Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

tycker inte du har långa ben. hur långa de blir med längre läder eller inga alls de vet jag inte. då kanske de ser "sämre" ut

På dom här bilderna har jag två hål längre på båda sidor än på dom andra bilderna och det är på gränsen till vad jag kan ha, kan inte ens rida lätt med längre.:angel: Men dom är nästan lagom om jag bara ska dressyra.
SNV32713.jpg

SNV32714.jpg

SNV32723.jpg

Om ni kan ignorera kläderna(det var kaaaallt) kommer här även en barbacka-bild från en utav våra första "ridturer".
http://i281.photobucket.com/albums/kk209/Zacke_/100.jpg

Senast ändrad av en moderator:

jag tycker inte att du ser för lång ut, det är bara bra att du har långa ben i dressyren så du kommer åt hästen bättre, och att du har kortare överkropp så att du inte blir framtung!
du kan utan problem rida den där ponnyn :)

någon som såg bilden?

på min länk

Ni som "hoppar in" ungponny (längd)

Hur långa är ni och hur hög är ponnyn? Hur stor relevans tycker ni att längden har om ponnyn är stabil och ryttaren väger lite? Då menar jag såklart att ponnyn inte känns liten för ryttaren och att ryttaren är i full balans.

Sv: Ni som "hoppar in" ungponny (längd)

Min 5åriga ponny är inte speciellt mycket hoppad innan. Men när vi kommer så långt att vi ska börja hoppa(just nu är varken hästen eller jag i balans/kondition för det) så kommer jag göra det själv som med allt annat men kommer bara hålla oss på väldigt låga höjder.
Skulle nog gissa på att Zacke är ungefär 137cm och jag är väl typ 162cm/46kg.

Lite bilder på hur vi ser ut storleksmässigt:
http://i281.photobucket.com/albums/kk209/Zacke_/SNV32713.jpg
http://i281.photobucket.com/albums/kk209/Zacke_/SNV32714.jpg
http://i281.photobucket.com/albums/kk209/Zacke_/SNV32964.jpg
http://i281.photobucket.com/albums/kk209/Zacke_/SNV32966.jpg

Ja den sista länken du la in såg iaf jag...

Men vad var din fråga i ämnet?

Om du ser för stor ut på din häst? Isf kan jag säga nej det ser bra ut.. Du kan tom rida lite mindre hästar utan problem...

jag gjorde det inte.:( det stog att man måste vara "vän" med dig på bilddagboken för att få kolla.

Jag ser absolut inga problem för att rida den där ponnyn! För mig ser du helt okej ut! :cool:

Tjalfe, du får sluta lyssna på vad andra säger om att du har långa ben etc... du ser jättebra ut på din ponny. :)

Tjalfe, du får sluta lyssna på vad andra säger om att du har långa ben etc... du ser jättebra ut på din ponny. :)

Säkert?:o

Jag vill verkligen inte ha en större häst, trivs så bra på ponny. Och jag skulle aldrig kunna tänka mig att byta bort Zacke. Jag vet ju att jag inte är så stor att han tar skada(med mina 46kg är det ju typ omöjligt) men jag vill kunna åka till ridklubben och träna för tränare utan att behöva vara orolig för vad folk ska tycka och tänka.:o:(

Tycker du kan åka till ridklubben med gott samvete, jag rider D ponny och trivs kanon med denna, är både äldre och väger mer än du och min ponny går lika bra för det, min tränare tycker det ser jättebra ut.

Har även storhäst så jag provar lite alltmöjligt, så länge jag slipper 175 cm ridskolehäst. ;) fast de gick bra de med men de var jääätttehästar i mitt tycke/ Lucsy som rider 145cm:s D ponny och 160 cm:s storhäst :)

SUPER! Det låter underbart för henne! Då kommer hon säkert leva i många år till för dig! Lycka till verkligen med gamlingen och sedan även den nya!

Tack! :) och lycka till själv!

Fick höra igår att jag hade långa ben när jag satt på min ponny... Tappade genast sugen igen trotts att det hade varit ett ganska lyckat ridpass....
Vad tycker ni?

Bilder från igår:

SNV32964.jpg

SNV32966.jpg

Av någon konstig anledning tycker jag alltid att mina ben ser längre ut på bild när jag har stövlar på mig.:confused:

nä, du ser inte alls för lång ut! Jag har en tunn och smäcker fast maxad D-ponny som rätt många klagar på att jag är för lång.. Jag vet själv.. det är INTE kul när någon säger till en att man är för lång, eller ens kompis hade hört någon annan säga det, eller när man hör någon säga det vakom ryggen på en..

Det värsta jag varit med om var på när jag skulle tävla med min häst, och det var första gången utanför klubben. och så när jag får min startsingnal så hör jag, skit vad lång hon är för den hästen .. och jag tappa suget för att rida den ritten men var ädnå tvungen så jag red så bra jag kunde och vann hela klassen med 10 sek snabbare än den som kom tvåa!!! och det var 540 anmälda... :bump: Jag var super glad och efter segervarvet så fick jag micken för att jag skulle hålla ett "litet" tal. och då nämde jag om dem tjejerna som hade sagt det innan och så pekade jag på dem , och dem stod där i publiken och skämdes! Jag var så himla glad :laugh: Så skit i när någon annan säger något sånt! Du vet bäst själv.

Jag på min C-ponny. Är jag för stor? :)

Måste bara fråga:

Vad är "jobbigast" för hästen/ponnyn?
1. Att bära upp en ryttare med lång överkropp och korta ben
eller
2. Kort överkropp och långa ben

Sen beror det ju såklart hur människorna i sig rider.
Men om man utgår från att båda sitter i stort sett likadant.

Nån som vågar svara^^?:grin::angel:

Jag tror att det är värre med lång överkropp, etersom det lättare skapar obalans om man inte sitter helt rakt. Jag tror inte att benen stör så mycket eller vad man ska säg som överkroppen gör, eftersom överkroppen påverkar balansen så pass mycket. Minsta lilla man hamnar snett i sadeln blir det ju hävstångseffekt.
Dessutom flyttas ju hästens egen balanspunkt högre upp med en ryttare med längre överkropp, det gör den ju oavsett storlek på ryttaren, men det blir mer. Därför måste ju hästen anpassa sig mer för att behålla balansen. Prova själv att ha någon som sitter på axlarna som lutar sig fram eller bak eller åt sidan, det är rätt tungt att balansera upp. (Lite dålig liknelse kanske, men i princip är det ju samma sak)

Jag håller med! Tror det är "värre" för hästen med en ryttare som har lång överkropp än långa ben. Därimot kan det ju bli jobbigt för ryttaren att ha för långa ben till hästen med skänkelläge och så..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 723
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar