Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Skulle vara kul att se.;):rofl:

Jag har ju lagt ut bilder på mig och min ponny tidigare men eftersom den här tråden är ganska död nu mera så kan jag lika gärna lägga ut lite nya bilder på oss och höra vad ni tycker om oss storleksmässigt.:angel:

SNV32731-1.jpg

SNV32730-1.jpg

Här är den, min röv! (Man får titta ga nska noga ;D) :D

SDC10214.jpg

Skitfin häst!!!!:love:
Vad e de för ras, ser lite nordsvens ut:angel: men lite liten för att va en sån kanske.

Tcyker iaf inte att du ser stor ut på den.

Aha, så himla fint byggt, gillar lite grövre fast ändå smidiga hästar. Underbar:love:

okey, ja de förklarade ju en del. Är alltid svårt när man inte äger hästen/ponnyn själv. men han ser fin ut :)

Jag e 161 cm o väger 46 kg,, vilken e den minsta hästen ja får rida??, har undrat de ett tag nu =/

Jag HAR ägt ponnyn själv, men det var för runt 7 år sedan! :D

Det går ju inte att säga något exakt, det är högst individuellt och man får räkna med faktorer som hurpass grov hästen är, hur musklad och tränad den är, hur balanserad du är, om du ska rida hästen ofta eller bara någon gång ibland. :)

Ja, han är allt söt den lilla skiten, om än lite väk tjock :angel:

Precis som ovanstående sa så beror det ju väldigt mycket på förutsättningar och omständigheter.

Men rent generellt sätt skulle jag nog säg att du borde kunna rida en B ponny som minst. Du är något mindre än mig och jag brukar kunna rida C ponny, känner mig för stor på mindre, men om det inte är en pytteliten tunn B ponny så borde du väl kunna rida den.

Men sånt är ju lättare att se från häst till häst, man känner väl själv av när man är för stor/liten för en häst.

Men är jag då alldeles för stor för min sköthäst Burre(shettis)? Han är ca 107 och är inte direkt fet men har lite muskler och så, sen är jag 160 lång och väger 55? :/

Men är jag då på tok för tung för min sköthäst burre som är en shettis och är ca 107cm
jag väger 55kg och är 160lång? :/

Spontant skulle jag nog säg att du inte borde rida Burre för hårt och för ofta. Visst en liten tur emellanåt går säkert fint.

Det är ju svårt att bedöma på mått bara, men jag väger något mindre än dig, är iofs 166 lång, alltså lite längre men jag skulle nog aldrig få för mig att rida en så liten häst om det inte var vid ett enstaka tillfälle och det var "snäll" ridning för hästen.

Kan du inte köra hästen istället?

Ja, fy fan, såna har man ju sett ett par stycken.:mad:

Ett hett tips: om du kan hoppa upp på en häst genom att bara lyfta på ena benet samtidigt som du står på det ena benet, SÅ ÄR DU FÖR STOR!!!!!!

Spontant skulle jag nog säg att du inte borde rida Burre för hårt och för ofta. Visst en liten tur emellanåt går säkert fint.

Det är ju svårt att bedöma på mått bara, men jag väger något mindre än dig, är iofs 166 lång, alltså lite längre men jag skulle nog aldrig få för mig att rida en så liten häst om det inte var vid ett enstaka tillfälle och det var "snäll" ridning för hästen.

Kan du inte köra hästen istället?
Okej, fast jag har skilda föräldrar och bor då alltså varannan vecka hos mamma där han står så jag rider kanske max 7gånger i månaden och då skrittar jag mest(han testar mig ganska mycket ibland så ibland blir det bara en tur på 500m) men dom senaste gångerna har jag typ ridit 4km sammanlagt och där kanske 1km max trav. Inte ens det, så jag tror(hoppas) inte att han får skador på dom små ridturerna. Sen brukar jag sitta på han och skritta omkring en liten stund när han betar.

Jag skulle gärna vilja men det går inte nu för han har inte någon vagn :/

Det här luktar lite troll...

Men hur som helst så låter det inte som att det kan vara speciellt bekvämt för hästen eller dig själv heller för den delen.

Troll?

Du är alldeles för stor. :grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 723
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar