Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

du är inte förstor för din häst=) du är lagom

Mjah, som sagt.. beror helt på ponnyn/hästens typ.. hur viktbärande den är..

Min ponny är dryga 144 cm, väldigt kompakt och själv är jag 170 cm.. ser inte ett dugg stor ut ;)

Jag är 172 cm lång och väger 53 kg. Tävlar Hoppning med min D-ponny och hon är väldigt tunn och smäcker. Så ser det konstigt ut ifall jag rider dressyr på henne?!

http://www.123minsida.se/Minnesros/17644509

(Kolla på filmen när jag rider dressyr på henne, den är länkad från sidan.) :P

Det ser inte speciellt konstigt ut mer än att du skulle behöva förbättra sitsen, typ bättre nertramp av hälarna och försöka samla henne lite mer. Hur gammal är ponnyn? Har du ridit dressyr länge?

Du ser ganska lång ut, men det funkar. Det syns att du hoppar, för du hade väldigt korta läder. Jag vet inte om det är för att du tycker att skänkeln kommer under magen så att du inte kommer åt så bra med hjälperna, eller om det bara är för att du är van vid korta hoppläder, men i vilket fall tycker jag att du ska länga dom så länge du inte hoppar. Det ser mer konstigt ut att du har för korta läder än att du har långa ben, så ner med lädren några hål tycker jag!

Det ser inte speciellt konstigt ut mer än att du skulle behöva förbättra sitsen, typ bättre nertramp av hälarna och försöka samla henne lite mer. Hur gammal är ponnyn? Har du ridit dressyr länge?

Okej, tack för tipset! :) Jag har inte ridit dressyr alls länge.. började för 2 månader sen för att träna för privat tränare. Eftersom jag börjat tävla dem lite högre klasserna i hoppning känns det som att dressyren blir också mer viktig! Hästen.. hon är 25 år! men kan inte tro det ;)

Du ser ganska lång ut, men det funkar. Det syns att du hoppar, för du hade väldigt korta läder. Jag vet inte om det är för att du tycker att skänkeln kommer under magen så att du inte kommer åt så bra med hjälperna, eller om det bara är för att du är van vid korta hoppläder, men i vilket fall tycker jag att du ska länga dom så länge du inte hoppar. Det ser mer konstigt ut att du har för korta läder än att du har långa ben, så ner med lädren några hål tycker jag!

Okej, Tack för tipsen. Ja jag är hoppryttare och har därför korta läder. ^^ ska länga dem ännu mer.. :) Men är så rädd att jag ser för lång ut för henne då. Ska köpa storhäst om 3 veckor men ska ändå fortsätta tävla denna hästen lite.

Ta väl vara på gamlingen då! Då är det viktigt att den aldrig känner sig bortglömd för då blir de lätt sjuka snabbt. Jag har varit med om fall där de typ pensionerat hästen bara för den är i en viss ålder och då har hästen varit död ganska snabbt pga att den sjuknat in snabbt. Visst du behöver kanske inte rida samma hårda eller det kan du också göra, men låt den inte bara vara i hagen och skrota. Tävlade för något år sedan utomlands en professor på 20 år och gick hur bra som helst. De äldre kan hjälpa en oerhört, gäller bara att man är lyhörd mot våra professorer.

Ta väl vara på gamlingen då! Då är det viktigt att den aldrig känner sig bortglömd för då blir de lätt sjuka snabbt. Jag har varit med om fall där de typ pensionerat hästen bara för den är i en viss ålder och då har hästen varit död ganska snabbt pga att den sjuknat in snabbt. Visst du behöver kanske inte rida samma hårda eller det kan du också göra, men låt den inte bara vara i hagen och skrota. Tävlade för något år sedan utomlands en professor på 20 år och gick hur bra som helst. De äldre kan hjälpa en oerhört, gäller bara att man är lyhörd mot våra professorer.

Ja det är klart att jag tar det lite lugnare med henne nu men fortfarande får hon komma ut på tävlingsbanorna och blir riden 5-6 gånger i veckan :D

SUPER!! :banana: Hur har du tänkt dig sedan när den nya hästen kommer på plats? Tänker du sluta rida gamlingen helt eller kommer du fortsätta att hålla igång henne ordentligt? Det är viktigt även då att hon fortsätter få känna sig viktig.

SUPER!! :banana: Hur har du tänkt dig sedan när den nya hästen kommer på plats? Tänker du sluta rida gamlingen helt eller kommer du fortsätta att hålla igång henne ordentligt? Det är viktigt även då att hon fortsätter få känna sig viktig.

Jag ska ändå rida henne fast då 4-5 gånger i veckan och ändå tävla henne var tredje vecka ungefär :) Hon älskar verkligen att hoppa och bli riden dressyr så jag har inga planer på att låta henne bara gå och drössa i hagen. :banana:

SUPER! Det låter underbart för henne! Då kommer hon säkert leva i många år till för dig! Lycka till verkligen med gamlingen och sedan även den nya!

Fick höra igår att jag hade långa ben när jag satt på min ponny... Tappade genast sugen igen trotts att det hade varit ett ganska lyckat ridpass....
Vad tycker ni?

Bilder från igår:

SNV32964.jpg

SNV32966.jpg

Av någon konstig anledning tycker jag alltid att mina ben ser längre ut på bild när jag har stövlar på mig.:confused:

Jag tycker du absolut inte är för lång. Bry dig inte om de som tjafsar med dig! De är bara avundsjuka! Ni ser fina ut! :cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 723
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar