Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Ojsan.. men hursomhelst ser det illa ut, tycker jag. :) Vad tycker nI?

Lite illa ser det väl ut för det var ju en tävling. Speciellt den första, men de kanske inte har några speciella regler för ålder i just det landet. Jag har själv tävlat för en klubb utomlands då jag jobbade där och i det landet hade de regler för åldrar på ponnyerna och klasser. Det kan se lika lilla när en liten fjant kommer in på för stor ponny. Det är inget då som hindrar de små att ha för stora, istället att ha för små ponnyer.

Senast ändrad:

Äsch vi i Sverige ska inte snacka!
Jag har sett värre på svenska tävlingar alldeles nylingen och sedan verkar ryttaren förvånad när hästen river! :cool:
Det jag menade här ifall jag som jag glömde skriva var att ryttaren var så stor och tjock att det såg illa ut på en stor häst.
Man kan se det på flera sätt. Det är ju bra då att sporten även främjar de som har lite viktproblem. Vi borde även främja den bättre med bättre priser på våra tävlingar, då kanske vi inte skulle ha några problem att få fram material för de absolut största internationella tävlingarna.

Ok.. jag är alltså 156 lång och väger mellan 50 - 55 kg...
Hur ser jag ut på dom här hästarna då?? Liten/stor???
Hur stora är hästarna tror ni???

DSC01666.jpg

DSC01763.jpg

Du ser liten ut!:D

Skulle tippa på att den första hästen är 155-160 cm i mkh. Tycker du ser jättelagon ut på den :D

Den andra skulle jag gissa är typ 165cm i mkh. Du ser väl lite liten ut på den, men helt okej:D

Mina åsikter då ;)

Här rider jag barbacka på min islänning
Hon är ca 132 cm hög och jag 175 cm lång .
Jag känner mig inte lång på henne och tycker inte jag ser groteskt lång ut på henne heller!

Och skiter faktiskt i om andra tycker de ser för jäkligt ut .. de kan blunda:p

Så länge vikten inte är för mkt så är det bara att tuta och "köra":D

Betesslppmaj08plussoskar065.jpg

Med sadel

jagjorunnfin.jpg

nej du det är verkligen för litet...... :crazy:

jag är 178, har en arab som är maxad d som jag tränar i dressyr ibland eftersom han behöver utbildas och det är precis på gränsen, och då är han rejält bred över ryggen och djup i bålen.

jag är inte så höjdfixerad men 128 cm är ponnysar för små barn!

Men det här handlar om en islänning och jag menar om vuxna män på sådär 70-90 kilo med en längd på 170-180 centimeter kan rida och tävla dem så borde det väll inte vara några problem för dig alls. (Inte för att jag själv har särskillt mycket kunskap och erfarenhet utav just denna ras men jag har snappat upp saker jag hört ifrån min omgivning.) Men som sagt kan jag inte styrka detta med fakta utan bara vad jag sätt, upplevt och hört då min egen kunskap sviker.

:grin:

Hahaa..den första är ungefär 165-167 och den andra är runt 170... den första är förövrigt en hingst som är bra mkt grövre än den andra jag sitter på.. :)

Haha, okej :p Ja, asså egentligen tyckte jag dom såg ut att vara nått i den storleken, fast du var ju inte så lång och jag tycket du såg väldigt lagom ut på den första hästen och då kändes det som att den höjden jag sa passade in i sammanhanget :D

Fast det är ju ingen skillnad på en islänning på 140 eller en new forest på 140.
Myten om att just islänningar är supermega starka och kan ta hur stora/tunga ryttare som helst trode jag var utdöd för länge sedan!

det är extriören i sig som avgör om en häst kan ta mkt vikt eller inte..
En häst med ädel kropp, smala ben lång rygg är inte lika viktbärande som en häst som har kraftiga ben och kompakt kropp med kort rygg.
Nu börjar islänningarna bli äldigt ädla smäckra med längre ryggar och iom detta så innebär det att rasen tappar sin viktbärande egenskap.

Man kan till och med ta 2 hästar ur samma ras samma höjd och slänga på samma ryttare på båda hästarna..Ena är smal och mkt ädel och den andra mkt grov

Så på ena hästen ser ryttaren liten ut och på den andra stor..Dock är hästarna lika höga;)

Sen tycker jag skit i om längden är lite för lång så länge man inte slänger på för mkt vikt på hästen..
Det är ju vikten man ska konsenterar sig på och inte längden.Längden skadar inte en häst.

Dom som vill tävla köper sig större häst i takt med att de växer.

Ska man hoppa så är de inte så smart att man river själv med sina ben kanske=)

Så man ska inte stirra sig blind på hur stor hästen är utan hur den ser ut.. en liten häst med grov kropp fyller ut benen på en så man ser inte så stor ut!

Sen håller jag med om att vissa bilder här där barn rider shettisar som är på tok för små är lite galet.
Kanske var det en ryttare som bara hade hästen på utbildning/tävling vad vet vi!

*KL*
Hur tycker ni jag ser ut längdmässigt på denna häst?
20477096.jpg

20477105.jpg

Sitter dock som en kratta på båda bilderna...

Jo, jag vet. Har ridit honom en gång nu, han verkade nöjd men det ska inte göras om. Red i skritt och trav i en halvtimme och han gick balanserat i form.

Tycker det ser bra ut.:)

Hur tycker ni att detta ser ut?

SNV32713.jpg

SNV32714.jpg

SNV32723.jpg

Jag tycker de ser bra ut med.

Vill du gissa hur stor min häst e??

Jag väger ca70kg och är 157cm lång

Är jag för tung för min maxade c-ponny?
(new forest, lite grövre i typen.)
Har gått upp rejält mycket i vikt sedan jag köpte honom..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 723
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar