Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Kanske är därför russet kallar det för det då. Hon är ju trav-människa.:idea:

***raderat***

är både trav och ridtjej. Har nästan hållt på mer med "vanlig"ridning än trav

Sv: Ni som "hoppar in" ungponny (längd)

Tack :)

Ingen fler som hoppar/hoppat in ungponny? :confused: Eller tycker något alls inom detta ämne haha :D

Jag hoppar med min 4-åriga ponny, han är ungefär 145 cm hög och jag är ungefär 163 cm lång.

Vet inte riktigt hur du menar med "ponnyn är stabil". Jag tycker nog inte att ungponnyer är särskilt stabila, hehe :) Eller menar du att den är kraftigare och bär upp ryttaren bra?

Här är vi i alla fall, min ponny är mycket smäcker! ;)

20741064.jpg

20741066.jpg

http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_25/20740000-20749999/640x480/20741068.jpg?0

Jag tycker att det är viktigare att ryttaren verkligen klarar att vara i balans än hur lång h*n är.
Hellre en lite för lång ryttare som rider bra och har bra balans alltså.

Ja precis! Det håller jag fullständigt med om.:)
Därför tänkte jag att man utgick från att "dem" var lika duktiga och balanserade:)

Jag tycker så här:
stora kallblod så som fjordning och nordsvensk kan vem som helst rida.. Spelar ingen roll om längd eller vikt. Jag rider en grov cponny i bland ca en dag i vecka och jag är 170 och väger runt 68 kg. Bara man rider hästen i form går allt.

Knapplån*

Hejsan, jag tänkte fråga om ni tycker jag ser lagom stor ut på den här hästen, det är nämligen så att en jag känner tycker jag såg såg aldelles för stor ut på honom, men jag tror inte jag håller med. Känner mig alldelles perfekt storlek när jag rider honom men det skulle vara kul om ni kunde uttrycka era åsikter. Gissa hur lång jag är, och gissa hur hög han är? :)

http://www.pixbox.se/pic_show_id22034952.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id22034954.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id22034953.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id22034955.html

Det tycker inte jag heller. Det ser ju aldelles lagom ut. :)

Det var väl det jag trodde, men gissa hur lång jag är respektive honom ;)

Svårt, men jag gissar att du är 160 och hästen 135-140

Du ser alldeles lagom ut. :cool: Jag skulle istället rekommendera att du jobbar lite mer med att få hälarna neråt, alltså ett bättre nertramp då sitter du ännu säkrare ifall den skulle få för sig att skutta till eller liknande samt det ser också bättre ut vid hoppningen.

Nej då, du är inte för stor, tycker det ser lagom ut.
Däremot tycker jag att du har väääldigt korta stigbyglar på sista bilden i albumet (som du iofs inte länkade till) men det kanske var meningen. Om inte så tycker jag att du ska länga flera hål.

Min kompis bad mig att fråga om hon är för lång/tung för sin häst, alltså vad ni tycker.
Hon har en ponny som är renrasig New Forest, 18år och 138 i mkh. Min kompis är 170cm lång och väger ungefär 80kg. Vad tror ni?

Tycker det låter alldeles för tungt, även fast new forestar ofta är grövre. Stackars ponny.

Kan vara i tyngsta laget. Hur duktig är din kompis på att samla ponnyn i rätt form? Jag tror däremot inte att hon är för lång för den, kanske något för tung. Beror alldeles på hur ponnyn ser ut för övrigt, om den är en grov eller tunn typ samt hur bra den rids.

Jo, det var faktiskt det jag tänkte också när hon frågade mig om jag kunde fråga.
Men vad ska jag säga till min kompis låter väl kanske inte så schyst av mig att säga till henne "du är för tung för Chili" eller?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 722
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar