Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Kanske det, men där tror jag det också beror på hur ponnyn ser ut samt vilket kön. En hingst kan klara det mesta.

Jag kikar just nu efter större ponny åt min dotter och har hittat en welsh av cobtyp som skall vara viktbärande, 132 cm hög.

Eftersom det är en unghäst behöver jag rida den de första åren men jag sitter och funderar på om jag inte är för tung trots allt. Säljaren tycker inte att jag är det.

68 kilo väger jag hur som helst. Vad tror ni?

Nej det tycker jag faktiskt inte, att du är för tung, rider du den rätt och i korrekt form och balans så är det ju bara bra ju.

Rid på du :)

Tack! Behövde höra det från ngn mer än bara säljaren. :)

Jag har, för LÄNGE sedan lärt mig att det bör vara ett maxförhållande mellan ryttarens vikt mot hästens. Har för mig att det är ryttarens vikt * 6 = hästens vikt.

De flesta D-ponnyer väger runt 400 kg. Innebär maxryttarvikt på drygt 65 kg. Ingår sadel i ryttarvikten?

Det stämmer inte! För det skulle ju bli tok för lite för tex de mindre ponnyerna. Där jag har läst att tex när det gäller galopp så får ryttarna ha typ max 40-45 på A-ponny och sedan ökar det 10-15 kg för varje kategori. Alla vet ju att tävlar man i galopp så är det mindre kilo som gäller.
Jag tror mer allt beror på hur hästen ser ut och hur ryttaren rider. Klart att en tung ryttare som rider rätt sätt är lika illa som en lätt ryttare som rider fel. Allt beror på hur ridningen sker och hur hästen är formad, samt vilka muskler den har.

Det beror ju på om vikten mestadels är fett eller muskler. Tex en fjording, nordsvensk eller islänning i D ponnymodell kan ju lätt bära mer än 65 kg. Det beror ju på kroppsbyggnad och om vikten är muskler eller fett. För en fet tung häst orkar ju inte bära lika mycket som en häst med samma vikt men massa muskler istället.

Klart det finns massa såna riktlinjer så att man kan ta ett genomsnitt, på ungefär vad som brukar vara lämpligt, men sen är det egentligen massa saker som spelar in. Inte bara hur hästen är byggd, utan även hur ryttaren är bygd och hur ryttaren rider. Ryttarens längd och balans spelar in lika mycket som hästens muskelbyggnad och kroppstyp.

Man kan inte gå efter någon formel och tro att det passar alla hästar, såna formler är endast till som riktlinjer på vad som kan tänkas vara lagom, och det är inte alls säkert att det stämmer in på ett ekipage, samtidigt som det kanske stämmer väldigt väl på ett annat ekipage.

Har också hört att man kan ta hästens vikt delat på 6 och då får man en siffra på en ungefärlig vikt.
Men sen ska man ju ta hänsyn till allt annat, som muskler, fett m.m.

Är min kompis för stor för Burre? Burre är en shetlandsponny på ca 1.05 cm och hon är 14år, väger 39kg(på tok för lite jag vet) och är ca 1.50cm lång? Burre är väldigt slimmad med tanke på hans ras, han är 9år, hyrs ut varje vinter till en barnfamilj då han rids varje dag så han har ju kondition. Men nu står han på sommarbete och behöver uppenbarligen motion för snart ser han nog ut som en tunna om hon inte rider han.. Kan hon rida han som om han vore en helt vanlig ridhäst, eller måste hon typ vara försiktig med tanke på hans storlek? :/

Tycker ni ser jättefina ut. Föll speciellt för tanten, guud va fin häst!!:love:

Jag håller med Elina8, ni ser jättefina ut ihop Joyze. :D

Jag har länge gått och funderat på hur stor ponny/häst som skulle vara passlig för mej. Jag väger 50 kg och är 1.52 lång (eller rättare sagt kort:cool:). Av någon anledning har jag mest ridit hästar, fastän de ju egentligen är för stora för mej. Min egen häst är också egentligen för stor för mej, men hon har inte så stora gångarter så det har gått bra. :angel:

Men min fundering är alltså vad som vore en idealstor ponny för mej.

Stor C eller liten D!:laugh:

Tack så mycket :D
Jaa, visst är hon en riktig fining! Min lilla älskling :love:

*kl*

Tycker ni att jag är för stor att rida denna ponny?
Jag är nog lite i längsta laget skulle jag tro. Det är inte min ponny, men en kompis dotter ska ha den i sommar och eftersom min egna häst är halt tänkte jag hjälpa till med ridningen på denna om det behövs :)
Bilderna är några år gammla, men jag är lika lång som då (160cm). Och väger 47kg. På bilderna vägde jag bara 1-2 kg mindre.
Så vad tycker ni? Det är en liten c-ponny, men han är världens goaste och finaste lilla ponny :love:

Förlåt för dåliga bilder, men de är de enda jag har.
http://img.photobucket.com/albums/v215/havanna/Blandat/Liljaridning11.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v215/havanna/Blandat/Liljaridning5.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v215/havanna/Blandat/Liljaridning2.jpg
Liljaridning12.jpg

Hej du!

Ja de va verkligen dåliga bilder du hade...

Men jag tycker inte att du ser för stor ut.. Om du och hästen inte känner att DU är för stor så är det inga problem. Man märker om man kan rida en ponny som egentligen borde vara för liten. Man känner om man är för stor och hästen brukar även protestera.

Det gjorde min kompis shettis när jag satte mig på den iaf han blev inte så glad med mina 163cm å ca 60kg... Men jag rider en C-ponny på 135 utan några problem....

Jag tycker inte du ser för lång ut. Som sagt, dåliga bilder, så du ser nog bättre själv, men jag har erfarenhet av liknande längd och viktförhållanden, och det tycker jag ser bra ut.

Jag tycker som så kan låta hårt.. inte många tjejer är över 180cm jag är 175 och det är sällan YTTERST sällan jag stöter på tjejer som är längre än mig.
Jag väger 62-63 kilo.
Tjejer som är 165 cm och väger 90 kilo är kraftigt överviktiga..
De går att banta man har ett val och så länge man väger 90 kilo tycker jag att man kan gå med hästen eller köra. Men man rider inte om inte hästen är en arbenner eller shirehäst som klarar av dessa vikter!
Och på en otränad häst är det nästa djurplågeri att slänga upp en sån tung människa på en hästrygg!!

NU minns varför slutade titta in här!!! Det är ju dethär "stallflickornas" superkunnande och attityd.
Hur ska hästvärlden överleva om alla som väger 90 + inte får rida. Skulle bli tomt på stallarna.

Skulle bli tomt på stallarna.

Det tror jag knappast. Därimot skulle det bli skönt för hästarna. Dock finns det ju hästar som säkert klarar av 90kg+ bra.

Jag har en väldigt grov korsningsponny , 148 cm :) Jag är ca 170 cm lång och väger ungefär 53 kilo, tycker ni att jag är för tung eller lång för min ponny ? Känner mig ganska lång på honom "/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 723
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar