Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Det är klart att en haflinger skulle passa bättre än den ponnyn hon har idag.. Det skulle jag använda mig av. Och se till att få utrustning som sadel och så som ligger bra och tryckutjämnar på ett possitivt sätt. :)

Tar gärna emot fler åsikter, ris som ros! :D

Jag är ungefär i er storlek (167 lång och väger 50 kg) och jag rider de flesta c ponnys (de enda som kan bli problem är om de är nätta så att benen blir långa) men annars tycker jag att ni borde kunna rida alla från c och även de flesta b ponnysar, beroende på hur de är byggda.
Jag tror inte att ridlägret kommer att välja hästar som är för små för er. Det skiljer ju rätt mycker på en liten b ponny och en stor b ponny.

Jag tror definitivt att ni kan rida ponnys från 136 och uppåt, inga problem, ni är ju rätt små båda två.

Ha det så kul på lägret!!:D

svar till "benskydd" jag väger 2kg mer än dej och är 2 cm längre och jag kan rida grova c-ponnyer utan problem men ja tycker inte man borde rida mindre ponny efter som längden blir det värre med ,,vikten e ju inga problem :):)

*kl*

Jag sköter ett ponny sto som är 125 cm i manken!

Detta sto är en korsning mellan Shetlands ponny och Welsh cob.
Hon är grov och fin. Som plus väldigt fint musklad och i utmärkt kondis. :d
Vad skulle ni sätta för max vikt på detta sto om stoet reds med en ryttare som satt balanserat och i form ? :D

Mvh
Emma

Hej!
En maxad D-ponny som är en korsning. 50% islandshäst 25%arab och 25%halvblod. Ponnyen är kraftig och viktbärande.
Vad tycker ni att han får bära? (I vikt)

Tacksam för svar!!!:)

*kl*

Jag sköter ett ponny sto som är 125 cm i manken!

Detta sto är en korsning mellan Shetlands ponny och Welsh cob.
Hon är grov och fin. Som plus väldigt fint musklad och i utmärkt kondis. :d
Vad skulle ni sätta för max vikt på detta sto om stoet reds med en ryttare som satt balanserat och i form ? :D

Mvh
Emma
Minst 50-55 kg!! :cool:
Det är vad jag läste att B-ponnyer ska kunna ta i ponnygalopp! :p

Efter i år kommer jag inte kunna rida mitt gotlandsruss mera:'/ *förlång och för gammal*:'/

Halloo, jag är runt 171-173 och väger mellan 60-65. Själv tycker jag att jag är för lång för ponnyer, de känns så små på nått sätt när jag väl får rida dem på ridskolan. Är jag för lång för d-ponnier? Och nu när jag letar egen häst så letar jag ju främst efter en stor häst eftersom jag känner mig i god längd när jag rider dom. Vilken mankhöjd på hästen är bäst för mig? Är jag för tung för d-ponnierna? Isåfall vill jag säga till mina ridlärare att jag inte vill rida de längre, man vill ju tänka på hästarnas bästa. :)

Hej. Jag har två varmblod i flocken. Jag har också typ en liten, liten "medryttarförening" Turridning, ridläger osv. Men jag är inte säker på hur mycket mina varmblod kan bära. Jag har Blackbeauty- han är inte så välmusklad och ganska mager & ganska klent byggd. Han är 11 år och är 1.75cm i makhöjd. Sedan har vi Toulose Inte heller så välmusklad med betydligt kraftigare byggd än den andre. Toulose är 7 år och 168cm i mankhöjd. Hur mycket orkar de bära ungefär? kan lägga ut bilder på dem..men jagvet inte hur man gör kan någon förklara?

Jag tycker varken du är för lång eller tung för D-ponny. Du är absolut inte för tung. En C-ponny skulle kunna klara din vikt utan problem! Jag är längre än du och något tyngre också och rider både C & D ponny när det väl är så, speciellt D-ponny. Tävlat också i vuxenklassen med D-ponny. Enda man måste tänka på är att hjälpa ponnyn mer genom att sitta rätt i sadeln.

*kl*

Har någon en bild på ett ponnyekipage där ryttaren är i största laget men skulle ändå kunna rida en klass i dressyr? :D

Jag och Zacke kanske?:angel: Finns massa bilder på oss tidigare i tråden.:D

men du är ju helt lagom åt din ponny! nån lång ryttare på b-ponny då? :D

Jag är väl medellång (167) och rider b ponny (islänning på 128) och jag tycker nog att jag skulle kunna tävla honom storleksmässigt och jag hade varit intresserad av att tävla.
Det finns bilder på oss tidigare i i tråden också. Bilderna är jättedåliga, ska ta nya snart, på nästa träning kanske.:angel:

KL.

Vilken intressant tråd, måste få fråga mig för själv här då :)

Tänkte fråga vad ni tror om min syster ponny, han är en Connemara valack på 26år, 140cm hög, pigg och allert trots sin ålder. Han är fint byggd enligt väldigt många (utställning i år).

Men viktmässigt, vad tror ni?
Utstllning-Kvinnersta080531.jpg

Hstarna080718Sakura3v25.jpg

Bilbokrning080629.jpg

Hstarna08071415.jpg

Jag själv är 177 lång väger 60, jag har ridit honom och han har aldrig visat något problem i det. Och i själva verket så tycker inte folk jag ser så lång ut på honom, han känns riktigt stor för och vara 140 bara, men han samtidigt fint byggd och rejäl. Har t.o.m hoppat smått med han utan problem där med.

Vad tror ni?

Ser inga som helst problem för dig! :cool:
Med din vikt skulle du kunna rida C-ponny utan problem.

Okey vad skönt =)

Det är dock syster som sitter på honom på bilderna. Sedan är det mitt sto och föl vid sidan :love:
Men jag måste säga att jag älskar och rida syrrans ponny, han är så himla mysig :love:

Men då vet jag, vad tror du/ni att han orkar som mest?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 722
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar