Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!
Fast det är ju ingen skillnad på en islänning på 140 eller en new forest på 140.
Myten om att just islänningar är supermega starka och kan ta hur stora/tunga ryttare som helst trode jag var utdöd för länge sedan!
det är extriören i sig som avgör om en häst kan ta mkt vikt eller inte..
En häst med ädel kropp, smala ben lång rygg är inte lika viktbärande som en häst som har kraftiga ben och kompakt kropp med kort rygg.
Nu börjar islänningarna bli äldigt ädla smäckra med längre ryggar och iom detta så innebär det att rasen tappar sin viktbärande egenskap.
Man kan till och med ta 2 hästar ur samma ras samma höjd och slänga på samma ryttare på båda hästarna..Ena är smal och mkt ädel och den andra mkt grov
Så på ena hästen ser ryttaren liten ut och på den andra stor..Dock är hästarna lika höga
Sen tycker jag skit i om längden är lite för lång så länge man inte slänger på för mkt vikt på hästen..
Det är ju vikten man ska konsenterar sig på och inte längden.Längden skadar inte en häst.
Dom som vill tävla köper sig större häst i takt med att de växer.
Ska man hoppa så är de inte så smart att man river själv med sina ben kanske=)
Så man ska inte stirra sig blind på hur stor hästen är utan hur den ser ut.. en liten häst med grov kropp fyller ut benen på en så man ser inte så stor ut!
Sen håller jag med om att vissa bilder här där barn rider shettisar som är på tok för små är lite galet.
Kanske var det en ryttare som bara hade hästen på utbildning/tävling vad vet vi!