Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!
såhär; Jag är 180, väger 78. Jag red ett FULLBLOD på 157 cm, tre år gammalt, altså som fortfarande växte och som absoluuuut inte var kraftig någonstanns. Red honom i 7-8 månader, och skaffade sen egen. Hon som ägde honom blev jätteledsen när jag slutade, för han växte, blev högrest, fick självförtroende osv osv när jag red. Han tyckte inte alls jag var för tung, sånt märker man. Han var pigg och glad och sammarbetsvillig. Problemet var hur jag själv tyckte det kändes?
1. När jag satt upp från marken så var det bäst han stod helt still, annars tappade jag balansen. Jag har lång överkropp och det blev otroligt ostadigt, obehagligt. Han var ju inte specielt hög eller kraftig så jag kunde inte hitta stöd någonstanns. Kunde inte heller "svinga" som vanligt för han var så kort i kroppen. :P
2. Fick kämpa som sjutton för att mina ben skulle kännas bra och i harmoni runt pållen, och göra vad dom skulle. Dom är liksom också ganska långa.
3. Vaaaaarje kväll när jag ridit hade jag ont i ryggen. Min långa rygg & mage pallade helt ekelt inte att benen hängde. Svårt att förklara, tror ni förstår
dvs, För hästen gick det hur bra som helst, det var jag som inte klarade att rida dena lille späda hästen pga min längd
Så om hästen visar positivt, och det känns bra i din kropp så who cares ? Mankhöjd, längd och vikt är bara siffror, man får se till helheten
KAN man rida, då vet man!
Min nuvarande häst är 174, och grov. Det känns stabilt och i -nu kommer jag inte ihåg vad ordet heter -
Strunt samma