Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

+Elina8

Ni båda har fel :p Han är väldigt stor, men inte så stor som ponnyfantast sa ;)
Han är 175cm i mkh :D

Tycker ni att jag ser alldeless "förliten" ut på honom? :p

Personligen så tycker jag att det beror på hur hästen ser ut. En smäcker ponny kan ju bära mindre än en grovare eller hur ? :P

så länge du trivs och kan rida ihop honom så är det inge fel:D har sett värre, tex mig själv på 163 och två hästar jag red i somras på 180...den ena tunn o låååång och den andra superkraftig, såg lite kul ut:angel: min lillasyster skratta nästan ihjäl sig första gången hon såg oss....
men han måste vara väldigt maffig att rida!

ja jag stormtrivs och han känns inte så stor att rida:D ville bara höra hur andra tyckte det såg ut :)

haha, jag kan tänka mig att du såg ganska liten ut däruppe xD

Själv tycker jag inte att det är så noga hur det ser ut. Bara det känns bra. Om man är jättestor så känns det ju oftast konstigt, samma sak om man är alldeles för liten, och då syns det med. Så det hänger ju liksom ihop. Jag tycker det ser bra ut. Jag älskar ponnys, men ardennerkorsningen på 170 känns maffig att rida på. Galoppen är härlig.

KL

Tycker ni det är alldeles vidrigt att jag dressyrar ett kortare pass på en b-ponny, 128 cm, welsh, någon gång (ett tillfälle)? Jag är 175 cm lång, väger runt 50 kg och har ridit denna ponny förut. Då bara några få minuter. Jag var ju självklart alldeles för stor, men det gick faktiskt väldigt bra och han verkade nöjd.

Vad har ni för åsikt? Jag kommer rida den vad ni än säger, egentligen, då jag vet att jag inte är för tung för honom och det är bara en engångsföreteelse, men det är rätt intressant att höra.

Jag kan redan nu säga att detta är en välmusklad, frisk ponny i sina bästa år som som sagt inte har något problem med min vikt.

Jag är inte jätteinsatt på welshponny, men tror de är ungefär i samma kaliber som en islänning. Jag rider regelbundet en isis i samma storlek som din welsh. Har inga som helst problem med detta, är ungefär något kortare än dig, 167. Men väger lika mycket.
Men det har hänt att längre och tyngre personer ridit islänningen. Det har bara hänt några få gånger, men det har inte varit några som helst problem.

Jag förstår att du måste känna dig lång på welshen, men viktmässigt tror jag inte det är några problem, de är väl rätt viktbärande?
Så länge du rider balanserat och inte vinglar borde det gå bra.

Många tänker inte på att längden och balansen hos ryttaren spelar in en hel del. För om ryttaren har dålig balans så kan det bli både svårare och tyngre för hästen att bära upp ryttaren än en mycket tyngre ryttare som sitter stadigt och balanserat. Om man som ryttare är lång blir det ännu större konsekvenser för varje tillfälle man sitter lite snett eller vajar till. Detta tror jag är viktigare än vikten i ditt fall.

KL

Tycker ni det är alldeles vidrigt att jag dressyrar ett kortare pass på en b-ponny, 128 cm, welsh, någon gång (ett tillfälle)? Jag är 175 cm lång, väger runt 50 kg och har ridit denna ponny förut. Då bara några få minuter. Jag var ju självklart alldeles för stor, men det gick faktiskt väldigt bra och han verkade nöjd.

Vad har ni för åsikt? Jag kommer rida den vad ni än säger, egentligen, då jag vet att jag inte är för tung för honom och det är bara en engångsföreteelse, men det är rätt intressant att höra.

Jag kan redan nu säga att detta är en välmusklad, frisk ponny i sina bästa år som som sagt inte har något problem med min vikt.
Viktmässigt ser inte jag några problem som helst! En B-ponny ska kunna ta vikt kring 50-60 kg utan problem. Det högre alternativet naturligtvis om den är riktigt välmusklad. En B-ponny som inte är välmusklad bör ju inte ta så mycket som 60 kg, men däremot 50 kg ska den klara utan problem.
Längden kanske är i längsta laget, men min gamla tränare var ungefär lika lång, väger något mer och red en Welsh B-ponny hingst rätt mycket tidigare. Det var inga problem där.

Nej en gång är nog ingen fara.;) Dock vet jag inte vad du och ponnyn kan få ut av ett sånt dressyrpass men.;)

vad tror ni om detta..
Är 1.70. har en häst på 1.53 . väger ungefär 57.
hästen är ganska nätt. vad anser ni om det ? för mycket , eller lagom ?

Svar till alla:

Det är skönt att höra att det går bra med vikten iallafall, som sagt verkar han inte besväras av det. Han är en välmusklad tävlingsponny, tävlar fälttävlan tror jag (?).

Vad vi får ut av det? Han får motion och får jobba lite. Jag gör det som en tjänst.

Självklart kommer jag rida lätt och stå upp i galoppen, allt för att göra det lättare för honom. Jag kommer ju inte heller rida något stenhårt långt pass. Det blir nog en halvtimmes arbete max, sen leder jag hem honom.

Absolut inte för mycket!
Förstår inte varför folk är så rädda att de är för stora. Jag lovar, är di för stor så märker du det. Kanske inte på hästen, den lär ju knappast gå ner på knä av tyngden, men man märker det ganska fort kan jag säg. Har tyvärr tvingats bevittna detta. Och märker man det inte själv som ryttare så har man nog problem med att läsa av sig omgivning och sig själv.

Absolut lagom!! Du skulle kunna rida ponny också utan problem! Lycka till!!

*kl*

Hur mycket kan en välmusklad och stor shettis bära? Alltså en shettis som är 105 cm ca?

Beror lite på längden på ridpasset.
Ett normalt ridpass 10kg mindre än de rekommendationer jag skrev för B-ponny tidigare i tråden, undantags fall även lika. Lite beroende på hur ryttare rider ponnyn.
Om det är korrigering ca 10-20 min så tror inte jag den tar skada av en person som väger ca 70 kg.
Men allt beror på arbete och kön.
Framför vagn då är shettisar oerhört starka, klassad som en av världens starkaste ponnyer.
Jag tror när det gäller ridning om det sker på rätt sätt att våra ponnyer är tåligare än vad vi kanske tror om dem. Man måste helt enkelt vara uppmärksam på hur den mår osv.

Jag menade korrigering ca 10-15 minuter. Som vi alla vet kan ju shettisar bli lite kaxiga om det passar dem.

Och jag känner ingen tillräckligt duktig lätt som jag kan överlåta korrigerandet åt. Men då är dte inga problem att jag gör det med mina 70 kg om det skulle bli absolut nödvändigt alltså.

*KL*

Hittade en sida häromdan som mest visade bilder på människor som slet i sina hästar, men jag blev även förvånad över dessa två utlänska ekipage. Hur kommer man ens in på en tävlingsbana när man ser ut såhär på sin häst?

http://hauteecole.10gb.ru/horrors_of_sport/200707/20070711-117.jpg
http://hauteecole.10gb.ru/horrors_of_sport/200610/13.jpg

Sverige ser ju uppenbarligen på saker och ting annorlunda... På den andra bilden ligger ju sadeln nästan på rumpan, om man ska vara så himmla lång och rida en liten smäcker shettis kanske man åtminstone ska se till att ha passande uttrustning?! Åh, bir s arg... (sidan jag tog bilderna från: http://www.hauteecole.ru/en/ )

Äsch vi i Sverige ska inte snacka!
Jag har sett värre på svenska tävlingar alldeles nylingen och sedan verkar ryttaren förvånad när hästen river! :cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 723
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar