Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Har hört att man ska ha hästens manke i axelhöjd.
:)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har hört att hästens mkh ska var 15 cm lägre än en själv.
Men de där är att generalisera sig till månen och tillbaka och tre varv runt mars. För det finns tusentals människor som inte rider hästar som är 15 cm lägre än dem. :angel:

Detta kan man ju ta som ett lagom ideal av vad som formodligen är lagom, men det behöver inte betyda att hästar som inte är så höga inte är lagom dom med. ;)

Kan en ryttare på 75 kg ungefär regelbundet rida en maxad d-ponny oavsett om den är viktbärande eller inte? Nu pratar vi inte de absolut tunnaste av fullblodsmodell men normalbyggda. Under förutsättningen att ponnyn är välmusklad och rids i form.

Ja...jag har ridit in och skolat min fröken själv. Hon är frisk och stark och bär lätt upp tyngre personer än mig;) Hon är 148 cm eller på väg att hamna strax över och är 4 år nu.

Okej då kan jag alltså titta på lite mindre hästar nu när jag letar nytt. Är så orolig över att jag ska vara för tung. :crazy: Samtidigt kommer jag tappa vikt fort om jag kommer igång och rida regelbundet.

Jag har en Welsh Cob som är grov...och då menar jag GROV!!! Bara sadeln är i XXL (Western)...jag känner mig som en plutt på henne och då är jag ändå 174 cm i strumplästen:cool:

Ny bild på min lilla häst tycker inte jag ser groteskt stor ut på henne.
Hon är ca 134 och jag 175 cm=)

Hästen tycks inte lida och inte jag heller så vi som rider små hästar låt oss få göra de så länge vikten inte är för mkt.Men då säger ju oftast en häst ifrån!

Festochhstarna102.jpg

Lånar knapp...

Häst: Islänning på 140-145 cm.
Ryttare: 180, 90 kg. Ej ridit så mkt, men tanken är att han ska lära sig eftersom.

Till att börja med kortare pass på 20-30 minuter i skritt och trav.

Vad tror ni om det?

Jag skulel inte slänga upp en ryttare på 90 kilo på en otränad häst!

Låt en lättare ryttare träna upp hästens muskler sedan provar man helt enkelt med ryttaren på 90 kilo

Hästar säger ifrån när dom tycker det är för tungt samt att man ser hur dom går med bakbenen de ser liksom tungt ut att gå med bakbenen då vet man att det är för mkt!

Låt en lättare ryttare träna upp hästens muskler sedan provar man helt enkelt med ryttaren på 90 kilo

Hästar säger ifrån när dom tycker det är för tungt samt att man ser hur dom går med bakbenen de ser liksom tungt ut att gå med bakbenen då vet man att det är för mkt!

Jag uppfatta det som att det var ryttaren som var ovan och inte hästen.

Jag skulle aldrig orka slänga upp en 90 kilos ryttare, tungt ju :D.

kl*
Men däremot om den lugnt o stilla kliver själv så går det säkert att rida korta stunder. :)

Det kan nog gå bra! Men för att underlätta för hästen skulle jag låta den stiga upp från en pall, även om den är en liten häst. Just för att annars är det risk att belastningen på hästens sida kan bli för mycket samt att det kan vara risk att sadeln snor sig eller gör illa hästen. Enda sättet där är att man måste spänna hårdare än normalt och då kan man göra illa hästen då istället. Låt nybörjaren om den är oerhört tung sitta upp från en liten pall, mycket bättre för hästen och det underlättar för dig också.

Då uppfattade du de fel för det var inte så jag skrev he he

Jag menade med att man slänger inte upp en tung ryttare(90 och uppåt) på en otränad häst som inga muskler har.

Då är de bättre att slänga upp en lättare ryttare som år träna upp musklerna på hästen och när hästen är i tävingskondis full med muskler kan man prova med att sätta upp en tung ryttare.Hästen säger ifån om det är för tungt genom att slänga av ellr gå konstigt ansträngande med bak och sjunker ihop!

Jag tycker som så kan låta hårt.. inte många tjejer är över 180cm jag är 175 och det är sällan YTTERST sällan jag stöter på tjejer som är längre än mig.
Jag väger 62-63 kilo.
Tjejer som är 165 cm och väger 90 kilo är kraftigt överviktiga..
De går att banta man har ett val och så länge man väger 90 kilo tycker jag att man kan gå med hästen eller köra. Men man rider inte om inte hästen är en arbenner eller shirehäst som klarar av dessa vikter!
Och på en otränad häst är det nästa djurplågeri att slänga upp en sån tung människa på en hästrygg!!

Jag menade med att man slänger inte upp en tung ryttare(90 och uppåt) på en otränad häst som inga muskler har.

Då är de bättre att slänga upp en lättare ryttare som år träna upp musklerna på hästen och när hästen är i tävingskondis full med muskler kan man prova med att sätta upp en tung ryttare.Hästen säger ifån om det är för tungt genom att slänga av ellr gå konstigt ansträngande med bak och sjunker ihop!

Jag tycker som så kan låta hårt.. inte många tjejer är över 180cm jag är 175 och det är sällan YTTERST sällan jag stöter på tjejer som är längre än mig.
Jag väger 62-63 kilo.
De går att banta man har ett val och så länge man väger 90 kilo tycker jag att man kan gå med hästen eller köra. Men man rider inte om inte hästen är en arbenner eller shirehäst som klarar av dessa vikter!
Och på en otränad häst är det nästa djurplågeri att slänga upp en sån tung människa på en hästrygg!!

Men det var inte hästen som var otränad utan ryttaren.

Hur vida överviktiga ska rida elelr inte ger jag mig inte in på att diskutera.

Finns massor av karlar som väger 90 och över det som rider in tränar och tävlar i både dressyr och hoppning för att inte tala om western. Jag har inte nåt emot att låta en tung ryttare rida mina hästar så länge det handlar om kunniga, vana och väl balanserade ryttare. När det gäller nybörjare är jag mer restriktiv oavsett om ryttaren är lätt eller tung.:cool:

Sv: För lång för tung?

Jag har en fråga om jag är för lång eller för tung för just en häst jag har tittat på. Det är ett Vbl på 12år, i jättebra kondition.

Jag är 177lång och väger 77kg, hästen är 154cm hög.

Vad tror ni?....:confused:

Tycker att du borde ha en häst som är minst 170cm!

Lånar knapp...

Häst: Islänning på 140-145 cm.
Ryttare: 180, 90 kg. Ej ridit så mkt, men tanken är att han ska lära sig eftersom.

Till att börja med kortare pass på 20-30 minuter i skritt och trav.

Vad tror ni om det?

Tycker så synd om alla islanshästar! De är verkligen överskattade i sin förmåga att bära upp vikt. En 90kg ryttare utan balans är inte okej på någon häst om det ej är en nordis el tex shire som klarar av det!

Jag väger 62-63 kilo.

Tycker ungefär som du ! Är också 175 och väger förvisso lite mer än dig, runt 68 kanske. Visst, karlar kanske väger uppemot 90 men då är det också 177cm hästar med muskler dom rider på! Tycker så synd om alla dessa isisar som feta, speciellt kvinnor rider på!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 723
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar