Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Tack, nu känns det iaf mycket bättre (: Men jag kommer antagligen inte växa mer, skolsyster påstår att jag kanske kommer växa nån centimeter men inget mer, och jag kommer förhoppningsvis absolut inte öka i vikt, snarare minska med lite tur ^^ Men tack för hjälpen iaf, nu vet jag vad jag ska leta efter x)

Ja, men hur ofta har man inte nåt val. Jag skulle inte heller rekommendera nån som väger 70 kg att rida en b eller c ponny i normal ponnystorlek, inte grov alltså.

Du verkar tycka att det mesta är ok. Inte så orolig för tyngden, och visst klarar hästar mer än de flesta tror, men varför sätta en person på 70 på en liten ponny när det finns massor av större hästar och massor av duktiga mindre människor. Jag tycker inte att man behöver rida när det hela tiden är på gränsen till vad hästen klarar av. När det finns sååå många andra hästar som klarar av att bära en utan problem, det blir så mycket roligare för både häst och ryttare!

:bow::bow::bow:

KL.

Men det är väl bara jag som är extra rädd om mina hästar då. För jag vill inte att dom ska behöva stå ut med att bära "på gränsen" av vad dom klarar av. Jag vill att dom ska tycka det är trevligt att bli ridna inte obehagligt pågrund av för stor ryttare.
Det var t.o.m så att jag tvekade när min kompis på typ 55kg eller strax där över(dock var det längden som gjorde en del med) skulle skritta en bit på min c-ponny även fast han är riden av uppfödaren som vägde 60+.

Här är när min kompis rider på honom:
http://i281.photobucket.com/albums/kk209/Zacke_/Jossezacke.jpg

Ska dock tillägga att mina ponny är inte så gamla och väldigt omusklad. Hade han varit mer tränad så kanske jag hade kunnat tänka mig lite tyngre ryttare. Jag har ju ändå räknat med att kunna rida honom hela livet. Och jag tror och hoppas att jag kommer gå upp i vikt.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: För lång för tung?

Hej alla!

Har i hela mitt liv hyst en önskan om att någon gång äga en welsh. Är 160-164 cm lång och ligger stadigt på 55 kg. Vad tror ni? Bör jag omgående släppa tankarna på en welsh eller kan jag fortsätta hoppas på att kunna förverkliga drömmen?
Då snackar vi ju om en lite större (inte den mista man kan få tag på...) som ska ridas ordentligt minst 4-5 ggr/vecka.

En annan dröm är att få äga en nordsvensk. Hur mycket är lämpligt för en större nordis? Kan tex min pappa, ca 185 cm och 80 kg, rida en större, lite grövre nordis?

Välmusklade hästar i god kondition pratar jag om nu.

Jättetacksam för svar!

/
Z

Hej du!!

Jag är 163cm lång å väger ca 60 kg och jag rider en Welshponny utan det minsta problem.. Så den drömmen kan du minsann genomföra. Det finns ju även Welsh Cob annars och den är ju aningen grövre...

Angående Nordisen så tror jag att din Pappa kan rida en av grövre modell utan problem.. Dom klarar en hel del faktiskt...

Jag tycker inte alls att det ser konstigt ut när din kompis sitter på hästen...

Hästarna klarar ofta mer än vad man tror...

Jag har hittat en häst på drygt 150cm som jag tänkt köpa,
funderar lite på om jag är lite stor. Jag är 168cm väger 70kg.
Hästen är en kallblodskorsning. Jag ska rida dressyr och även
hoppa honom.

Jag tycker inte din kompis ser för lång ut för din häst. Men å andra sidan ser hästen ganska lång och smal (inte benig utan bara inte så bred, nett kanske det kallas) ut över ryggen, så jag förstår hur du tänker om nu hästen är ung och omusklad.

Jag tycker att du har en bra inställning (tycker jag väl bara för att den är lik min) att en häst ska ju inte bara klara av det för stunden, utan den ska ju hålla i många år.

Självklart tar en häst inte skada av att nåt enstaka tillfälle ridas av en tung ryttare, men om det går att undvika så ser jag ingen anledning till att utsätta dom för det.

Men som sagt, ibland är det oundvikligt.

NF på 139cm
jag 159cm 50-55kg.

funkar okej va?

Men å andra sidan ser hästen ganska lång och smal (inte benig utan bara inte så bred, nett kanske det kallas) ut över ryggen, så jag förstår hur du tänker om nu hästen är ung och omusklad.
.

Lång är han men absolut inte smal över ryggen! Då ser du väldigt fel. Har haft mycket problem med att hitta en tillräckligt bred sadel. Till slut fick det bli en Wintec WIDE.

Här är en ryggbild:
http://i281.photobucket.com/albums/kk209/Zacke_/rygg2.jpg

Jag menade inte på bredden utan mer på höjden. Bredden är rätt svårt att avgöra från den bilden. Det jag manade var djupet på bröstkorgen och längre bak. Det kan ju göra att benen blir längre än om hästen har större djup på bröstkorgen (höjdmässigt, uppifrån och ner, inte på bredden över ryggen.
Han ser ganska smäcker ut just över bakdelen.

Ja, den såg rätt så bred ut.

fint!!!:banana::bow:

Sv: För lång för tung?

Nu när jag har suttit å läst alla dom här inläggen, så kom jag att tänka på islandshästar det är ju stora män på 90-120 kg som sitter o rider dom o dom hästarna är ju absolut inte stora, jag har själv en islänning o han är 1,43 och inte i kondition jag är 1.70 o väger ca 87 kg o han klarar de galant, de jag ville komma fram till de är att jag tror inte storleken har så stor betydelse de beror nog på hur hästen är byggd och hur musklad den är och hur duktig man är på att rida... men men jag kan ju ha fel...

Nej men sen är de stackars isisarna väldigt överskattade också! :grin:

hej!
jag undrar en sak:
jag har en maxad c-ponny
han är en dansk import, vi vet inte va han är för ras.
född 1994.
han är en mycket grov ponny. musklad.
jag är 164 cm, har väldigt långa ben och kort överkropp och tävlar med honom i hoppning. jag är smal och väger 46 kg.
är 15 år. frågan lyder; tycker ni att jag är för lång/stor för honom?
börjar bli orolig..
Tacksam för svar!

Jag skulle inte tro det! :cool: Jag tror du är precis lagom. Fast det skulle vara lättare med en bild av er.

heheh, jag vet inte hur man sätter in en bild, om du förklarar så kan jag göra det! :P

Jag har för mig man måste gå till avancerat läge eller så klistrar du bara in själva länken till något ställe där du har bilden.

upload.html

main.html

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 723
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar