Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Ja... jag skulle nog tyvärr säga att du är lite för tung... På min ponny som är i samma storlek(se bilderna där uppe) skulle inte jag sätta över 60-65kg på.

Okej.. gör det mycket skada om jag rider honom?
Har trots allt ridit honom i ett drygt halvår och han har aldrig haft problem med ryggen eller visat något tecken på att det är tungt.
Han bär sig bra i alla gångarter och går alltid fint i form som en vanlig häst.

Jag vet inte till 100% om det gör skada när du rider honom. Mycket beror ju även på HUR du rider. Men risken finns ju att hästen tar skada i längden, vilket jag skulle tro att den tyvärr kan göra.
JAG skulle alltså aldrig sätta den vikten på min ponny. Jag börjar bli tveksam redan när det kommer till 60kg och gäller vid få tillfällen. Men då är jag extremt rädd om min häst.:angel:

Du har ingen bild?

Vet inte hur man lägger upp bilder :angel:

Han ska säljas efter sommaren p.g.a. övergång till storhäst iaf, tror du det är någon fara fram tills dess?
Jag kommer väl rida honom regelbundet i två veckor nu innan betet, sedan ska han vilas och ridas lite av personer som inte väger så mkt.
Just nu rider vi bara dressyr, ev. ngn uteritt ibland.
Rider för instruktör 1gång i veckan o hon har aldrig sagt ngt om vikten, fast det vet jag inte om instruktörer brukar göra heller, men hon tkr jag har en bra sits så det kanske kan göra mkt också.
Hoppas inte min lilla älskling kmr ta stor skada av detta bara, för då får ja skicka upp ngn annan på ryggen :)

Rid du om det bara är 2 veckor kvar.:laugh:

Hmmm... 143cm?

140 kanske?:)

Jag tycker inte du är för lång. Som sagt jag red min b-ponny på 125 cm varje dag innan jag lånade ut honom och han kommer hem till sommaren och då kommer jag rida honom varje dag igen. Jag är 162 och väger 55. Han bär mig utan problem.

Hej=)
Kan man rida en 135 hög häst varje dag om man är 152 lång och väger ca 60 kg?:love:
Tacksam för svar =)

OH VA BRA =D=D
Han betyder sååå mkt för mig:love: och alla säger att jag inte är för stor men jag blir så nervös ibland ! :P (tönt-jag)

Tacktack :love:

*kl*

Jag är 170 cm och väger 60kg, funderar lite över om jag skulle kunna rida d-ponny. Vikten borde ju inte vara problem men längden..?

det är helt lugnt, min syster på 175 rider maxad c-ponny och tro det eller ej men det ser proportionerligt ut fast det är väl på gränsen ;)
beror ju på hur du ser ut lite också, men jag tycker det är ganska lagom.

det är inget problem, iaf inte så länge det är en lite större D ponny. det beror ju även på hur ponnyn är byggd. Är den jättesmäcker komer det lätt kännas vingligt, är den lite grövre kommer det nog funka bättre :) (menar inte typ fjording-grov, utan typ new forest;))

Tack, vad lättad jag blev nu :laugh:
Om jag någon gång ska skaffa häst i framtiden vill jag gärna ha just en ponny :)

Hmmm... 143cm?

+ Josephinel + Raider_

Jag kom på att jag hade glömt att svara ifall någon är intresserad av det rätta svaret så är det en bra bit ifrån!:eek::angel:

Hästen är faktiskt inte högre än 128!
Fast han har ju en ganska rejäl mage som gör att benen inte ser så långa ut.

:eek: VA!? Shiiit! lite mindre C ponny hade jag kunnat sträcka mig till men en B ponny:o shit! haha, coolt ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 723
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar