Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Grov nordsvensk - 155 cm, väl musklad.

Ryttare - 155 cm lång, 85 kg? För stort?

http://www.nordiskridhast.se/bilder/Lovgutten_JuliaBogg.jpg

Nä 85kg är inte för tungt att rida denna hästen... jag hadde en Nordis på 158cm och på det tyngsta då jag red honom var jag over 120 och det hadde han inte några problem med.

Även min nuvarande häst (Islandshäst) har inga problem med att bära 110+ inga rygg eller ben problem.

Varmblodstravaren jag red förut var 165cm och normalt musklad och på den tiden var ca 100 kg och det gick helt ok.

/skuggan72

Du är inte för liten! Visst du kommer få en del att kämpa med! Men om du är en van ryttare och är van vid envisa ponnyer så ska du inte ha några problem! Har du bara ett bra nertramp så blir dina skänklar starka. Sedan kan du ju alltid träna dem extra genom olika övningar. När jag var liten fick jag rida en stor häst på 186 i mankhöjd. Visst man kände sig liten, men oftast så tar de där riktigt stora hästarna mer hänsyn till en, än de mindre.

Det låter ju bra att du inte tror att jag är för liten! :) Det känns skönt! Tusen tack för tipsen och kommentaren!
Oj, det var en bjässe du fick tampas med! Riktigt så stor häst tror jag inte jag ska ha! ;) Och jag har också ofta upplevt det du säger att större hästar tar mer hänsyn! Shettisar tar tex ingen hänsyn alls! :D men som vår stora häst, han är ungefär 173 cm, är super snäll! :)

Fast de stora kan vara riktigt busiga också och är de i riktig tävlingskondition kan de bocka av en riktigt ordentligt! :D

NU lägger jag mig oxå i! :D
Hade den 1a april ägt min lilla ponny 1 helt år, och till min lycka, precis som doktorn sa, inte växt en cm = jag TROR(och hoppas!) jag är färdigväxt :p :D
Jag är 15 år, och 1,56cm lång, väger 46-48 kg.
Emma, ponnyn är en korsning av 50%welsh, 25%fjording & 25%russ.
Hon är rätt kraftigt byggd, förutom huvudet, som är rätt nätt. :')
Hon är inte mätt, men ca 1,29 - 1,32 cm hög ;D

Jag kommer hursomhelst fortsätta rida henne, men vill ändå höra vad ni tycker ( fick senast idag hård kritik mot min storlek här på buke :s )
laddar upp några bilder och en film! :)

Film från senaste tävling, LC & LB
http://www.youtube.com/watch?v=-6aznc6gKD4
Så! Snällasnällasnälla. kommentera storleken , och ponnyn överlag :love:

Senast ändrad av en moderator:

Jag tyckte det såg jättefint ut på både bilderna och filmen :D Kan hända att du såg lite låg ut, men ni såg ut att trivas sååå bra tillsamans, och du är knappast förstor :D

En sådan sötnos! :D Men jag kan tänka mig att den är rätt envis! ;):)
Jag tycker du såg helt Okej ut! :cool:

På bilderna ser du inte alls för lång ut, men på videon tycker jag faktiskt att du ser lite lång ut.. Men det är inte så farligt och ponnyn verkade inte bry sig alls, så jag tycker att du kan köra på och ha roligt så länge som det känns bra för er båda. Söt ponny, förresten :)

Tycker du ser helt ok ut på din ponny, du behöver inte oroa dig :)

Förresten har du en väldigt söt och fin ponny, Lycka till!

okej, bra :)
Så himla mycket nerhackande har jag fått..:crazy:
Men följer ändå min instinkt, tycker jag sitter bra på henne,
ja är hon inte så söt att man vill äta upp henne ? :love:
Duktig liten ponny, det är hon verkligen.
Kan jättemycket, hoppad 110cm, kan galoppbyten, öppna&sluta, skänkelvikning, och en hel massa annat, synd bara att jag inte får det ur henne;)

ja tack! :)
Mycket att det ser större ut på filmerna kan vara för att jag inte sträcker på mig / västen med?

okej, bra :)
Så himla mycket nerhackande har jag fått..:crazy:
Men följer ändå min instinkt, tycker jag sitter bra på henne,
ja är hon inte så söt att man vill äta upp henne ? :love:
Duktig liten ponny, det är hon verkligen.
Kan jättemycket, hoppad 110cm, kan galoppbyten, öppna&sluta, skänkelvikning, och en hel massa annat, synd bara att jag inte får det ur henne;)

Det är bra, det är bara dig själv du skall lyssna på, känner du att det känns bra så är det så :)
Det andra kommer säkert fungera också en vacker dag!

haha :p det tvivlar jag på ;)
Men kanske, med hårt arbete :)
Hon är ju redan 15 år gammal men..
Tänkte kanske ta föl av henne senare, med en lite större hingst, Stor c-ponny kanske :d
Hon har haft föl tidigare nämnligen ;)

Har tittat lite mer filmerna som finns på youtube. Du rider bättre i många av de andra än just denna tävlingsfilm. Här såg jag ett par gånger korsgalopp. Du rider en oerhört bra träning för Pavvo. Även om jag inte gillar att du rider med sporrar. Men där är dina hälar bättre än på många andra filmer.
Lycka till framöver! :cool:

Träning, träning och åter träning! Träning och kurser, allt vad du kan komma över!! :cool:

NU lägger jag mig oxå i! :D
Hade den 1a april ägt min lilla ponny 1 helt år, och till min lycka, precis som doktorn sa, inte växt en cm = jag TROR(och hoppas!) jag är färdigväxt :p :D
Jag är 15 år, och 1,56cm lång, väger 46-48 kg.
Emma, ponnyn är en korsning av 50%welsh, 25%fjording & 25%russ.
Hon är rätt kraftigt byggd, förutom huvudet, som är rätt nätt. :')
Hon är inte mätt, men ca 1,29 - 1,32 cm hög ;D

Jag kommer hursomhelst fortsätta rida henne, men vill ändå höra vad ni tycker ( fick senast idag hård kritik mot min storlek här på buke :s )
laddar upp några bilder och en film! :)

Film från senaste tävling, LC & LB
http://www.youtube.com/watch?v=-6aznc6gKD4
Så! Snällasnällasnälla. kommentera storleken , och ponnyn överlag :love:
Första bilden ser du oerhört bra ut! Känner igen ifrån en av filmerna ifrån dig! Du rider nästan bättre där än under den tävling som du fick rosett! Ju högre ju bättre rider du!

haha, jo kan hända, och dendär sabla VÄSTEN :mad:
Rider bättre utan:p

Paavoträningarna gick super. bättre instruktör får man leta efter :)

Du får se upp med dina hälar också. De har en tendens att åka upp! Men kämpa på så blir det säkert bra! :cool:

Jag tkr ni ser jättebra ut tsm! :)

Jag är 166cm lång och väger runt 60kg och rider en maxad (140cm), rätt kraftig C-ponny. Bra musklad, bra kondition, inga problem att bära upp mig, "klagar inte" med kroppsspråket. Tkr han är lagom för mig.

Senast ändrad:

(kl)

173, 68kg. Är det slutkörd för att tävla distans på araber? (Araber över 1,55 såklart). Det känns lite stort faktiskt, speciellt eftersom jag tänker köra rätt hårt. Inkl inridning, och då har ju han/hon inte speciellt mkt muskler att lyfta en tung kropp med. Vad tycker ni?

Har tänkt lite på eng fullblod eftersom de kan bli lite större. Men jag har ju trots allt fäst mig vid araberna!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 724
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar