Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är jag för tung?

Beror på vad det är för modell på ponnyn, och hur pass känslig den är.
Men jag skulle gissa på att normala, sunda ponnyer inte har något problem med det.

Men Jag sätter inte upp någon som väger mer än 60 på min ponny,
då vi har kämpat som tusan för att få bort en spänning/låsning
hon har haft i ryggen som nu äntligen är borta :bow:

Jag har 2 barn, 7 & 8 år. Den äldsta ca 130 cm lång. Den yngre ett par cm kortare. Jag har även en lillasyster som är ca 165 cm men tunn som en sticka.
Vad skulle ni välja för typ av poony? Främst till barnen, men som även lillasyster kan rida. Barnen är fortfarande i nybörjarstadiet därför vill jag att även hon ska kunna rida den för att den ska få tillräckligt med motion och arbetas i mer korrekt form än vad barnen fixar!
själv är jag 170 cm och väger 75 kg, så det är ju svårt för mig att kunna sitta upp på något mindre än en D-ponny eller vad tror ni....?
Har ställt frågan tidigare, men i fel forum, så den raderades!

D-ponny och även C-ponny anser jag inte skulle vara några problem för dig! Visst om den skulle vara mager kan det bli det men annars inte. Jag tror nog en C-ponny skulle vara bäst för dina döttrar av den anledningen att man inte ska ta för stor för dem speciellt som nybörjare. De yngsta tror även jag skulle kunna med en B-ponny och din lilla syster skulle även kunna rida den utan problem. Kanske lite stor, men om hon inte väger så mycket så är det ju inga problem.

Så egentligen vore det klokast att köpa en liten eller medelstor hyfsat grov C-ponny?
Känns som att de nog skulle lära sig bäst på en B-ponny, men de växer ju ur den så snabbt!

Ta en C-ponny då. Då blir ju inte åldern för dem ett problem i första taget och sedan så kan de ha den rätt länge också.

Jag tycker du ska köpa en ponny som passar barnen nu, så att de kan känna att de har kontroll och få ett bra självförtroede. jag tror att en B-ponny vore lämpligast, din lillasyster kan ju rida den även om den är liten. :)

För stor?

Jag har en liten fundering till er här på bukefalos:)
jag har en ponny på 143.5 cm, en arab av kraftigare typ, jag själv är ca 165 cm och väger 50 kg....tycker ni jag är för stor?

Sv: För stor?

Jag har en liten fundering till er här på bukefalos:)
jag har en ponny på 143.5 cm, en arab av kraftigare typ, jag själv är ca 165 cm och väger 50 kg....tycker ni jag är för stor?
Har du ingen bild? det blir lättre att se då.
Du är inte för tung kan jag inte tänka mej i allafall.

Jag skulle sattsat på en normalstor B ponny. Barnen är ju ännu inte så stora och som dotzie sa så måste de kunna känna att de har kontroll på hästen. Det blir ju ganska dumt om dom ska börja med förstor häst. Och tänker man tävlingsmässigt sätt så har de ju ändå 5-6 år med ponnyn. ;)

Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

såhär; Jag är 180, väger 78. Jag red ett FULLBLOD på 157 cm, tre år gammalt, altså som fortfarande växte och som absoluuuut inte var kraftig någonstanns. Red honom i 7-8 månader, och skaffade sen egen. Hon som ägde honom blev jätteledsen när jag slutade, för han växte, blev högrest, fick självförtroende osv osv när jag red. Han tyckte inte alls jag var för tung, sånt märker man. Han var pigg och glad och sammarbetsvillig. Problemet var hur jag själv tyckte det kändes?
1. När jag satt upp från marken så var det bäst han stod helt still, annars tappade jag balansen. Jag har lång överkropp och det blev otroligt ostadigt, obehagligt. Han var ju inte specielt hög eller kraftig så jag kunde inte hitta stöd någonstanns. Kunde inte heller "svinga" som vanligt för han var så kort i kroppen. :P

2. Fick kämpa som sjutton för att mina ben skulle kännas bra och i harmoni runt pållen, och göra vad dom skulle. Dom är liksom också ganska långa. :)

3. Vaaaaarje kväll när jag ridit hade jag ont i ryggen. Min långa rygg & mage pallade helt ekelt inte att benen hängde. Svårt att förklara, tror ni förstår :)

dvs, För hästen gick det hur bra som helst, det var jag som inte klarade att rida dena lille späda hästen pga min längd :)

Så om hästen visar positivt, och det känns bra i din kropp så who cares ? Mankhöjd, längd och vikt är bara siffror, man får se till helheten :) KAN man rida, då vet man!

Min nuvarande häst är 174, och grov. Det känns stabilt och i -nu kommer jag inte ihåg vad ordet heter -:confused:
Strunt samma :D

Jag läste i en gammal (vääldigt gammal) ridbok på biblioteket om att det är inte bara längden och vikten på ryttaren eller hästen mankhöjd som avgör om man är för stor, det var även bålet och djupet på hästen, vilket jag inte fattar med min seeggga hjärna :D Så kan någon förklara? (ifall ni förstår?)
Anyway, jag har i alla fall inget problem med längd och sånt, (har redan frågat er på buke tidigare i tråden om det) Men nu helt plötsligt har jag ett väldigt sug på att rida Stor häst och då menar jag STOR häst!! Kanske upp emot 170 eller högre, grov (inte för men ni fattar vad jag menar...) dressyr häst. Och jag som alltid har vart fäst vid ponnys!! inte för detta kanske har något med tråden i o för sig, men jag läste ngra inlägg om att nån inte vill rida stor häst, och jag förstår verkligen vad ni menar! Jag menar, jag har ju själv vart sån, men nu, så vill jag rida häst (men jag slutar inte med ponny för det, jag ska ju ha kvar mina till jag är minst 18) Så det känns bra!! Och ovant .. . ;) Men jag lämnar inte heller ponnyer så lätt, jag gillar båda helt enkelt, och trivs riktigt bra med det ;)

kl

Bara på skojj:D
Tycker ni att jag ser jätteliten ut?
Hur stor skulle ni gissa på att hästen är? jag är 171 cm ;)
(om nån vet hur stor han är behöver inte denne svara ;))
20196045.jpg

lite missvisande med tanke på att ja "drar ihop" mig..
20196044.jpg

20196046.jpg

Kan ha fel men så som jag förstår de (och tycker verkar mest logiskt) så menar de att det inte bara beror på om hästen är säg 150 i mkh. Jag tror att de menar hur stor bröstkorg de har. Bålen är ju "överkroppen" eller bröstkorgen. En nätt häst på 150 som är väldigt tunn runt bröstkorgen/bålen, kanske man ser väldigt stor ut på om benen når väldigt långt nedanför magen. Men en grövre häst. Inte nödvändigtvis grovt byggd i övrigt, men med bredare bröstkorg (neråt då alltså, det är väl kanske det de menar med djup, vet inte riktigt) Kanske man inte alls ser lika stor ut på eftersom benen kanke då är mer lagom långa, för att magen inte slutar lika högt upp.
Nu lät det konstigt, men hoppas du förstår. Om magen är längre, från sidan sett, kraftigare bål, ser benen inte lika långa ut och det ser mer proportionerligt ut. Även om båda har samma mankhöjd.

Till exempel så rider jag, liten vuxen, både en isis B-ponny på 128 och en ridponny på 135. Ridponnyn känns mindre eftersom han är nättare och benen känns mycket längre på honom. Så det beror mycket på hur stor bålen är också, inte bara mankhöjd. Eftersom isisen är bredare över ryggen också så blir benen heller inte lika långa och hänger inte ner lika mycket. På den nätta c-ponnyn känns benen därför längre, och magen slutar även högre upp.

Flummigt blev det, hoppas någon förstår.:o

:eek:enorm!!!!
skulle gissa på 180-185, men jag är inte så bra på storleks gissningar....:angel:

Senast ändrad:

Tänkte först att han måste vara jättestor, men sen tänkte jag att det kanske är en luring, att han inte alls är så stor som han verkar. Så jag kör på luringen och gissar på 160 max 167:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 723
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar