Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

nej det är svårt... typ: "Du har inte funderat på att skaffa en större häst?"

notis; hästen heter inte chili i verkligheten, det var bara ett namn jag tog.
Tror inte att jag har någon bild på honom men han är ganska smäcker i typen, nästan lite mot welsh mountain/ arab hållet tror jag.

Hon bad dig om råd och vill säkert att du är ärlig mot henne. Tipsa henne om att hjälpa till i något stall typ att rykta 10-15 hästar per dag, så kommer hon snart inte att var för tung för henne och sedan kanske se över vad hon äter.

Nu har jag bar träffat små nätta new forrestar (för att vara new forrest alltså, de var ju något grövre än ponnys i allmänhet) så jag har väl inte så mycket att gå på när det gäller hästen. Men rent spontant skulle jag nog säg att hon är för stor. Kanske inte jättelång, beroende på hur hästen är byggd. Men jag tror att hon är för tung. Om det inte är en superponny hon har och hon rider honom i rätt form och arbetar med honom på ett bra och skonsamt sätt.

Men nej, jag skulle nog säg att hon är för tung. Jag tycker att hon borde se sig om efter en lite större häst. Och leta efter en mindre ryttare till ponnyn. Runt 50 kg skulle jag tycka var lagom, visst den klarar säkert mer. Men 50 möjligtvis 60 skulle jag tycka var bättre för hästen. Och gärna något kortare än 170, men det är nog ingen större fara.

notis; hästen heter inte chili i verkligheten, det var bara ett namn jag tog.
Tror inte att jag har någon bild på honom men han är ganska smäcker i typen, nästan lite mot welsh mountain/ arab hållet tror jag.
För en smäcker typ som denna verkar då verkar hon i tyngsta laget, men sedan beror det på hur duktig hon är att rida också och hur vältränad ponnyn är.
Men förklara för henne annars att hon bör nog gå ner i vikt om hon ska fortsätta rida sin ponny eller så sälja den. Något måste ändå göras.

Nu har jag bar träffat små nätta new forrestar (för att vara new forrest alltså, de var ju något grövre än ponnys i allmänhet) så jag har väl inte så mycket att gå på när det gäller hästen. Men rent spontant skulle jag nog säg att hon är för stor. Kanske inte jättelång, beroende på hur hästen är byggd. Men jag tror att hon är för tung. Om det inte är en superponny hon har och hon rider honom i rätt form och arbetar med honom på ett bra och skonsamt sätt.

Men nej, jag skulle nog säg att hon är för tung. Jag tycker att hon borde se sig om efter en lite större häst. Och leta efter en mindre ryttare till ponnyn. Runt 50 kg skulle jag tycka var lagom, visst den klarar säkert mer. Men 50 möjligtvis 60 skulle jag tycka var bättre för hästen. Och gärna något kortare än 170, men det är nog ingen större fara.
50??? Jisses det är typ vad många andra rekommenderar för en B-ponny, det här är ju för all del en stor C-ponny. Snälla, överdriv inte nu va!! Den ska minst kunna bära 65 kg och snudd på 70 kg, utan problem. Läste någonstans att maxvikten för ponnygalopp på C-ponny ligger typ på 60-65 kg och för B-ponny ligger den på 50-55 kg.

Jag tror helt ärligt att hon inte kan hjälpa att hon är "fet" för alla i hennes familj som jag har träffat har varit aningen överviktiga, tyvärr...
Jag är osäker men hon har för ett tag sedan pratat om att ev. köpa hennes kusins häst, om jag inte minns fel vill säga. Jag tror det var en arabkorsning, kring 150-160 i mkh och nånstans mellan 5-10 år. Jag är dock väldigt osäker kring uppgifterna på hästen. Men skulle hon kunna rida den?

Jag håller helt och hållet med om att man ska vara ärlig men jag vet att hon vart mobbad på sin förra skola över att hon var överviktig. Så vi brukar aldrig prata om det eftersom jag vet att det är väldigt jobbigt för henne att höra att hon är för tung, jag tror även (men är inte säker) att hon har gått till psykolog ang. det.

Visst är det alltid lite känsligt att påpeka att någon är för stor, men tänk så här istället, hon frågade dig, alltså misstänker hon säkert själv att hon är för stor. Hon vill säkert inte att hennes häst ska få problam med rygg mm, det vill väl ingen. Hon hade inte frågat om hon inte ville ha någon annans syn och råd.

Jag tycker att du ska säga som det är, hon kanske kan köra hästen under tiden eller jobba från marken, gå ut på promenader (till fots). Under tiden hade hon kunnat leta efter någon som kan rida hästen åt henne, om hon nu vill ha kvar den (och om den är hennes)

Jag tror nog att hon skulle kunna rida araben, de är rätt starka. Bara den är bra musklad så är det nog inga problem.

Om hon är riktigt duktig att rida, så kan hon säkert rida den nya utan problem. Sitter hon som en kratta och skumpar så, behöver hon någon ännu grövre, typ nordsvensk eller ardenner.

Till er som funderade på om hon är duktig på att rida;
Hästen rids sällan i form och hon brukar säga att han inte kan gå i form.
Men gå i form kan väl alla hästar?
Dom köpte in honom för att hon skulle ha en tävlings ponny då vägde hon kanske 65-70kg och då brukade dom hoppa ungefär 1m tror jag.

Hennes självförtroende är uruselt, hon klagar ofta på att hon är ful osv.
Tror faktiskt inte att hennes självförtroende skulle bli bättre av att vara tvungen att rida en ardenner.
Men fungerar haflinger för hennes vikt osv?
Jag tänker på haflinger av den lite smäckrare typen.

Senast ändrad av en moderator:

Med det som du har beskrivit nu, tycker jag hon defintivt ska sälja honom antingen som promenadponny eller till något som verkligen kan rida den i form, för den kan säkert gå i form, bara att hon inte får till det. Man måste ju verkligen jobba för att få den att gå iform.

Kan hon rida Haflinger av den lite smäckrare typen med tanke på hennes vikt?

knapprån

Jag och min syster ska åka på ridläger nästa sommar, där det i stort sett bara finns ponnier (korsningar allihopa, många med ~25% eng. fullblod) :love:

Jag är 158,5 cm och väger 50-51 kg
Min lillasyster är 166 cm och väger 48-50 kg

Hur små ponnier kan vi rida? Inte de minsta på 125-130, det kan jag hålla med om. Men många av de vi har fastnat för (på nätet) är allt emellan 136 och 150. Är någon av oss för stor/tung för relativt nätta ponnier på 136 cm och uppåt? Var går minsta gränsen anser du?

(självklart har vi i stort sett inget att säga till om, vi kan ju bara önska ponny i anmälan och hoppas på det bästa, i slutändan är det ju ridlägret som bestämmer. Men det är roligt att veta ändå :D )

Jag tror nog att ni kan rida allt från B ponnyer och uppåt.

Okay, tack :D Det låter bra tycker jag, även om B-ponny känns lite litet.. Fast vi har ju ridit ett tag så balansen är inget problem iallafall :)

Kan hon rida Haflinger av den lite smäckrare typen med tanke på hennes vikt?
Det skulle säkert gå, men det beror ju också på hur hon rider den! :cool:
En ponny/ häst som bär lite kraftigare ryttare kräver oftast lite extra foder för att orka med ordentligt.

Jag tror helt ärligt att hon inte kan hjälpa att hon är "fet" för alla i hennes familj som jag har träffat har varit aningen överviktiga, tyvärr...
Jag är osäker men hon har för ett tag sedan pratat om att ev. köpa hennes kusins häst, om jag inte minns fel vill säga. Jag tror det var en arabkorsning, kring 150-160 i mkh och nånstans mellan 5-10 år. Jag är dock väldigt osäker kring uppgifterna på hästen. Men skulle hon kunna rida den?

Jag håller helt och hållet med om att man ska vara ärlig men jag vet att hon vart mobbad på sin förra skola över att hon var överviktig. Så vi brukar aldrig prata om det eftersom jag vet att det är väldigt jobbigt för henne att höra att hon är för tung, jag tror även (men är inte säker) att hon har gått till psykolog ang. det.

Vet hon om att du sitter här och skriver om henne då? :confused:

Självklart vet hon att jag skriver här, för om du hade läst hela förra sidan hade du upptäckt att det är hon som har bett mig.

Självklart vet hon att jag skriver här, för om du hade läst hela förra sidan hade du upptäckt att det är hon som har bett mig.

Jo jag läste ditt första inlägg och såg att det var hon som bett dig fråga, tänkte bara om hon bett dig skriva att hon är fet och så också? :)

Hon bad dig om råd och vill säkert att du är ärlig mot henne. Tipsa henne om att hjälpa till i något stall typ att rykta 10-15 hästar per dag, så kommer hon snart inte att var för tung för henne och sedan kanske se över vad hon äter.

Då skrev jag något om att hon inte kan rå för att hon är "fet" eftersom det var exakt det som Golden_heart menade jag anser att jag inte har gjort något fel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 722
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar