Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!
Jo, det är klart att det går, enstaka gånger utan att hästen tar skada. Och om det gäller tillridning eller liknande så kan jag tycka att det är okej, för det kan vara svårt att få tag i småväxta och kompetenta personer. Och man kan ju knappast begära att ett litet barn som kanske i normala fall rider en A ponny, ska rida till den. Ett barn kan omöjligt ha den kunskapen.
Min tränare (hon är väl 160 och väldigt tunn) har ridit till flera shettisar. Hon hoppade upp på en liten skit (om den var B ponny så var den jävligt liten, skulle gissa att den var A) när vi hade lektion för den bara sparkade och sparkade och var helt galen när vi skulle galoppera (detta var när jag var 9-10 eller nåt) och hon fick hoppa upp och ta ¨ågra varv så att han fick skärpa till sig.
Det tycker jag är helt okej så länge man inte är för tung. Men jag skulle aldrig tycka det var okej att någon rider en så mycket för liten häst varje dag. Det är en helt annan sak tycker jag, även om hästen går i form, så är det lite väl tufft. Enligt mig då