Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Absolut inga problem!:eek:

Hur mkt tycker ni man kan väga som max om man ska rida på en shettis en-två dagar i veckan 20-30min? Shettisen är ganska stor, välmusklad och i god kondition.

Jag är EXAKT lika stor som dig och rider en fjording på 146, och jag känner mig inte det minsta stor, han är iofs fet, men jag skulle aldrig ha dåligt samvete när jag red honom.

Har till och med slängt upp min kompis som är 173 och väger ca 75 kg på samma fjording, då red vi en kortare runda på ca 40 min och skrittade mest, men provade av galoppera ca 100-200 meter. (Hon har inte ridit så mycket och har inte så bra balans, annars hade jag nog kunnat låta henne rida lite hårdare)

Oftast rider jag en isis på 128 och känner mig inte särskilt stor på honom heller.

Så du kan utan problem rida fjordingen!!

Jag slängde upp min kille på min fjording (143,5cm) Och min kille är 187cm och väger 80kg.;) Det var inga problem.:) Speciellt inte på en grövre fjording, idag finns ju olika "modeller" av fjordingarna.

En ortränad ryttare på 90 kilo är värre än en tränad 90 kilos ryttare.
Ska en häst dels behöva släpa runt på en obalanderad orutinerad ryttere??

Nä stackars häst!!!

Hur lång och tung ryttare kan jag ha på mina welshponnyer? Den ena är 127 och den andra är 133 i mankhöjd. Dom är inte normal kondition. Kör vagn med dom ibland. Det är bara jag som rider dom. Jag är 157 cm och väger ca 50 kg. Jag har aldrig märkt att dom har varit besvärade av mig. Däremot så känner jag mig lite stor på welshen som är 127 när jag ska träna henne på bana.

Du är tok inte för tung! Du kan rida dem utan problem! Lycka till med dem!

175 cm och väger 61 kg, för stor för ponnyer ? :confused:

Små ponnyer: JA
Stora kraftig D-ponnyer: NEJ, förmodligen inte.

Ja precis, d-ponnyer och kraftigare c-ponny ska inte vara några problmen iaf!:) du kan iaf säkert rida minst c-ponny:)
Sen beror det ju på muskler osv:)

Om du kan rida en ponny i rätt form så kan du sätta dig även på de mindre som B och korta stunder även A, Du kommer vara i längsta laget men vikten borde inte vara några som helst problem. Visst sedan beror det på deras muskler osv också. En välmusklad B-ponny skulle du kunna rida utan problem.
C-ponnyer absolut inga problem och absolut inte heller några problem för D-ponnyer. Alltså jag är längre och något tyngre och rider D-ponny utan problem. Tävlar den tom när jag var utomlands och jobbade, tränade och tävlade. Den D-ponny jag tävlade tränade jag upp till den form som den var när jag slutade.

Fast jag hade inte velat se en person på 175 rida en A ponny. Benen hade väl släpat i marken:eek:.

Bara för att man kan så ska man inte. Men viktmässigt beror det ju mäst på hur grov och musklad hästen är. Men längdmässigt så tror jag att hon är lite lång på en B ponny.

Snick snack, min gamla tränare tränade upp och utbildade en B-ponny hingst. Jag är själv 1,77 lång och har utbildat en A-ponny hingst. Inga problem. Man får bara se till på A-ponnyerna att sätta sig upp från en kant eller saxa upp. Det blir ju en snabbare lättridning än på de större men absolut inga problem. Min tränare var ungefär lika lång som den här personen på 1,75. Självklart ska man om man är lång vara försiktig att sätta sig upp på tex en mager omusklad sak om de är av de mindre ponnyerna, men oftast är det svårt att hitta just tillridare för de mindre ponnyerna och då blir man tvungen att sätta sig upp några pass.

Jag fattar inte hur man kan rida ordentligt om man är 175cm och rider en A-ponny. Man borde ju inte få ut så mycket utav det?

Det finns tillfällen då det helt enkelt måste göras, beroende på var man jobbar osv.

Jag skulle aldrig sätta mig på något mindre än en maxad c, möjligtvis om det var typ en något mindre fjord eller liknande, men jag känner mig lång på de flesta ponnyer till min egen fasa :angel:

Jo, det är klart att det går, enstaka gånger utan att hästen tar skada. Och om det gäller tillridning eller liknande så kan jag tycka att det är okej, för det kan vara svårt att få tag i småväxta och kompetenta personer. Och man kan ju knappast begära att ett litet barn som kanske i normala fall rider en A ponny, ska rida till den. Ett barn kan omöjligt ha den kunskapen.
Min tränare (hon är väl 160 och väldigt tunn) har ridit till flera shettisar. Hon hoppade upp på en liten skit (om den var B ponny så var den jävligt liten, skulle gissa att den var A) när vi hade lektion för den bara sparkade och sparkade och var helt galen när vi skulle galoppera (detta var när jag var 9-10 eller nåt) och hon fick hoppa upp och ta ¨ågra varv så att han fick skärpa till sig.

Det tycker jag är helt okej så länge man inte är för tung. Men jag skulle aldrig tycka det var okej att någon rider en så mycket för liten häst varje dag. Det är en helt annan sak tycker jag, även om hästen går i form, så är det lite väl tufft. Enligt mig då

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 723
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar