150, korsning connemara(50%), engelskt fullblod (25%) , welsh(25%).
Han är relativt musklad och fin i hullet.
Själv är jag 170 cm och väger 55 kg och jag tror inte att det är någon större fara så länge jag inte är lite för lång? (men det känns verkligen inte så)
Men andra människor utifrån frågar mig varför jag inte köper en större häst då han är så liten, är det någon där ute som tycker att 170 cm på en 150 cm häst är alldeles överdrivet för långt? :confused:

Om du läser tråden så finns det både och...själv är jag ju 174 cm och har en Welsh Cob som är 148 cm. Skulle jag få någon kommentar att jag ska ha en större så svarar jag bara att "Det vill jag inte ha". Jag är lite tyngre än du, tränar och tävlar i western. Min påläggskalv blir lite större än coben men det gör inget så länge han håller sig under 160 cm-sträcket.:smirk:

Jag tycker absolut inte du är för stor! Du kan är säkerligen inte för lång för din lille häst! Om man passar på en häst eller inte, är lättare när man ser bild eller i verkligenheten. Om man känner sig själv för stor, så är det en sak, men gör man inte det, så kan man rida de mindre. Små ponnyer kan man tom sätta sig på om man är lite för lång, för att tillfälligt korrigera dem eller rida till dem, om ingen mindre duktig finns i närheten.

Skulle jag få någon kommentar att jag ska ha en större så svarar jag bara att "Det vill jag inte ha".

Det har jag själv gjort ett antal gånger med, men när det är fler än en som är på en och frågar blir man ju lite fundersam. Men heller en alldeles lagom häst än en som är PÅ TOK för stor. TACK! :laugh:

Tjo, tycker att detta med att hålla sig kvar på ponny till hästen går av är så jäkla fjantigt, uräkta. Är själv 168 (normal stor:rofl:?) och rider en häst som 176. Slutade rida ponny när jag var 163. Bland annat för jag kände mig förstor. Jag ser ingen vinning i att rida på en ev. för liten häst. Då de förstör sitsen och försämrar ridningen (överlag). Stannar man kvar på för små hästar för att de är lättare att rida? är man då rätt för att vara dålig?

Du väljer det du vill ha och jag det jag vill ha...för stora hästar har lite svårt att göra sig bra i de grenar jag tävlar i. Jag säger inte nåt om ditt val...och jag struntar i vad du säger om mitt;)

Anledning till att jag rider på ponny är att jag gillar deras psyke bättre, har höjdskräck, känner mej mycket tryggare på mindre hästar, är van vid ponnier, och tycker dessutom att allt blir så mycket smidigare med dom. Och dessutom att ponnyn som fastnade i mitt hjärta är ponny.
Trivs helt enkelt inte på storhäst, känns jätte fel och jag vill bara av så fort som möjligt.

För stor för min a-ponny?

Hej alla bukefalosar :p Jag ska hämta en shetlandsponny på 95 cm om cirkus 3 dagar. Kommer att få ha henne hela sommaren och en bit in på hösten. Jag själv är 140 cm lång och väger 32 kg. Jag skulle väldigt gärna vilja bli tipsad om hur man lägger in bilder här i denna tråd. För då kan ni få se en bild på mig & sissi.:love:

Sv: För stor för min a-ponny?

Vikten är i a f inga problem, längden har jag lite svårare att bedöma.

du är varken för lång eller för tung ;) mina barn red shettis när dom va i din storlek, den shettisen är 92 cm hög och inte så grov.

Är jag för tung?

Jag är en tjej på 14,5 år, är 165 cm och väger 68 kg. Jag brukar rida D-ponny, både maxad och liten. Nu läste jag någonstans att maxvikten för en mindre D-ponny ligger på 60 kilo om man rider intensivt. Är jag för tung? Jag är jätteorolig, jag vill ju självklart inte skada hästarna! :(

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 724
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar