Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Antar att du har goda skäl till dina uttalanden? :grin:

Kan en ryttare på 75 kg ungefär regelbundet rida en maxad d-ponny oavsett om den är viktbärande eller inte? Nu pratar vi inte de absolut tunnaste av fullblodsmodell men normalbyggda. Under förutsättningen att ponnyn är välmusklad och rids i form.
Det tycker jag absolut att den ska kunna utan problem! :cool:

Kanske islänning är i minsta laget, men den kan defintivt rida nordis av alla slag eller stor häst. Rätt sadel, rätt instruktör och att man hjälper den upp, så ser inte jag några som helst problem.
90 kg är inga problem, lägg på vikten ggr 1½ då börjar vi prata lite problem med att rida. Då är det definitivt bättre att de lär sig köra en bra häst istället om de vill syssla med hästar.

Troligen har frågan redan dryftats men jag frågar ändå;)
Vad är det som säger att en nordis/ardenner/shire är mer viktbärande??
De är kraftiga ja. men de är avlade för att vara draghästar...
Halvblod med mera är i stället avlade för att ridas, dvs bära.

En intressant sak att fundera över är också att ju större häst desto större egen belastning på hästen.

Alltså jag har longerat, hoppat, kört och ridit draghästraser utan problem. De kan klara av vikter. Allt handlar om när det gäller tungviktiga nybörjare att göra det på rätt sätt och med rätt utrustning.

Hej!
Jag ska börja rida en C-ponny på ungefär 135cm. (welsh)
Hon är rätt kraftig även lite för tjock...
Jag själv är ca 163 lång och väger runt 60kg..
Är det okej eller inte??

Nä, jag tror inte det är någon fara. Beror ju lite på hur vältränad hästen är. Bara för att en häst är kraftigt byggd (dvs. lite fet) så behöver den inte vara musklad. Så börja lite lugnt om du är osäker, du märker snart hur hästen är i kondition och muskler.

Du kan till exempel börja med att bara rida en liten stund och leda redten, skritta mycket och sen trappa upp.

Men är hästen i bra kondition (flås och muskler) så går det nog fint storleksmässigt.

Lycka till

Okej vad bra.. Då e de ingen fara iaf.. Jag trodde inte det hlr då jag har sett hästen och känner henne ganska bra..

Hon som äger henne rider ju henne flera gånger i veckan så hon är ju tränad iaf.. Men självklart ska jag ta det lungt i början då jag även måste lära känna henne ordentligt innan jag rusar iväg i full galopp...

Hon har en del muskler men skulle allt behöva lite till... Vi ska försöka få ner henne lite i vikt nu är det tänkt..

hej.
jag är 175 cm lång och väger tydligen 175 nu men jag vet inte om det är rätt på vågen, jag vägde 60 för nån vecka sen,
men jaja, tror du att en haflinger som är 146 och d-ponny då skulle klara av att bli riden av mig?

du kanske inte vet men du värkade ha lite koll på abcd ponnyer iaf
hejdå!

Längd & vikt när det gäller häst..

Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp. Jag är nyss fylld 13 år och är 175 cm och 53 kg.
Tror nån att jag skulle kunna rida en haflinger, d-ponny 146 cm, eller ett islandssto på 136 cm eller ett russ på 126 cm?

Detta kommer inte gälla länge utan bara en vecka, men jag måste veta vilken häst som passar mig.

tacksam för svar!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Längd & vikt när det gäller häst..

Jag skulle nog satsa på D-ponnyn, du väger ju inte mycket men jag kan tänka mig att du blir väällddiiggtt lång på de andra :o.

Hej du! Kan svara vad jag tror...

En haflinger är ofta rätt kraftig så storleksmässigt är det nog inga problem... Och är hästen tränad ordentligt så ser inte jag några problem med det iaf...

Jag är 163 å rider Cponny utan problem.. Trodde jag skulle se helknasig ut på en så liten ponny men det ser riktigt bra ut... :)

Så ofta så känner man av det så fort man sitter där uppe...
Hästen brukar även protestera om du väger för mkt lr är för lång...

Så tror du att de går bra så gör det nog de...

Om du kan välja på alla så tycker jag du ska ta d ponnyn. Viktmässigt kan du rida islänningen, men du kanske är aningen lång. russet är du på tok för lång för att rida, även om det bara är en vecka, du får nog ut mer av d ponnyn, med tanke på att du ändå inte hade kunnat rida fullt ut på russet.

Jag svara dig på ditt inlägg i den andre tråden... Å jag tycker som övriga här att D-ponnyn kan du rida utan problem...

Dom andra kan du nog känna dig lite lång på... Å de e varken bra för dig lr hästen...

Haflingern och islandshästen kan du rida utan problem. Jag själv är 172 cm och mina islandshästar är ca 128 cm resp. 134 cm. Jag känner mig inte för lång för någon av dom. Russet kan nog kännas lite liten eftersom de har så kort rygg och hals. Du ska ju även få plats i en liten ponnysadel.
Du får säkert ut mer av din ridning med de lite större hästarna.

Om man är 155 cm lång och 50 kg tung, då borde det väl inte vara nått problem att aktivt rida en maxad C-ponny (140 cm) som är ganska kraftigt byggd med stark benstomme? Eller?

Hej!
Jag undrar om ni tror att jag är för tung eller för lång för en ponny (fjording) på 142 cm?
Själv är jag 167 cm och väger 52 kg.
Känns som att jag är för stor för att kunna rida den hästen regelbundet? :(

Självklart kan du rida den ponnyn regelbundet!

Inga problem!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 723
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar